کلود النی، پرفسور دانشگاه آریزونا به دانشجویان مردود شده کالج که شاغل هم بودند، درس میداد. النی آنها را تشویق میکرد تا در طی کار مفاهیم زیستشناسی را بهخاطر بسپارند. به یکی دیگر از دانشجویانش لیستی از کلمات را داده بود تا هنگامیکه مسواک میزند آنها را دوره کند. هر دو آنها امتحانات را با نمرات عالی گذراندند، در حالی که تغییر زیادی در ساعت مطالعهشان نداده بودند. در میان دانشآموزان زیادی که النی دربارهٔ آنها تحقیق کرد، دید ساعت و زمان مطالعه یک امر کاملا شخصی است. بعضیها آخرهای شب وقتی خانه ساکت و آرام است و بعضیها صبح زود بهتر میتوانند درس بخوانند. بعضی افراد وقتی از مدرسه و دانشگاه میآیند آنقدر سرحال هستند که میتوانند کارهایشان را همان موقع انجام بدهند و بعضیها به استراحت نیاز دارند و این تعریفی است که خود ما باید به آن دست پیدا کنیم و نمیتوان برای همه یک نسخه پیچید.
پس هر وقت انرژی لازم را داشتید، درس بخوانید. خود را در یک شرایط یا یک زمان محدود نکنید. الزامی ندارد که همیشه صبحهای زود بهزور از خواب بیدار شوید و درس بخوانید. از طرفی هم اگر شبها تا نیمهشب بیدار هستید و میبینید خواندن شما بازدهی خوبی ندارد، درس خواندن را متوقف کنید. فراموش نکنید که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.
خواندن متن کتاب مهم است، اما چیزی که از آن مهمتر است، یادداشتبرداری از نکاتیست که در کلاس درس روی آنها تاکید شدهاست. به غیر از این نکتهها، افراد موفق خودشان هم سعی میکنند طی درس خواندن نکتههای مهم و اصلی را پیدا کنند و از روی آنها یادداشت بردارند. اما در طول ترم سعی کنید قبل از ترک کلاس، سه اصل مهمی که از درس آن روز گرفتهاید را یادداشت کنید. مطمئنا آن یادداشتها بهشدت موثر هستند و بعدها در شب امتحان به شما بسیار کمک میکند.
۳. از خودتان امتحان بگیرید
شاگردان زرنگ نکتههای مهمی را که احتمال مطرح شدنشان در امتحان بیشتر است، مشخص میکنند، از آنها سوال طرح میکنند و به آن سوالها جواب میدهند. یک روش مناسب و رایج برای این کار تهیه کارتهاییست که به فلش کارت معروف است. میتوانید کاغذهای کوچکی شبیه کارت درست کنید، یک طرف آن سوال و در طرف دیگر جواب سوال را بنویسید. با این روش میتوانید تا پایان ترم تعداد زیادی فلش کارت داشته باشید و با آنها خود را بیازمایید و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و البته در شب امتحان تنها آنها را مرور کنید.
از دانشجوی ممتازی که فارغالتحصیل شده بود شنیدم، دانشگاه به او یاد نداد که میتواند در ظرف زمان کمتری، کلمات بیشتری بخواند. بلکه به او یاد داد به کتاب درس نگاه کند و وقتی شروع به خواندن میکند، با تمام حواس به کتاب نگاه کند و عکسها، نمودارها و جزئیات بیشتری را به خاطر بسپارد. به این شیوهی مطالعه، مطالعهٔ فعال میگویند که با پرسشهایی از درس آغاز میشود که فرد به جستوجوی آن سوالها بر میآید و باعث میشود نکتهٔ مبهمی در ذهناش نماند. لازم نیست جزء به جزء کتاب را بخوانید و حفظ کنید. سعی کنید با مروری متوجه شوید در کدام قسمت درس، اشکال دارید. همان قسمت را بصورت فشرده بخوانید و یاد بگیرید. برخی نکات هستند که اگر آنها را به خوبی یاد بگیرید میتوانید قسمتهای دیگر را هم بهآسانی متوجه شوید. در واقع یاد گرفتن برخی قسمتها باعث میشود بقیهٔ درس را هم به خوبی متوجه شوید. پس سعی کنید نکات کلیدی هر قسمت را شناسایی کنید.
یکی از دانشآموزان ممتاز میگفت: در زمان تحصیلام، هم در مسابقات دو میدانی شرکت میکردم هم فوتبال بازی میکردم و همچنین در گروه ارکستر هم بودم. سرم شلوغ بود. همین شلوغی باعث میشد وقت نداشته باشم دنبال یک خودکار یا کاغذ بگردم، بنابراین مجبور بودم مرتب باشم و هرچیزی را دقیقا سر جای خودش بگذارم. برای مثال دو پوشه داشتم. یکی مخصوص تکالیف روزانه و یکی دیگر مخصوص برگههای امتحانی که همیشه مروری بر پیشرفت تکالیف و مقایسه آنها با نمرههایم داشتم. دسترسی آسان به نکتههای مهم درسی، دنبال جزوه و کتاب در شب امتحان نگشتن و گم نکردن آنها از نکتههای مهمی است که باید رعایت کرد. تصور کنید شب امتحان بخواهید دنبال جزوه و یادداشتبرداریهایتان باشید. بعد از مدتی گشتن کلافه میشود و دیگر هیچ رغبتی برای درس خواندن ندارید. پس علاوهبر منظم کردن پوشههای درسی سعی کنید در محیطی درس بخوانید که همهچیز در دسترستان باشد تا برای پیدا کردن چیزی وقت زیادی تلف نکنید.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0