براساس این پژوهش که در آن تبلیغات مجلات، روزنامهها و تلویزیونی بدون تخفیفات زمانی مدنظر قرار گرفته اند، مابقی برندها به تفکیک؛ ۶۹ درصد از تبلیغات تلویزیون (۶۳،۵۳۰ میلیارد ریال)، ۶۶ درصد تبلیغات روزنامه (۷۰۷ میلیارد ریال) و ۷۴ درصد تبلیغات مجله (۱۳۲ میلیارد ریال) به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این پژوهش ۶ جایگاه از بین ده برند برتر به اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول) و شویندهها (امو، ورنل، پریل و پرسیل) تعلق دارد. این موضوع میتواند نشاندهنده رقابتی بودن تبلیغات در صنعت ارتباطات باشد. همچنین در صنعت شویندهها شرکت هنکل فعالیت تبلیغاتی زیادی داشته و حدود ۲۷% از هزینه تبلیغات ۱۰ برند برتر را به خود اختصاص داده است. در بین ده برند برتر از منظر هزینه تبلیغات، تنها دو برند همراه اول و ال جی به جز تلویزیون در نشریات هم فعالیت تبلیغاتی داشته اند. براساس این پژوهش؛ با توجه به اینکه حجم عمده بودجه تبلیغات در تلویزیون هزینه شده است، در برندهای برتر در مجموع تبلیغات اسامی یکسانی با تبلیغات تلویزیونی دیده میشود. بیش از نیمی از هزینه تبلیغات تلویزیونی برای ۱۰ برند برتر به ترتیب به برندهای همراه اول (۲۲%)، پرسیل (۱۲%)، ال جی (۱۱%) و پدیده شاندیز (۱۰%) تعلق داشته است.
بر اساس این گزارش گروه لوازم خانگی صدر نشین جدول بودجه تبلیغات بوده است و برندهای سامسونگ (۳۵%)، ال جی (۱۹%) و اجنرال (۵%) در حدود ۶۰ درصد از بودجه تبلیغات ده برند برتر در روزنامه را به خود اختصاص میدهند. رده دوم به تبلیغات ساعتهای مچی در گروه زیورآلات تعلق دارد، برندهای امگا (۶%)، برایت لینگ (۴%) و رولکس (۴%) حددو ۱۴ درصد بودجه تبلیغاتی ۱۰ برند برتر را دارند. در مجلات ده برند تبلیغاتی از صنایع متنوع تری هستند. لوازم خانگی (سامسونگ و ال جی)، لوازم الکتریکی شخصی (رمینگتون و فیلیپس)، اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول و رایتل) در حدود ۸۰ درصد بودجه تبلیغات ده برند برتر در مجله را دارند. خودرو، خدمات آموزشی، محصولات دارویی و محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر صنایعی هستند که در ده برند برتر تبلیغات مجله به چشم میخورد. در بین برندهای برتر سامسونگ به تنهایی ۴۵% از این بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است.
گزارش ارزش ریالی تبلیغات ۱۰ برند برتر در رسانههای تلویزیون، روزنامه و مجله (دوره زمانی بهار سال ۱۳۹۶)
سهم هر یک از رسانهها از کل ارزش ریالی تبلیغات بنگاههای اقتصادی (هزار ریال)
تلویزیون | روزنامه | مجله | |
۶۳,۵۳۰,۲۹۱,۱۵۴ | ۷۰۷,۴۱۳,۸۵۳ | ۱۳۲,۰۹۱,۶۴۰ |
ارزش ریالی تبلیغات ۱۰ برند برتر در مقایسه با سایر برندها (هزارریال) | ||||
برندها | تلویزیون | روزنامه | مجله | |
ده برند برتر | ۱۹,۵۸۶,۸۲۹,۶۵۷ | ۲۳۹,۳۴۴,۲۸۸ | ۳۴,۲۵۵,۳۹۰ | |
سایر برندها | ۴۳,۹۴۳,۴۶۱,۴۹۷ | ۴۶۸,۰۶۹,۵۶۵ | ۹۷,۸۳۶,۲۵۰ | |
جدول ارزش ریالی تبلیغات در کلیه رسانه های مورد بررسی (هزار ریال) | ||
رتبه | نام شرکت | ارزش ریالی |
۱ | همراه اول | ۴,۳۷۷,۱۸۹,۸۹۶ |
۲ | ال جی | ۲,۲۹۶,۸۹۱,۴۷۴ |
۳ | پرسیل | ۲,۲۹۰,۳۴۸,۶۶۳ |
۴ | پدیده شاندیز | ۱,۹۳۲,۸۳۶,۱۹۲ |
۵ | پریل | ۱,۶۷۱,۰۴۱,۹۲۶ |
۶ | ایرانسل | ۱,۵۴۸,۲۳۴,۰۵۰ |
۷ | بانک شهر | ۱,۴۹۳,۹۷۹,۰۲۸ |
۸ | کاله | ۱,۳۷۶,۴۰۴,۳۵۶ |
۹ | امو | ۱,۳۵۵,۳۰۳,۹۶۷ |
۱۰ | ورنل | ۱,۲۹۸,۳۴۱,۳۵۹ |
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0