موقعیت منفی را ترک کنید
ماندن در موقعیت ناخوشایندی که همراه با هیجانات منفی برای شماست، ناراحتی شما را دوچندان خواهد کرد. بهتر است در شرایطی که موضوعی شما را آزرده کرده و احتمال می دهید که واکنش شدیدتری نشان دهید، از میز یا پیشخوان خود فاصله گرفته و محل را ترک کنید. فاصله گرفتن فیزیکی از موقعیت، فاصله روانی از آن را به همراه خواهد داشت.
قانون ۱۰ ثانیه را به یاد بیاورید
در موقعیت هایی که ارباب رجوع، مشتری، همکار، مافوق یا هر مسئله دیگری سخت شما را خشمگین کرده است، تلاش کنید در ذهن خود از یک تا ده بشمرید. این سکوت چند ثانیه ای قدری خشم و عصبانیت شما را کاهش می دهد و کمک می کند پاسخ مناسب تر و منطقی تری به موقعیت پیش آمده بدهید. از سویی، این وقفه کوتاه به شما کمک خواهد کرد از واکنش نامطلوبی که پشیمانی برایتان به همراه آورد، بپرهیزید و در نهایت مهم ترین سودمندی تاخیر در پاسخدهی در موقعیت عصبانیت، این است که طرف مقابل در شرایط آرام تری به شما گوش داده و دلایل شما را خواهد شنید؛ این امر شانس شما را برای اثبات درستی حرف یا کارتان افزایش خواهد داد.
شنونده مناسبی برای چنین موقعیتهایی داشته باشید
هر فرد شاغلی بهتر است در داخل مجموعه کاری یا خارج از آن، افراد معتمدی را داشته باشد که در موقعیت های سخت شغلی و هنگام تجربه احساسات منفی بتواند با آنها صحبت کند بدون این که ترس از افشای حرفهایش یا انتقاد شدید داشته باشد. این امر به تخلیه هیجانی و آرام شدن فرد کمک شایانی خواهد کرد. همکاران قابل اطمینان یا دوستان صمیمی میتوانند افراد معتمد و مطمئنی برای شنیدن احساسات ناخوشایندی باشند که درون خود نگه داشتهاید. بهتر است بازگویی چنین مسائلی در خارج از مجموعه کاری باشد.
مسئولیت عصبانیت را بپذیرید
اگر به هر دلیلی در محیط کار خود خشمگین شدهاید، به فردی بیاحترامی کردهاید، طغیان کرده و جلسه کاری را ترک یا توهین کردهاید، مسئولیت عصبی شدن خود را بپذیرید و از عذرخواهی کردن نهراسید.
محرکهای خشمتان را بشناسید
برای این که یاد بگیرید چگونه بر عصبانیت خود فائق آیید، ابتدا لازم است تجارب گذشته را مرور کنید و ببینید در چه موقعیت های کاری خشمگین شده و واکنش نشان دادهاید. این کار سبب میشود موقعیتهای نامطلوبی را که ممکن است در آینده به تکرار عصبانیت شما منجر شود، بیشتر بشناسید و تمرین کنید که با آنها چگونه کنار بیایید.
شناخت مناسبی از همکاران خود پیدا کنید
در یک مجموعه کاری با طیفی از همکاران مواجه هستیم که خصوصیات و منش متفاوتی دارند. شناخت شخصیت همکاران در طول زمان سبب میشود آگاه شویم هر کدام از رفتارهای همکاران چه پیامی دارد و هر کدام از رفتارهای ما به چه واکنشی از سوی همکارانمان منجر خواهد شد؛ برای مثال یک حرف ممکن است از سوی همکاری مزاح تلقی شود و برای همکار دیگر جنبه انتقادی داشته باشد.
در پایان روز کاری تنشهای خود را دور بریزید
هر روز کاری میتواند همراه با فشارهای شغلی، هیجان های منفی و تنشهای متفاوتی باشد. تلاش کنید در انتهای یک روز کاری با روشهای مناسب و منحصر به خودتان از تنیدگیهای آن روز فاصله بگیرید. ورزش کردن روزانه پس از ساعات کاری، تفریح های دوستانه و هر کاری که برای شما لذت بخش است، قدری از فشارهای شما خواهد کاست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0