کد خبر : 43726
تاریخ انتشار : شنبه 16 سپتامبر 2017 - 15:25
-

نقش کنکورچی ها در عدم حذف کنکور

نقش کنکورچی ها در عدم حذف کنکور

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار داشت: حال آموزش و پرورش اصلا خوب نیست؛ ما نمی خواهیم خانواده ها را بی خود و بی جهت نگران کنیم اما می خواهیم هشدار دهیم که به امید آموزش و پرورش ننشینیم چرا که اتفاقاتی خارج از کنترل آموزش

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار داشت: حال آموزش و پرورش اصلا خوب نیست؛ ما نمی خواهیم خانواده ها را بی خود و بی جهت نگران کنیم اما می خواهیم هشدار دهیم که به امید آموزش و پرورش ننشینیم چرا که اتفاقاتی خارج از کنترل آموزش و پرورش رخ می دهد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و خدمات فرهنگیان در جامعه، ادامه داد: آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای دارد و فرهنگیان در طول سی و هشت سال گذشته، خدمات شایسته ای در انقلاب، هم در کادر دستگاه های دولتی و هم در آموزش و پرورش ارائه کردند.

علی احمدی با بیان اینکه چالش های آموزش و پرورش بیش از اینکه به آموزش و پرورش و معلمان بر گردد، به مسائل بیرونی و بین المللی برمی گردد، گفت: باید یک نگاه ارزنده به دستگاه تعلیم و تربیت باشد؛ دستگاهی که سرمایه آینده کشور را می سازد؛ چرا که آن دقت و ظرافت در مسئولان نیست و اغلب بخشی نگاه می کنند.

وی افزود: باید نگاه فرابخشی و عزم ملی وجود داشته باشد تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل شود ولی عزم ملی صورت نگرفته است و اکنون کار سخت تر است.

* روح و حواس بچه ها نزد فضای مجازی است

وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح کرد: به ظاهر بچه های ما بخشی در مدرسه و بخشی در کنار خانواده هستند اما در عمل جسم بچه ها نزد مدرسه و خانواده است و روح و حواس آنها نزد فضای مجازی است.

وی ادامه داد: اگر خانواده ها و مدارس برای آینده فرزندان مان دست به دست هم ندهند، آینده را باختیم؛ ما امروز در شرایطی قرار داریم که فناوری های نو، همه جا را فرا گرفته است که می توان به ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر اشاره کرد و مدیریت این شبکه ها خارج از کنترل ماست.

علی احمدی افزود: باید ببینیم در دنیا چگونه از این فناوری ها استفاده می شود و سطح دسترسی بچه ها چقدر است، چقدر از محتویات کانالیزه بوده و چقدر کانالیزه نیست اما ما در کشورمان مسابقه بی انتهایی گذاشتیم که دسترسی آسان و پهنای باند ارزان ارائه دادیم بدون اینکه آمادگی بچه ها را افزایش دهیم، بدون اینکه سطح سواد رسانه ای را بالا ببریم و بدون اینکه فرهنگسازی کنیم زیرا فناوری امروزی، فناوری فرهنگی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم فرهنگ خود را می آورد و سبک زندگی را تغییر می دهد.

وی با بیان اینکه تربیت معلم را بلاتکلیف گذاشتیم، اضافه کرد: در سند تحول آموزش و پرورش، تکلیف تربیت معلم روشن است و عمده تأمین نیاز آموزش و پرورش از تربیت معلم است؛ البته سوالی مطرح است که آیا از بین این همه فارغ التحصیل دانشگاهی نمی توان سالی چند هزار نفر برای آموزش و پرورش انتخاب کنیم؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح داد: ظاهر این حرف درست است و برای برخی رشته ها می توان از این طریق اقدام کرد اما چرا ما نیاز به تربیت معلم داریم؟ زیرا برای درسی مثل ریاضی باید معلم آموزش ریاضی خوانده باشد که متفاوت از دوره های دانشگاه های دیگر است یعنی مهارت های ویژه معلمی آموخته می شود؛ تنها برای رشته ای که شرایط در تربیت معلم هنوز فراهم نیست می توان از آن روش استفاده کرد.

*نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم

وی بیان داشت: در طول سی و چند سال گذشته به خصوص ۲۰ سال اخیر، بلاتکلیفی ایجاد شده است و عملا کادر آموزش و پرورش از طریق معلمان حق التدریسی که در مقابل مجلس تجمع می کنند تأمین می شوند؛ البته همه محترمند و هر فردی باید شغل داشته باشد اما نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم. دانشگاه و آموزش و پرورش نمی تواند بدون حق التدریس باشد.

علی احمدی با طرح این پرسش که چند درصد از کادر آموزش و پرورش از معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی هستند، گفت: از ۹۵۰ هزار نفر فرهنگی، ذهنیتم این است که اقلاً ۲۵۰ هزار نفر از طریق نهضت سوادآموزی جذب شدند و حتما حق التدریس ها بیش از این تعداد هستند.

وی اضافه کرد: البته من نمی خواهم بگویم همه موضوع مربوط به آموزش و پرورش است بلکه کیفیت، محیط، معلم و فناوری مطرح است اما فضای مجازی و عوامل بیرونی بیش از عوامل درونی تعیین کننده است.

* وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: وقتی دانش آموختگان ما می بینند در بازار کار شغلی ندارند، انگیزه ای برای درس خواندن ندارند.

وی به با بیان اینکه کنکوری شدن مدارس به جای مدرسه زندگی، مشکل دیگر است، افزود: در این موضوع مجلس و دولت مقصرند. در مجموع، ۱۳ رشته با ۳۰ هزار ظرفیت دانشگاهی است که سر آن مسابقه است و همیشه یک میلیون داوطلب به خط کرده و اضطراب را به دانش آموزان منتقل می کنیم برای اینکه منافع یک عده کنکورچی و آموزشگاه دار که ذی نفوذند تأمین شود. لابی می کنند و به هدف می رسند.

علی احمدی با اشاره به وضیعت مالی پزشکان گفت: تعداد متقاضیان رشته علوم تجربی در انتخاب رشته آموزش و پرورش بسیار بالاست و در کنکور هم می بینیم که برای رشته علوم تجربی بیش از ۶۰۰ هزار نفر متقاضی هستند و این در حالیست که صندلی های دیگر دانشگاه خالیست.

وی اضافه کرد: باید برای آن ۱۳ رشته، آزمون تشریحی و مصاحبه در نظر گرفته شود و مابقی رشته ها بر اساس نمره داوطلب در آزمون های آموزش و پرورش باشد.

*آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس می خواهد

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه چه کسی گفته است که با استخدام معلمان حق التدریس دیگر آموزش و پرورش نیازی به معلم حق التدریس ندارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس می خواهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سابقه موضوع حذف کنکور در مجلس وجود دارد، مجلس می تواند برای تبدیل مدرسه کنکور به مدرسه زندگی وارد شود و می تواند شروعش از کمیسیون های مجلس و دولت باشد.

علی احمدی در خصوص سند تحول آموزش و پرورش نیز گفت: تحت عنوان برنامه راهبردی آموزش و پرورش در دولت های گذشته تلاش شد و در دولت نهم این سند تدوین شد که افراد متعددی برای تدوین آن تلاش کردند و در دولت دهم هم رسمیت پیدا کرد؛ حدود ۷ ماه وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی را گرفت تا رسمیت یافت.

وی ادامه داد: این سند زیرنظام هایی دارد که سند برنامه درسی ملی تدوین شد و پیش نویس سندهای دیگر مانند نیروی انسانی، فناوری و تأمین منابع آماده شده است اما رسمیت نیافته است؛ معتقدم سند تحول باید در مدرسه جاری شود و برای این کار باید زیرنظام ها را تهیه کرده و شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش به سند ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۵ سال از تصویب سند تحول می گذرد و درباره مسائلی چون سند ۲۰۳۰ می شد نکات مثبت سند ۲۰۳۰ را در سند ملحق شود. البته درباره عملکرد آموزش و پرورش درباره سند تحول و مشکلات آموزش و پرورش، افرادی چون آقایان نوید ادهم و محمدیان می توانند توضیح دهند چرا که علی رغم بی ثباتی در آموزش و پرورش، این افراد حضور دارند که جزو محسنات آموزش و پرورش است.

وی همچنین با تأکید بر نگرانی ها نسبت به آموزش و پرورش گفت: اگر والدین نگران بچه ها نباشند، آینده از دست رفته است و در این راستا باید عزم ملی انجام شود. با علم می گویم و با اطلاع عرض می کنم که آینده در خطر است.

* آموزش و پرورش رقیب پیدا کرده است

علی احمدی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش رقیب پیدا کرده است، تصریح کرد: امروز رسانه ها، اینترنت و ماهواره ها با جاذبه بالا رقیب آموزش و پرورش هستند؛ اکنون زنگ مدرسه که می خورد بچه ها مثل جت بیرون می آیند و برای رفتن به مدرسه نیز ترس و لرز دارند اما در حاشیه خیابان با تلفن همراه مشغولند.

وی با اشاره به اینکه مدارس ما جاذبه ندارد، افزود: معلم ما رقیب پیدا کرده است. فضای مجازی، رسانه ها و صدا و سیما رقیب معلم در مدارس هستند و محتوای آموزشی جوابگو نیست. قرار بود محتوای چند رسانه ای ایجاد شود که نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =