حکیمزاده اضافه کرد: برنامه تعالی از حدود ۳۱ هزار مدرسه با مدیریت مستقل تنها در ۳۷۰۰ مدرسه اجرا شده است و در بازدیدهای میدانی و جلسات حضوری با مدیران مدرسه مجری این طرح، بسیاری از آنها از این طرح ابراز نارضایتی کردند و پژوهشهای صورت گرفته هم این برنامه را مطلوب نشان نمیداد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به دلایل مطرح شده و اینکه در برنامه ابلاغی سالانه هم که بر مبنای سند تحول بنیادین تنظیم شده، برنامه تدبیر پیشبینی شده است و اجرای همزمان ۲ طرح با منطق نظام بهرهوری تطبیق ندارد و موجب موازی کاری خواهد شد، طرح تدبیر جایگزین طرح تعالی شد.
وی با بیان اینکه شاخصهای تعین شده در طرح تعالی ابتکار عمل و خلاقیت را از مدیران میگیرد، گفت: برخی بسترهای اجرای این طرح در مدارس ابتدایی وجود ندارد و فراوانی برنامهها نمیتواند به شکل صحیح در این مدارس اجرا شده و برنامههای تخصصی حوزه مشاوره با توجه به عدم تخصیص مشاور به بسیاری از مدارس ابتدایی امکانپذیر نبود و باعث زحمت مضاعف برای مدیران ایجاد میشد و تنظیم کردن فرمها بر دوش مدیر بود.
حکیمزاده خاطر نشان کرد: مستندسازیهای مداوم در طرح تعالی، زمینه کاغذبازی را فراهم میکرد و با توجه به شرایط مالی، موجب نارضایتی شده بود و از سوی دیگر در مدارس کمتر برخوردار امکان رسیدن به شاخصهای تعیین شده وجود نداشت و زمینه رقابت ناعادلانهای ایجاد میشد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح تدبیر، اختیار عمل به مدیر داده میشود و این کار با سیاستهای کاهش تمرکز تناسب بیشتری دارد و علاوه بر آن چارچوبی برای کارها ایجاد میکند که زمینه مشارکت برای مجموعه عوامل مدرسه فراهم میشود.
وی عنوان کرد: اجرای طرح تدبیر به پیشرفت متوازن مدارس کمک میکند و با ارجگذاری از تلاش و پیشرفت کوچک مدیران باعث تقویت خودباوری آنها میشود.
حکیمزاده ادامه داد: در این طرح هر مدرسه به فراخور امکانات و ظرفیت خود برنامههایش را تنظیم میکند و با توجه به اینکه امکانات مدارس با یکدیگر متفاوت است، عدالت اجرا میشود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0