ایدههای نوآورانه جهانی برای افزایش فرزندآوری +عکس
به گزارش قائم آنلاین، کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت معضل امروزین بسیاری از کشورهای دنیا و بخصوص کشورهای صنعتی است. یادداشت حاضر با هدف جمعآوری ایدههای نو و خلاقانه در مواجهه با این معضل در کشورهای مختلف دنیا و با تأکید بیشتر بر راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، به رصد اقدامات مرتبط با افزایش فرزندآوری
به گزارش قائم آنلاین، کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت معضل امروزین بسیاری از کشورهای دنیا و بخصوص کشورهای صنعتی است. یادداشت حاضر با هدف جمعآوری ایدههای نو و خلاقانه در مواجهه با این معضل در کشورهای مختلف دنیا و با تأکید بیشتر بر راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، به رصد اقدامات مرتبط با افزایش فرزندآوری در کشورهای مختلف پرداخته است. بدیهی است جمعآوری و ذکر تجربیات کشورهای مختلف به معنای تأیید و صحه گذاشتن بر رویکردها و راهکارهای آنان نیست و هرگونه ایده پردازی برای مواجهه با معضل سقوط نرخ باروری و افول فرهنگ فرزندپروری در جامعه اسلامی ایران بایستی مبتنی با ضوابط و اقتضائات بومی و مذهبی کشور صورت گیرد.
در سنگاپور واقعیتهایی همچون افزایش سن ازدواج، بالابودن ساعات کاری حتی تا ۱۱ ساعت در روز، افزایش سطح تحصیلات زنان و تمایل به اشتغال در آنان و… به کاهش نرخ باروری منجر شدند. لذا با کاهش بیسابقه در نرخ تولد، دولت سنگاپور از اوایل دهه ۱۹۸۰ رویه ترویج فرزندآوری و افزایش جمعیت را در دستور کار خود قرارداد و در این راستا سیاستها و ایدههای خلاقانه جالبی اتخاذ شدند. در سالهای اخیر کمپینهای رسانهای مختلفی با شعارهایی همچون؛
«سه فرزند یا بیشتر، اگر توانش را دارید»
«فرزندان، زندگی بدون آنها پوچ است»
«زندگی شاد است، اگر شما پدر یا مادر باشید»
«بهترین هدیهای که میتوانید به فرزندتان بدهید، خواهر یا برادر است»
و کمپینها و شعارهایی از این قبیل شکل گرفت. نمونهایی از پوسترهای تولیدشده تبلیغاتی این کمپین ها در سنگاپور را در ادامه میبینید.
بعلاوه، دولت سنگاپور در اقدام دیگری در سال ۲۰۱۲ با راهاندازی کمپینی به نام «شب ملی» به ترغیب احساسات وطندوستانه مردم برای افزایش جمعیت کشورشان در شب ملی این کشور (۶ آگوست) پرداخت. این کمپین که با همکاری یک نهاد غیردولتی راهاندازی شد از گیاه «نعناع» به عنوان یک نماد استفاده میکند. در همین راستا کلیپی با اجرای یک خواننده رپ تهیه شد که با شعارهای وطن دوستانه، از همسران میخواهد بجای تکان دادن نمادین پرچم سنگاپور در شب ملی این کشور، نعناع بخورند، دهان خود را خوشبو کنند و برای آینده سنگاپور فرزند متولد کنند.
کشور آلمان نیز یکی از کشورهای سالمند جهان است که در بین سایر کشورهای اروپایی کمترین درصد جمعیت کودک را دارد. طبق گزارش دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۱۱ تعداد کودکان زیر ۱۸ سال در این کشور نسبت به سال ۲۰۰۰ تا ۱۴ درصد کاهش یافته است، ضمن اینکه ۱۵ درصد از این کودکان زیرخط فقر زندگی میکنند. طبق پیشبینی سازمان ملل متحد، با ادامه وضعیت فعلی کاهش نرخ تولد در آلمان، در سال ۲۰۵۰ تنها ۷۰ میلیون نفر آلمانی در این کشور زندگی خواهند کرد. لذا دولت آلمان سیاستهای مجدانهای را برای افزایش جمعیت خود اتخاذ کرده است.
در فنلاند، دولت در اقدامی فرهنگی، برای هر مادر باردار پیش از وضع حمل بستهای به عنوان خوشامدگویی به نوزاد هدیه میکند که حاوی لباس، اسباببازی و لوازم موردنیاز مادر و کودک در هفتههای اول تولد است.
روسیه نیز در سالهای متمادی با کاهش نرخ تولد نوزادان روبرو بوده است و در دهههای اخیر قویا به دنبال افزایش نرخ باروری خود بوده است. راهکار اول ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تغییر هرم جمعیتی این کشور، مثل بسیاری دیگر از کشورهای غربی، عمدتاً اقتصادی بود. او در سال ۲۰۰۶ جایزهای معادل ۹۲۰۰ دلار آمریکایی برای فرزند دوم در نظرگرفت.
راهکار دیگر روسها در این زمینه، با خلاقیتی فرهنگی همراه بود. در سال ۲۰۰۷ دولت روسیه اعلام کرد زنانی که در روز ۱۲ ژوئن که مقارن با «روز ملی روسیه» است، فرزند خود را به دنیا بیاورند، از جوایزی همچون یخچال، ماشین و وجه نقد برخوردار خواهند شد. در همین راستا دولت روسیه مقرر کرده بود که روز ۱۲ سپتامبر که دقیقه ۹ ماه قبل از روز ملی روسیه است، روز تعطیل اعلام شود تا مردان و زنان شاغل آن روز را با خانواده خود سپری کنند. این ایده منجر به تولد ۷۸ نوزاد در روز ملی روسیه شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۴.۵ درصد رشد را نشان میداد.
پوتین سال ۲۰۰۸ را در این کشور به عنوان «سال خانواده» نامگذاری کرد و در این سال برنامههای فرهنگی مختلفی در راستای نزدیکتر کردن عاطفی همسران به یکدیگر و ترویج فرزندآوری بیشتر طراحی و اجرا شد. اولین روز تعطیل این سال به عنوان «روز خانواده، عشق و وفاداری» نامگذاری شد که با برنامههای مختلفی در سرتاسر روسیه همراه گشت. این روز مصادف بود با روزی که در شهر سنت روسیه، منتسب به یک زوج مقدس به نامهای «فورونیا و پیتور» است. بر اساس قصههای قدیمی روسی، فورونیا که یک ارتودوکس مذهبی بود پیتور را از بیماری نجات میدهد و سپس او را به ازدواج خود درمیآورد. این زوج سالها با خوشبختی در کنار یکدیگر زندگی میکنند تا اینکه هر دو در یک روز از دنیا میروند. زندگی این زوج در سنت روسیه به عنوان یک زندگی عاشقانه و وفادارانه شناخته میشود.
از برنامههای اجراشده که در راستای ترویج ازدواج و تحکیم خانواده بود رونمایی از سازهای نمادین در یکی از پارکهای جنوب مسکو بود به نام «نیمکت آشتی همسران» که برای افتتاح و رونمایی از آن مراسمی با حضور معاون امور جوانان نخستوزیر و مردم منطقه ترتیب داده شد. این نیمکت که در روز افتتاحیه با روبانهایی به رنگ پرچم روسیه تزئین شده بود، همانطور که در تصویر زیر دیده میشود میانه گودتری نسبت به طرفین دارد و باعث میشود دونفری که روی آن نشستهاند بیاختیار به یکدیگر نزدیک شوند که نمادی از آشتی میان همسران به شمار میرود. در این مراسم که یکی از اصلیترین پیامهایش تأکید بر محبت و صمیمیت بین همسران و افزایش تعداد فرزندان خانوادهها بود، از زوجهای سالمندی که سالها با یکدیگر زندگی کرده و صاحب فرزند بودند تقدیر شد.
پیرو راهاندازی کمپین ترویج ازدواج و تکریم خانواده در روسیه، برنامههای تبلیغاتی مختلفی با این هدف در رسانهها و فضاهای خیابانی و مترو به چشم میخورد. برای مثال بر روی بیلبوردهای بزرگی در شهرهای روسیه تصاویر کودکانی دیده میشود که در بالای این بیلبوردها شعار واحدی نوشته شده است که؛ «سرزمینمان به کودکان شما نیاز دارد.»
همچنین جالب است بدانید طبق یک بررسی آماری در دانمارک، همسران دانمارکی در مسافرت ۴۶ درصد بیشتر رابطه زناشویی دارند و بیش از ۱۰ درصد زنان دانمارکی در مسافرت آبستن میشوند. بر این اساس در سال ۲۰۱۴ کمپینی از طرف یک شرکت مسافرتی راهاندازی شد که با هدف تشویق همسران به فرزنددار شدن در مسافرت، تورهای مسافرتی را با تخفیف ویژه به آنها ارائه میکرد. این کمپین که با شعار «به خاطر دانمارک فرزنددار شوید» فعالیت میکند، برای مادربزرگهای آینده که تمایل دارند فرزندانشان را به مسافرت بفرستند تا به زودی نوهدار شوند، تورهایی را با تخفیف ویژه قرار داده است. همسرانی که بتوانند بچهدار شدن خود در مسافرت را اثبات کنند تا ۳ سال از لوازم موردنیاز نوزاد بصورت رایگان برخوردار خواهند شد، علاوه بر اینکه بعد از تولد فرزندشان سفر دیگری با امکانات لازم برای کودک به آنها ارائه خواهدشد.
نرخ تولد فرزند در کره جنوبی در سال ۲۰۰۵ برابر با ۱.۱۸ فرزند برای هر زن بوده است که جزو پایینترین نرخهای تولد در بین کشورهای توسعهیافته محسوب میشود. طبق بررسیهای به عمل آمده، بسیاری از خانوادههای کرهای علت عدم تمایل خود به داشتن فرزندان بیشتر را نگرانی از مخارج تحصیل و مراقبت از فرزندان اعلام کردهاند. لذا دولت کره از طرفی با توسعه شبکه تسهیلات دولتی کمهزینه برای مراقبت از فرزندان به کاهش هزینههای پرورش فرزند روی آورده است و از سوی دیگر، از راههای مختلف در نظر دارد این باور عمومی که «داشتن مدرک دانشگاهی لازمه موفقیت است» را در اذهان مردم تضعیف کند.
همچنین یکی دیگر از اقدامات فرهنگی و خلاقانه دولت این کشور برای افزایش نرخ باروری، اختصاص یک روز در ماه برای خانواده است. در این طرح که در سال ۲۰۱۰ کلید خورد، سومین چهارشنبههای هر ماه به عنوان «روز خانواده» نامگذاری شده است که در آن ادارات و نهادهای دولتی کارکنان خود را زودتر مرخص میکنند تا بیشتر وقت خود را در خانواده سپری کنند. کرهایها معتقدند این کار هرچند به طور غیرمستقیم، بر افزایش فرزندآوری و رسیدگی بهتر به تربیت فرزندان تأثیرگذار بوده است.
از دیگر راهکارهای دولت کره برای افزایش جمعیت، ارائه خدمات رایگان برای هزینه درمان نازایی و ناباروری و ارائه مرخصیهای مربوط به امور خانوادگی بوده است.
ژاپن نیز با نرخ باروری ۱.۴۲ فرزند به ازای هر زن، جزو کشورهای دارای پایینترین آهنگ رشد جمعیت است. ژاپنیها در اقدامی جالب برای ترغیب خانوادهها به داشتن فرزند به ساخت «روبات نوزاد» پرداختند. این روبات میخندد، گریه میکند، وقتی تکانش بدهند آرام میشود، اگر قلقلکش بدهند میخندد و حتی آب بینیاش هم بعد از گریه راه میافتد. سازندگان این روبات امیدوارند مشاهده این روبات نوزاد خانوادههای ژاپنی را به داشتن نوزاد واقعی ترغیب کند.
مشکل کاهش فرزندآوری در دنیا به بحرانی فراگیر تبدیل شده است که بسیاری از کشورهای جهان و بخصوص کشورهای صنعتی و مدرن با آن دستوپنجه نرم میکنند. نوشتار حاضر هرچند عمدتاً به دنبال یافتن راهکارهای عینی و ایدههای عملیاتی در ارتباط با این موضوع بود، ولی در حاشیه این رصد میتوان دستاوردهای تحلیلی دیگری را نیز از نظر گذراند. راهکارهایی که به طور عمده بر سه محور تمرکز داشتند:
– کمکها و تسهیلات اقتصادی
– سوق دادن جوانان مجرد به ازدواج و همسریابی
– تلاش برای پررنگتر کردن روابط عاطفی بین همسران
لذا به نظر میرسد برای فائق آمدن به معضلات جمعیتی میبایست با گفتمان سازی و اصلاح نگرش افراد به مفهوم توفیق و خوشبختی در زندگی و بازسازی مفهوم حضور زن در اجتماع به ایدههای همسو با فرهنگ و باورهای بومی جامعه خود دست یابیم.
برچسب ها :معضل،فرهنگی ، اجتماعی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0