پاول جانستون مسئول واحد علوم گرین پیس اینترنشنال در دانشگاه اگزتر در این رابطه گفت: رصد و ارزیابی مسئولان به منظور درک میزان اثرات پزیست محیطی بالقوه و نیز تصمیم گیری درباره گامهای بعدی از منظر نجات کشتی و امکان نشت بیشتر، بسیار حیاتی است.
در حال حاضر که نفتکش سانچی غرق شده است، میعانات بی رنگ باقی مانده را به سختی میتوان پیگیری کرد و اثرات آن بر شیلات محلی میتواند بلندمدت باشد. گرین پیس میگوید این منطقه محل رشد بسیاری از انواع موجودات تجاری مانند ماهی کت چرمی و ماهیهای مرکب قلمی و نیز محل اقامت زمستانه برخی از انواع موجودات خوراکی مانند ماهیهای بال اسبی ژاپنی، قباد ژاپنی و خرچنگ آبی است.
شرکت اسکالد نروژ بیمه گر بدنه کشتی تانکر نفتکش سانچی و بیمه گر P&I کشتی باربری سی اف کریستال هنگ کنگی بوده است. برآورد ارزش بدنه کشتی بیش از ۳۰ میلیون دلار است. بیمه گر نروژی در اظهار نظری اعلام کرد که ۳۰ درصد از ارزش بدنه کشتی سانچی از طریق بازار ایران انجام میپذیرد در حالی که ۷۰ درصد مابقی آن از طریق بازار بیمه بین المللی (۱۱ بیمه گر مختلف) پوشش داده میشود که از این میان، سهم شرکت اسکالد تنها ۱۵ درصد است.
این حادثه نمره منفی دیگری برای امنیت دریایی در منطقه آسیا محسوب میشود. بیش از یک چهارم خسارتهای کشتیرانی در سال ۲۰۱۶، در منطقه دریانوردی آسیا رخ داده که براساس ارزیابی گزارش آلیانزف پُرهزینهترین خسارتها را در دهه گذشته برجای گذاشته است.
خسارتها در آسیا اغلب نسبت به مناطق دیگر حادثه خیز یعنی شرق مدیترانه و دریای سیاه دو برابر بوده است. هنوز بزرگی خسارت سانچی کاملا مشخص نشده، اما انتظار میرود که به عنوان یکی از بزرگترین خسارتهای منطقه آبی آسیایی به ثبت برسد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0