کد خبر : 25491
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 ژوئن 2017 - 13:45
-

مراتب قبول اعمال نزد خداوند/ «متقی» کیست؟

مراتب قبول اعمال نزد خداوند/ «متقی» کیست؟

به گزارش قائم آنلاین،گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه

به گزارش قائم آنلاین،گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «پاسخ های قرآن به پرسش های ما» که در ۲۵ آبان ۱۳۸۵ ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

-یک آیه داریم در قرآن می‌گوید «وَجَحَدُوا»، «جَحَدُوا»، «جَحد» یعنی انکار، «جَحَدُوا» می‌گویند جحود، به یهودی‌ها میگویند جُحود یعنی انکار می‌کنند ولی «وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ» النمل/۱۴ نفسشان یقین دارد، «أَنفُسُ» نفس، «اسْتَیْقَنَ» یعنی یقین دارد، یعنی قلبا یقین دارد اما به زبان انکار می‌کند، پس علم کافی نیست. قلبا یقین دارد، زیرِ بار نمی‌رود.

– قرآن می‌گوید: «مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ» البقرة/۷۵ یعنی بعد از آنکه تعقل کردند خلاف کردند، یعنی فهمیدند و خلاف کردند. «آتَیْنَاهُ» به او دادیم، «آیَاتِنَا» آیاتمان را به او دادیم ولی «فَانسَلَخَ مِنْهَا» الأعراف/۱۷۵ یعنی ما آیات خودمان را به او دادیم، اما «انسَلَخَ» منسلخ، یعنی جدا شد. پس ببینید، به شرطی علم ما ارزش دارد که این علم همراه با صفا باشد.

– «نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ» الأحقاف/۱۶ هر کس تقوایش زیاد باشد قبولش هم خوب است. مثل اینکه می‌گویند هرچه پول بدهی‌اش در کاسه‌ات آش می‌ریزند، آنهایی که تقوایشان بالاست، قبولشان هم بالاست، آنهایی که تقوایشان متوسط است، قبولشان هم متوسط است، آنهایی که تقوایشان خوب است، قبولشان هم خوب است.

–  سه رقم قبولی داریم: قبول عالی، قبول خوب، قبول متوسط. قبول عالی‌اش این است که می‌گوید «نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ» الأحقاف/۱۶، «نَتَجاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ» یعنی متقی کسی نیست که هیچ سیئه‌ای در زندگی‌اش نداشته باشد، می‌گوید «نَتَقَبَّلُ» ما قبول می‌کنیم «وَنَتَجاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ» از سیئاتشان هم تجاوز می‌کنیم، یعنی می‌گذریم.

– در قرآن چند تا قبول داریم: (بأحسن قبولک) داریم، قبول عالی، در دعا داریم(أحسن قبولک)، در دعاها هست، قبول خوب، «بِقَبُولٍ حَسَنٍ» آل عمران۳۷ آیه قرآن است، قبول متوسط این است که «نَتَقَبَّلُ»، «وَنَتَجاوَزُ» قبول می کنیم بعد از آن هم رفو می کنیم. چه می خواهم بگویم؟ می‌خواهم بگویم مأیوس نشوید. حتی آدم‌هایی هم که تنبیه شدند مأیوس نشوند.

– خدا به زنان پیغمبر می‌گوید «یَا نِسَاء النَّبِیِّ» الأحزاب/۳۰ ای خانم پیغمبر، «مَن یَأْتِ مِنکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ» الأحزاب/۳۰ اگر شما خلاف کار باشید دو برابر گناه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + یک =