باغ شادی، سروش چهارشنبه سوری، قصه نوروز، شمارگان نوروزی، وادی سین، شرح سفره، در سبزهزار سیزده و … از دیگر بخشهای این اثر است.
دادخواه در بخشی از این کتاب به فلسفه «هفتسین» و نشان آن در آثار قبل از اسلام و همچنین احادیثی در این زمینه پرداخته و مینویسد: نموداری دیگر از راه سپردان فرهنگ کهن ما به دیگر باورها و پذیرشهای پس از خود حدیثی است که در بیشتر کتابهای نیایش شیعه به چشم میخورد.
وی در ادامه ضمن ارائه دستخطی از آیتالله چهارسوقی، از سران و رهبران مشروطه، به حدیثی در این زمینه اشاره میکند و مینویسد:
و در اثنی عشیره آنچه از امیرالمؤمنین علی (ع) روایت شد از ایشان برای دفع هر درد در سالی که در پیش است، هفت سین با گلاب و زعفران و مشک بر ظرف چینی در روز نوروز نوشته و آشامیده شود و آنها عبارتند از: سلام قولاً من رب رحیم
سلام علی فرج فی الی امین سلام علی ابراهیم
سلام علی موسی و هارون سلام علی الیاسین
سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ سلام هی حتی مطلع الفجر
این کلمات را مسلمانان با زعفران بر روی کاغذ سفید مینویسند و آن را در قدح مرغی رها میکنند و آن را را از شرت زعفران که آمیزهای از شکر و آب و زعفران است در میآمیزند و در ایام نوروز پس از تحویل سال جرعهای از آن مینوشند و بر این باورند که سرور و سلامتی و سرافرازی و سربلندی و سعادت و سرخوشی سراسر سال با آنان به سر خواهد برد.
نویسنده کتاب حاضر در ادامه به «سین» در نزد عارفان اشاره کرده مینویسد: در سماع صوفیان اولاً سماع با حرف سین شروع میشود و سماعکنندگان «سبحه» به گردن میآویزند و «سبحان الله» میگویند و سرود جمعی میخوانند و و سر به سجده میافکنند …
همچنین دادخواه به «هفت سین» در علم جمل پرداخته و «سین» را معادل عدد ۶۰ دانسته که برابر با عتدال است. وی همچنین به ذکر اصول اولیه در انتخاب هفت سین در باور ایرانیان اشاره میکند که از آن جمله است: با سین آغاز شود، ریشه گیاهی باشد، آن گیاه پارسی باشد، در تمام طول سال در دسترس باشد و ….
«نوروز و فلسفه هفتسین» تاکنون ۱۹ بار تجدیدچاپ شده است. این اثر در ۵۳۶ صفحه در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0