کد خبر : 12399
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 سپتامبر 2015 - 13:24
-

اعمالی جهت ترفیع درجات انسان در قیامت

اعمالی جهت ترفیع درجات انسان در قیامت

حضرت علی(ع) فرمود: «مردمى خدا را به امید بخشش پرستیدند، این “پرستش بازرگانان” است، گروهى او را از روى ترس عبادت کردند، این “عبادت بردگان” است، و گروهى وى را براى سپاس پرستیدند و این “پرستش آزادگان” است».

به گزارش قائم آنلاین، اگرچه مؤمنان و پارسایان؛ خدای متعال را تنها به طمع بهشت و درجات آن، و ترس از جهنم و درکات آن عبادت نمی‌کنند، بلکه به جهت این‌که او را شایسته عبادت می‌یابند، به پرستش او پرداخته و به دستوراتش گردن می‌نهند. آن‌گونه که مولای پارسایان علی(ع) فرمود: «مردمى خدا را به امید بخشش پرستیدند، این “پرستش بازرگانان” است، گروهى او را از روى ترس عبادت کردند، این “عبادت بردگان” است، و گروهى وى را براى سپاس پرستیدند و این “پرستش آزادگان” است».[۱]

در راستای پرسش مطرح شده باید گفت؛ به طور کلی هر کار خیری که برای رضای خدا انجام شود درجه انسان را در بهشت بالا و بالاتر می‌برد. اما در برخی از روایات به صورت ویژه، به برخی کارهای خیری که موجب ترفیع درجات انسان در قیامت می‌شود اشاره شده است؛ مانند:

۱٫ تقوا و ارتباط با خدا

از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «خداوند متعال روز قیامت به مردم خطاب نموده و می‌فرماید: اوامر و دستوراتى به شما دادم و عهد و پیمان بستید که آنها را انجام دهید، ولى شما آن عهد و پیمان را نادیده گرفته و به نسبت و قومیت خود بالیدید، من هم امروز افرادى را که به من انتساب و ارتباط دارند ترفیع درجات داده و مقام آنها را بالا می‌برم و نسب‌هاى بی‌ارزش شما را پست و ناچیز می‌دانم. اهل تقوا کجا هستند، بیایند …».[۲]

۲٫ قرائت قرآن

حفص می‌گوید: از حضرت موسى بن جعفر(ع) شنیدم که به شخصى می‌فرمود: «آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟» گفت: آرى. فرمود: «براى چه؟» گفت: براى خواندن «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ»، آن‌حضرت سکوت کرد و پس از مدتى به من فرمود: «اى حفص! هر کس از دوستان و شیعیان ما از دنیا برود و قرآن را خوب نداند، در قبر به او یاد دهند تا خداوند بدان وسیله درجه‌اش را بالا برد؛ زیرا درجات بهشت برابر با آیات قرآن است، به او گفته می‌شود: بخوان و بالا برو، پس می‌خواند و بالا می‌رود».[۳]

پی نوشت ها:
[۱]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، ص ۲۴۶، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
[۲]. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏۹، ص ۲۰۷، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، تهران، ۱۳۷۲ش.
[۳]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج‏ ۲، ص ۶۰۶، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =