کد خبر : 51511
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اکتبر 2017 - 15:35
-

جزئیات کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب

جزئیات کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب

به گزارش قائم آنلاین، تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفا یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی و همچنین دریانوردی‌های طولانی را نداشت. پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گران‌بهایی را در حفاظت از کاروان‌های تجاری و پایانه‌های

به گزارش قائم آنلاین، تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفا یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی و همچنین دریانوردی‌های طولانی را نداشت.

پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گران‌بهایی را در حفاظت از کاروان‌های تجاری و پایانه‌های نفتی کشورمان به دست آورد به طوری که اجازه نداد حتی برای یک روز شریان اقتصادی کشور در سطح دریاها، قطع شود.

پس از پایان دفاع مقدس و بالا رفتن حجم مبادلات تجاری ایران و حضور گسترده‌تر کاروان‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و بین المللی، نیاز به تامین امنیت این کاروان‌ها نیز بیش از پیش احساس شد.

این احساس نیاز با وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و سواحل کشور سومالی، بیشتر شد تا جایی که فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر فرمودند:” به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریائی باید نگریسته شود”.

در همین راستا گروه امنیتی – دفاعی خبرگزاری تسنیم قصد دارد تا در پرونده‌ای با نام “نیروی دریایی” به بررسی کارنامه ۸ سال حضور نیروی دریایی ارتش در دریا‌های بین المللی و راهبردی جهان و انتشار گزارش‌هایی از توانمندی‌های نداجا بپردازد.

** بخش اول:

از آنجایی که حجم زیادی از تبادلات تجاری و اقتصادی دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، نیرو‌های دریایی ارتش‌های مختلف جهان برای حفاظت از منافع اقتصادی کشورشان علاوه بر دفاع از آب‌های ساحلی، در آب‌های آزاد و بین المللی نیز حضور دارند.

در این بین، مناطق مهمی همچون شمال اقیانوس هند و تنگه‌های راهبردی هرمز و باب المندب که بیشتری حجم مبادلات دریایی و عبور کشتی‌های تجاری را به خود اختصاص داده‌اند، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

پس از وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در سواحل کشور سومالی و به خطر افتادن تنگه مهم باب المندب و خلیج عدن که مسیر عبور کاروان‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشور‌های جهان بود، نیاز به حضور یگان‌های دریایی نیرو‌های مسلح برای جلوگیری از به خطر افتادن منافع اقتصادی و تجاری کشورمان در این منطقه احساس می‌شد.

**اسکورت ۴۲۰۰ کشتی تجاری در خلیج عدن

برای اولین مرتبه در اردیبهشت سال ۸۸ اولین ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش، شامل ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر راهی آب‌های خلیج عدن شدند و این روند تا امورز با قوت ادامه داشته است به طوری که نداجا تاکنون موفق به اسکورت بیش از ۴۲۰۰ فروند کشتی تجاری در این آب راه حساس و حیاتی شده است.

همچنین نیروی دریایی ارتش حمهوری اسلامی توانسته است علاوه بر تامین امنیت کشتی‌های تجاری ایرانی، امنیت کشتی‌های سایر کشور‌ها را نیز تامین کند که در یکی از این موارد مهم و مشهور، کشتی تجاری متعلق به کشور چین را که به دست دزدان دریایی اشغال شده بود، توسط تکاوران دریایی نداجا در خلیج عدن، آزاد شد.

** ۳۱۸۰ روز دریانوردی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۸ تاکنون توانسته است با اعزام ۴۸ ناوگروه رزمی، به آب‌های آزاد در نقاط مختلف دنیا، در مجموع ۳۱۸۰ هزار روز دریانوردی را تجربه کرده است. از این تعداد بیشترین آن‌ها مربوط به ناوگروه‌های اعزامی به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب است.

نداجا همچنین در راستای برقراری دیپلماسی دریایی نیز ۷ ناوگروه صلح و دوستی را به ۴ کشور دنیا مختلف اعزام کرده است که در این قالب نیز ۸۸ روز دریانوردی را تجربه کرده است؛ در عین حال میزبان ۲۲ ناوگروه از کشور‌های روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، چین، عمان و ایتالیا نیز بوده است که با تمامی آن‌ها نیز رزمایش مشترک برگزار کرده است.

**استقرار ۴۲۰ روزه در ۱۸ بندر

ناوگرو‌ه‌های نیروی در یایی ارتش در جریان حضور خود در دریا‌های آزاد و در راستای برقراری ارتباط با نیروی دریایی سایر کشورها، موفق شده‌اند با پهلو گیری در ۱۸ بندر، ۴۲۰ روز در این بنادر استقرار یابند.

ناو‌های نیروی دریایی ارتش همچنین در قالب ناوگروه‌های رزمی و صلح و دوستی ۲۳۱۴ روز حضور در مناطق پرخطر را نیز تجربه کرده‌اند که این اتفاق نیز برگ زرین دیگری در دفتر تجربیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

** پیمودن ۳۷۲۶۲۹ هزار مایل دریایی

مسافت پیموده شده توسط تمامی ناوگروه‌های ارتش (رزمی – صلح و دوستی) از جنوب شرق آسیا تا جنوب آفریقا و حضور در دریای مدیترانه، مجموعا ۳۷۲.۶۲۹ هزار مایل دریایی است. ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش همچنین توانستند با عبور از تنگه مالاکا و پهلوگیری در بنادر کشور‌های چین و مالزی، عبور از کانال سوئز و همچنین رسیدن به دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی، رکورد‌های بی سابقه‌ای از خود به جا بگذارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + هفت =