کد خبر : 11764
تاریخ انتشار : جمعه 18 سپتامبر 2015 - 19:28
-

توهین تاسفبار حاج عبدالهی به مازندرانی ها در خندوانه

توهین تاسفبار حاج عبدالهی به مازندرانی ها در خندوانه

توهین بازیگر سریال پایتخت به مازندرانی ها در برنامه خندوانه

قائم آنلاین،برنامه شاد خندوانه واقعا اتفاق خوبی است. آنهم در صداوسیمایی که عموما چندان عادت ندارد برنامه های شاد تولید کند و تا دلتان بخواهد عاشق میزگرد است. این که فرصتی در اختیار رامبدجوان قرار گرفته تا برای لحظاتی اندرونی پردرد مردم را به لبخندی شیرین مهمان کند جای شکر دارد.
موضوع ما اما محتوا یا ساختار برنامه خندوانه نیست. هرچند به زودی یادداشتی تخصصی در این زمینه نیز منتشر خواهیم کرد. اگر بیننده این برنامه باشید حتما می دانید که ۱۶ کمدین برای اجرا انتخاب شده و در ۸ گروه دونفری به رقابت می پردازند تا به قول خندوانه ای ها«خنداننده برتر» را معرفی کنند.
در یکی از این این قسمت ها «امیرمهدی ژوله» و «هومن حاج عبداللهی» با هم به رقابت پرداختند. «حاج عبداللهی» همان کسی است که نقش «رحمت» را در سریال پایتخت به عهده داشت. متاسفانه همانطور که پیش بینی می شد او برای خنداندن مردم بالاخره گریزی هم به زبان مازندرانی و خاطرات خود از فیلمبرداری «پایتخت۴»زد.
او بعد از اینکه از مازندارانی ها تعریف کرد حکایتی را ذکر کرد که در آن فردی مازندرانی از او می پرسد ببخشید شما مازندرانی هستید و او در جواب می گوید «نه! قیافه من این شکلی است». او ادامه می دهد که مرد مازنی با عصبانیت از او می پرسد «مگر چهره ما چه شکلی است که شما آن را به تمسخر می گیرید؟» حاج عبداللهی هم به قول خودش می فهمد چه اشتباهی کرده و می گوید: «غلط کردم»
البته او جوابی درست داده بود چون واقعا کار غلطی است که فکر کنید مازندرانی ها قیافه خنده داری دارند اما از همه تاسفبارتر این است که این حکایت را برای خنداندن مردم بار دیگر در تلویزیون، آنهم در برنامه ای پربیننده تکرار کنید.
هرچه می گذرد بیشتر مشخص می شود که گلایه مازندرانی ها شاید احساسی اما در ریشه درست و معنادار بوده است. اینکه یک کمدین از لهجه آذری یا اصفهانی یا قزوینی برای اجرای طنز استفاده می کند اشکالی ندارد چون او می خواهد با شیرینی این لهجه لطیفه ای را بیان کند اما متاسفانه برخورد عوامل پایتخت با زبان مازندانی که به گفته زبان شناسان از معدود زبان های باقی مانده باستانی است به این شکل است که اینجا خود زبان موضوع لطیفه و تمسخر قرار می گرد ودیگر وسیله نیست ، بلکه هدف است.
حالا کار از زبان هم فراتر رفته و به چهره و بینی و چشم و ابروی مازندرانی ها رسیده است و خدا می داند اگر جلوی این وقاحت ها و بی پروایی های گرفته نشود چه بر سر این مردم خواهد آمد. کافی است در ایام پرتردد با دقت به شیوه مواجهه و نگاه مسافران به مازندرانی ها نگاه کنید تا ببینید که آنها در چهره هر یک از ما یکی از کمدین های پایتخت را می بینند و تا لب به سخن باز می کنیم با تمسخر جملاتشان را کشیده ادا می کنند یا زیر لب و گاهی عیان و واضح پوزخند می زنند.
متاسفانه برخورد نهادهای فرهنگی مازندران با این موضوع انقدر ضعیف و منفعلانه بود که حالا هرکسی به خودش اجازه می دهد از حکایات شیرینش با مازندرانی ها جکی بسازد و آن را منتشر کند. آیا فکر می کنید حرف دیگری هم برای گفتن باقی مانده باشد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =