کد خبر : 97440
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 ژوئن 2018 - 18:00
-

چگونه دولت و مجلس به تعلیق بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم رضایت دادند؟

چگونه دولت و مجلس به تعلیق بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم رضایت دادند؟

به گزارش قائم آنلاین، جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF) که چهارمین و آخرین لایحه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران اختصاص داشت. بررسی این لایحه با توجه به افزایش مخالفت های نخبگان، رسانه ها و اقشار مختلف مردم با

به گزارش قائم آنلاین، جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF) که چهارمین و آخرین لایحه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران اختصاص داشت. بررسی این لایحه با توجه به افزایش مخالفت های نخبگان، رسانه ها و اقشار مختلف مردم با تصویب آن و نگرانی های زیادی که درباره تبعات امنیتی آن وجود داشت، از اهمیت خاصی برخوردار بود و حواشی زیادی داشت. اواسط جلسه دیروز، این لایحه بعد از دو هفته مسکوت ماندن و بررسی مجدد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دستور کار خانه ملت قرار گرفت.

همکاری با FATF تاثیری بر رفع تحریم ها ندارد و نوعی خودتحریمی است

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با لایحه الحاق به کنوانسیونTF  گفت: هم اکنون مجلس در آستانه تصمیم گیری مهمی قرار دارد. قطعا تصمیم امروز مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد و به نام نمایندگان دوره دهم ثبت خواهد شد. سپس ابراز امیدواری کرد که با منطق و گفتگو و همچنین استدلال تصمیمی در جهت منافع ملی و رشد و توسعه کشور در مجلس بگیریم  لذا نمایندگان باید مدرس گونه عمل کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار کرد: هدف از دیپلماسی، انجام مراودات بین المللی و عضویت در کنوانسیون ها تامین منافع ملی است و برای پرستیژ عضو کنوانسیون ها نمی شویم ایران در توافقنامه برجام نشان داد اهل منطق، گفت وگو و پایبندی به تعهد است و بالعکس آمریکایی ها و هم پیمانان آنها نشان دادند که اهل مذاکره، منطق، گفتگو نبوده و پایبند به تعهدات بین المللی هم نیستند  و براساس منافعشان نسبت به عضویت و یا عدم عضویت در کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی تصمیم می گیرند. در موضوعات تروریسم و حقوق بشر هم منطبق با منافعاشان رفتار می کنند.

نقوی حسینی با اشاره به لایحه پیوستن به کنوانسیون TF ادامه داد: بحث ما پیوستن به یک کنوانسیون در شرایط عادی نیست و بحث اصلی منافع ملی کشور است. موضوعاتی نظیر حق تحفظ، بیانیه تفسیری و شرایطی که برای این کنوانسیون در نظر گرفته شده است، از لحاظ حقوقی غیر قابل عمل و بلااثر است. از نمایندگان مجلس خواهش می کنم از کارشناسان و اساتید حقوق بین الملل دعوت کنند و نظرات آنها را بشوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با  تاکید مجدد به بی اثر بودن حق تحفظ گفت: اگر یکی از اعضا نسبت به حق تحفظ در نظر گرفته شده اعتراض کند آن حق تحفظ در مورد مراودات به آن کشور مورد قبول نبوده و قابل اعمال نیست. فرض کنید اگر آمریکا به حق تحفظ ایران اعتراض کند، این حق تحفظ در مراودات ایران و آمریکا اثری نخواهد داشت. حدود ۸۰ درصد تحریم های ایران، تحریم های ثانویه آمریکا علیه ملت ایران است. پس علت ملحق شدن به این کنوانسیون چیست، وقتی که اثر حقوقی ندارد؟

نقوی حسینی افزود: بیانیه تفسیری نیز به هیچ وجه قابل اعمال حقوقی در حقوق بین الملل نیست و باید به این نکته توجه کرد. همچنین گفته شده حدود ۶۰ کشور با حق تحفظ عضو این کنوانسیون شدند، اما کدام یک از این کشورها توانستند از حق تحفظ خود استفاده کنند؟ به عنوان مثال مصر برای خودش حق تحفظ قائل شد، طبق آن حق تحفظ اقدام کرد ولی هلند به حق تحفظش اعتراض کرد و حق تحفظ او را بی اثر کرد. همچنین کره قصد استفاده از حق تحفظ را داشت که اروپا و آمریکا اعتراض کردند و حق تحفظ کره هم بی اثر شد. چون کشورها به کنوانسیون می‌پیوندند پس باید به متن آن پایبند باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت در کنوانسیون مذکور الزاماتی را در چارچوب تعیین شده توسط دشمنان برایمان رقم می زند. در قضیه برجام دیدید که ایران برجام را پذیرفت و به تمام تعهدات خودش عمل کرد و ۱۱ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که تنها مرجع رسیدگی است به انجام تعهدات ایران اذعان کرد. ولی آمریکایی ها و اروپایی ها چکار کردند؟ وقتی آمریکا از برجام خارج شد چه مجازاتی متوجه آن ها شد؟ بنابراین عضویت در این کنوانسیون ها، قرار گرفتن در چارچوب هایی است که توسط دشمنانمان طراحی شده است. با عضویت در این کنوانسیون به دست خودمان اختیارات نظام پولی و مالی را محدود می کنیم لذا آن وقت نمی توانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون قانون داماتو، برجام، کاتسا و غیره در حال اجرا شدن است، افزود: بنابراین پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم ها ندارد و در واقع خودتحریمی انجام می دهیم. ما برجام را که شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تایید کردند و جامعه بین الملل هم از آن استقبال کردند و ماهم به همه تعهدات خود عمل کردیم ولی در نظام پولی و بانکی با ایران همکاری نشد. طبق اظهارنظر وزیر محترم امور خارجه و رئیس محترم بانک مرکزی در برجام با ایران همکاری پولی و بانکی نشد. حالا که برجام نقش شده است، پیوستن به FATF چه معنایی داشته و چه تسهیلی در کشور ایجاد می کند؟

الحاق ایران به TF تحریم های آمریکا را نقطه زن می‌کند

این نماینده مردم در مجلس در مورد سایر آثار منفی تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF گفت: اطلاعات کامل کشور مطابق با بلایی که در سوئیفت سرمان آمد در اختیار غربی ها قرار می گیرد.

نقوی حسینی در ادامه به اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره FATF اشاره کرد و گفت: زاراته، معاون اسبق مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه داری آمریکا گفته بود: موفقیت تحریم های آمریکا، بستگی عمیق به شفافیت بانکی و وضع قواعد مناسب در این بخش دارد. از طریق جمع آوری اطلاعات کلیدی افرادی که در نهایت از تراکنش های بانکی بهره می برند شناسایی می شوند. به این دلیل باید مولفه های ساخت، حفاظت و تقویت شفافیت بانکی هسته اصلی وزارت خزانه داری باشد. همچنین زاراته در تببین نقش FATF  بر اعمال فشار علیه ایران گفته بود: برای قرار دادن ایران در تگنا و سخت تر کردن شرایط برای این کشوربه حضور کامل FATF نیاز است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: با توجه به این اظهارات مقامات آمریکایی، چرا باید اطلاعات را در اختیار دشمن قرار دهیم که با شفافیت کامل بتواند با ما مقابله کرده و تمام اقدامات ما را کنترل کند؟ چرا داریم خودمان را تحریم می کنیم و خودتحریمی می کنیم؟ با پیوستن به این کنوانسیون کشور وارکان ها و دستگاه های نظام به دو دسته تقسیم می شود. بخشی که در تحریم هستند و بخشی که در تحریم نیستند. براساس FATF نهادهایی که تحریم نشده اند نمی‌توانند با نهادهای تحریم شده همکاری داشته باشند. یعنی ما نهادهای کشور را به دو بخش تقسیم می کنیم که براساس چهارچوب های FATF مقابل هم قرار می گیرند. بنابراین برخی نهادهای داخلی توسط خودمان تحریم می شوند.

نماینده مردم ورامین در مجلس اضافه کرد: باید منافع کشور را در نظر بگیریم وگرنه ما با مذاکره و پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی مخالف نیستیم اما باید بدانیم عضو چه کنوانسیونی می شویم. به عواقب آن فکر بکنیم. در این کنوانسیون عملا خودمان، نهادهایی که باعث عزت ملی ایران شده و در منطقه آمریکا و اسراییل را شکست داده اند، تحریم کنیم. FATF برای مهار این قدرت کشور است. حالا فرض بکنید ما همه شرایط آنها را قبول کنیم و به همه کنوانسیون ها بپیوندیم، چه تضمینی وجود دارد که آنها به تعهدات خود عمل کنند؟

در ادامه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما مخالف پیوستن به کنوانسیون های بین المللی نیستیم و جمهوری اسلامی به اغلب کنوانسیون های بین المللی پیوسته است و به انها عمل می کند و به آن ها هم عمل می کند. ولی با پیوستن به کنوانسیون TF به علت اثرات متعدد منفی که قطعا برای جمهوری اسلامی ایران دارد، مخالفیم. کنوانسیون مذکور ما را به بن بست می رساند و مشکلات بیشتری برای ما به وجود می آورد. تنها اثر پیوستن به این کنوانسیون این است که آمریکا را در تحریم ها نقطه زن می کند. آمریکایی ها می گویند وقتی ایران موشک نقطه زن دارد، ما باید تحریم نقطه زن داشته باشیم. FATF در خدمت تحریم های نقطه زن آمریکاست و اطلاعات دقیق و نقاط برجسته را به آمریکا می دهد.

نقوی حسینی با اشاره به طومارهایی که درصحن مجلس به نمایش گذاشته است گفت: این طومارها امضای ملت ایران است و بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم امضا کردند که عضو کنوانسیون نشوید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: براساس برخی اخبار حاصله، شورای امنیت ملی نیز در این خصوص به جمع بندی نرسیده است. بنابراین استناد به نظر این شورا هم نباید بشود.

بیانیه ها و طومارهای مردم در جایگاه هیئت رئیسه مجلس

در بین صحبت های نقوی حسینی تعدادی از نمایندگان مجلس بیانیه ها، و طومارهایی که توسط مردم در مخالفت با الحاق به کنوانسیون TF امضا شده بود را در جایگاه هیات رئیسه مجلس قرار دارند که این اقدام با واکنش علی لاریجانی، رئیس مجلس مواجه شد. لاریجانی خطاب به این نمایندگان گفت: مجلس جای این کارها نیست و آیین نامه اجازه چنین کارهایی را نمی دهد.پس طومارها را بردارید.

نمایندگان معترض اعتقاد داشتند که این اقدام پیام به مردم است. ولی لاریجانی در پاسخ گفت: پیام به مردم را با بیان تان انتقال دهید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این کار خلاف آیین نامه است، از نمایندگان معترض خواست که طومارها را جمع کنند. اما یکی از نمایندگان معترض خطاب به لاریجانی گفت: اینجا خانه ملت است و اجازه نمی دهیم خلاف منافع ملت تصمیم گیری شود.

با ادامه این اعتراضات، لاریجانی با لحن شدیدتری خطاب به این نمایندگان گفت که شما از مردم رای می گیرید، حقوق می گیرید که اینجا صحبت کنید که بقیه را قانع کنید و این کارها درست نیست. پس باید صحبت کنید و بقیه را قانع کنید و با زور نمی شود کاری را پیش برد.

کواکبیان: الحاق به کنوانسیون TF ارتباطی با FATF ندارد و نوعی مقابله با آمریکاست!

سپس مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان موافق تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF گفت: مجلس امروز در یک تصمیم گیری بسیار جدی قرار دارد، تصمیم گیری که منافع ملت ایران در آن مطرح است. همانطور که می دانید دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که از ما دلسوزتر است در جلسه غیرعلنی مطرح کرد که تصویب این لایحه نوعی مقابله با آمریکاست. آیا کسی دلسوزتر از آقای شمخانی برای منافع ملی کشور است؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد و در جمع کارگزاران نظام یک ساعت  و نیم سخنرانی فرمودند و حتی یک کلمه در مورد ۴ لایحه نکته ای نفرمودند و این مسئله را به مجلس و دولت واگذار کردند.

کواکبیان با بیان اینکه ما هم دلسوز کشور و از خانواده شهدا هستیم، افزود: از دیشب حدود ۶۰۰ پیامک برای بنده ارسال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تشکر از بسیج دانشجویی و دیگر تشکل های دانشجویی که دغدغه کشور را دارند، خطاب به این تشکل ها گفت: احتمال بدهید که ما هم برای این کشور دلمان می سوزد. به ما می‌گویند خون شهدا را پایمال نکنید. اتفاقا اگر نتیجه کار ما باعث اخلال در نظام بانکی توسط آمریکا شود، شهدا ناراحت می شوند.

در ادامه کواکبیان افزود: نماینده وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد که عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشترین ناراحتی را در مورد اینکه ما به این کنوانسیون بپیوندیم، دارند. چه کسی گفته که اگر این لایحه تصویب شود باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟ با حفظ شروط قرار است به این کنوانسیون بپیوندیم و برخی ضررهای احتمالی آتی را مطرح می کنند و توجه ندارند که باید ضرر قطعی را دفع کرد، اگر این لوایح تصویب نشود به نوعی خودتحریمی کرده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس ارتباط این کنوانسیون با FATF را رد کرد و گفت: ۱۸۸ کشور به این کنوانسیون پیوسته اند و تنها چند کشور محدود به این کنوانسیون نپیوسته اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به شرایط ۸ گانه این کمیسیون برای الحاق به کنوانسیون TF گفت: تعریف سازمان ملل از تروریسم؛ القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش بوده و اگر قرار است حزب الله لبنان و حماس را به عنوان تروریسم معرفی شود، ما حق تحفظ داریم و می توانیم اقداماتی انجام دهیم. همچنین در موارد اختلافی می توان طبق قانون داخلی عمل کرد. کما اینکه شورای امنیت ملی مرجع تعریف تروریسم است.

کواکبیان با تاکید بر اینکه با پیوستن به کنوانسیون TF می توان سازمان مجاهدین خلق را تعقیب و اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، را پیگیری کرد، خطاب به مخالفان گفت: نگرانی و دلواپسی ها هیچ ربطی به برجام ندارد، زیرا مقام معظم رهبری فرمودند که «در قالب برجام غنی سازی ۱۹۰ هزار سو را هدف‌گذاری کنید».

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در شرایطی قرار داریم که انسجام داخلی ما اقتضا می کند به این لایحه رأی مثبت دهیم و هر وقت بخواهیم می توانیم از کنوانسیون خارج شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خطاب به تشکل هایی که به نمایندگان پیامک می دهند توصیه کرد که با آقای شمخانی جلسه داشته باشند تا در مورد این کنوانسیون توجیه شوند.

سکوت محض عراقچی درباره ارتباط لایحه با FATF

بعد از صحبت مخالفین و موافقین نوبت به نماینده دولت رسید. سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان و با زبان روزه مطلبی ناحق و خلاف منافع ملی کشور نخواهد گفت، افزود: لایحه مذکور یکی از ابزارهای بین المللی برای مقابله با تروریسم است. جمهوری اسلامی ایران از دو منظر از طرف تروریسم مورد تهدید واقع می شود؛ نخست تروریسم بین المللی که ما قربانی آن هستیم و دوم سوءاستفاده کشورهای غربی از مفهوم تروریسم.

در ادامه معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه توضیح داد: تروریسم بین المللی شامل تروریسم تکفیری و دیگر گروه های مشابه می شود، همچنین کشورهای غربی از مفهوم تروریسم در جهت تروریسم جلوه دادن جنبش های مقاومت به ویژه جنبش های صورت گرفته علیه اسرائیل استفاده کرده و آنها را تحت الشعاع قرار می دهند، لذا ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، هر چند از نظر جامعه بین المللی ۴ گروه القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش به عنوان تروریسم معرفی و شناخته شده اند.

عراقچی با بیان اینکه ما خود قربانی تروریسم هستیم و همین مجلس سال گذشته قربانی حمله تروریستی داعش بود، گفت: اما این تروریسم دارای وجه و شبکه های بین المللی است، لذا بدون همکاری های بین المللی و الحاق به کنوانسیون های بین المللی، مقابله با آنها و به ویژه خشکاندن ریشه های مالی تروریسم غیرممکن است.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در حالی جوانان ما در سوریه برای مقابله با تروریسم، خون می دهند، که در داخل کشور حفره ها و روزنه هایی در حوزه شبکه های بانکی وجود دارد که متاسفانه به گروه های تروریستی و قاچاق مواد مخدر کمک می کند، اضافه کرد: بنابراین باید در مقابل تامین منابع مالی تروریسم وارد همکاری های      بین المللی شویم، کمااینکه که کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و حتی سوریه به این کنوانسیون پیوستند. برای اینکه در قالب یک مشارکت بین المللی بتوانیم با تروریسم داعش مقابله کنیم.

عراقچی در توضیح تهدید دوم ایران از سوی تروریسم، بیان کرد: اما تهدید دوم این است که کشورهای غربی از این مفهوم سوءاستفاده می کنند و ممکن است گروه های مقاومت را تروریسم قلمداد و جلوه دهند، بنابراین برای مقابله با این تهدید نیز اندیشه کرده ایم. تمام ارگان های امنیتی کشور همچون وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه بیش از دو سال است که بر روی این لایحه و تهدیدات آن کار کارشناسی کرده و در نهایت شورایعالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داده که با حق شرط ها و حق تحفظ هایی که گذاشته شده است، هیچ تهدیدی امنیتی متوجه کشور نخواهد شد. این موضوع را آقای شمخانی در جلسه ای که در مجلس بود هم به صراحت بیان کردند.

زمینه سازی برای تحریم های جدید در صورت تصویب نشدن لایحه TF

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برای تمام حفره های موجود و نقاط ضعفی که ممکن است منجر به سوءاستفاده از ایران شود، تدابیر لازم را اندیشیده ایم، گفت: حق شرط ها و بیانیه تفسیری که در این لایحه تدوین شده است، تمام نقاط ضعف را پوشش می دهد. بنابراین همانطور که آقای شمخانی و دیگر نهادهای امنیتی هم گفته اند، با اطمینان خاطر عرض می کنم که تمام تدابیر جهت جلوگیری از سوءاستفاده های امنیتی اندیشیده شده است. ما خودمان نباید بگوییم که این کنوانسیون  گروه های مقاومت را تروریست تعریف می کنند، خیر. از نظر جامعه بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل فقط ۴ گروه یاد شده تروریسم محسوب می شوند، لذا ما نباید از ترس آنکه ممکن است در آینده گروهی مثل حزب الله نیز جزو گروه های تروریستی محسوب شود، به خودمان فشار تحمیل نکنیم. الان فشارهایی را به خودمان تحمیل می کنیم، کشورهای دیگر می گویند ایران مدافع تروریست است، چون به این کنوانسیون نپیوسته است. بنابراین فشارهای مختلف و تحریم های مختلف را به خودمان تحمیل می کنیم. اگر در آینده آنها گرروه هایی مثل حزب الله را یک گروه تروریستی قلمداد کردند، همان موقع برخورد می کنیم.

عراقچی افزود: در این لایحه راه خروج پیش بینی شده است. هرگاه احساس کنیم که منافع کشور، منافع گروه های مقاومت در خطر قرار گرفته است، به راحتی از آن خارج می شویم. حق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را کسی نمی تواند نادیده بگیرد. ما حق حاکمیتی خود را داریم و هر لحظه احساس کنیم این کنوانسیون ضرری دارد از آن خارج خواهیم شد. بنابراین اینکه الان برای خودمان ضرر وخسارت تحمیل کنیم، توجیهی ندارد.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ادامه داد: در شرایطی که در برجام و آمریکا به وجود آمده است، ما نباید تحریم های بیشتری بر خودمان تحمیل کنیم. اگر به این کنوانسیون ها نپیوندیم و در مشارکت بین المللی علیه تروریست همکاری نکنیم، از طرف دیگر کشورها به تروریست متهم شده و تحریم های جدید علیه ما تحمیل خواهد شد. بنابراین در شرایطی که تحریم های آمریکا در حال بازگشت است، نباید با دست خودمان تحریم های جدیدی را علیه کشور ایجاد کنیم.

 عراقچی در نهایت ضمن تاکید بر اینکه صلاح کشور در عضویت در کنوانسیون TF است، به نمایندگان مجلس اطمینان داد که با همکارهای دیگر نهادهای امنیتی، تهدیدات امنیتی این لایحه را شناسایی کرده اند و هر لحظه که احساس خطر امنیتی از جانب کنوانسیون بکنیم، از آن خارج خواهیم شد.

پیشنهاد تاجگردون برای مسکوت ماندن دو ماهه بررسی لایحه

بعد از صحبت های نماینده دولت، درخواست ۵۰ نفر از نمایندگان جهت مسکوت ماندن ۲ ماهه لایحه تا مشخص شدن نتایج مذاکرات با اروپاییان توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و قرار شد غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نماینده متقاضیان مسکوت ماندن این لایحه، توضیحاتی درباره این پیشنهاد ارائه دهد.

تاجگردون درباره این موضوع گفت: این درخواست با امضای ۵۰ نماینده به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است تا یک فرصت برای مذاکره با اروپایی ها در اختیار دیپلمات های کشور قرار گیرد.

نماینده مردم گچساران در مجلس با بیان اینکه مجلس با تصویب سه لایحه دیگر عملا همراهی خود و علامت مثبت برای تعامل با دنیا را ثابت کرده و تعارضی در این بین نیست، افزود: باید یک وحدت عمومی در داخل کشور برای رفع این مشکلات بین المللی به عمل بیاوریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه اروپایی ها باید برای ادامه اجرای برجام به ایران تضامین لازم را بدهند، ادامه داد: تعویق ۲ ماهه این لایحه فرصتی برای دولت است تا بتواند تضامین لازم را برای ادامه برجام از اروپایی ها بگیرد. بعد از خروج آمریکا از برجام، تاکنون اقدام جدی را در این زمینه از طرف اروپایی ها نداشتیم.  لذا این پیشنهاد فرصتی برای دولت است. دولت به اروپا اعلام کند که ما تضامین لازم برای اجرای برجام در کل دنیا را نیاز داریم. لذا از نمایندگان درخواست داریم که دو ماه فرصت بدهند. به عبارتی این لایحه در صورت موافقت دولت دو ماه به تعویق بیافتد تا با اروپا و دنیا مذاکره کنند.

تاجگردون با اشاره به تصویب سه لایحه مرتبط با FATF در مجلس گفت: فقط همین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF مانده است که دولت می تواند از این فرصت در مذاکرات استفاده کند. تعویق دو ماهه این لایحه موجب وحدت بین تمام نیروهای معتقد به نظام که لازمه پایداری کشوراست را در پی خواهد داشت.

نجفی خوشرودی: عدم تصویب لایحه TF، آمریکا و اروپا را به هم نزدیک می کند!

سپس علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان مخالف پیشنهاد مسکوت ماندن ۲ ماهه بررسی لایحه TF صحبت کرد و با اشاره به مهلت FATF به ایران جهت الحاق به این کنوانسیون تا ۲۴ خرداد و اینکه ما نمی توانیم این مهلت را به تعویق بیاندازیم، گفت: تصویب این لایحه مقتضی امروز جامعه و منافع ملی ما است چرا که عضویت ایران در این کنوانسیون از ضرر قطعی جلوگیری کرده و منفعت محتمل بر کشور ایجاد می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی این لایحه در این کمیسیون افزود: سازوکار مناسب در کمیسیون امنیت ملی در مورد این سند بین المللی پیش بینی شده است و هر گاه احساس ضربه به منافع ملی کشور کنیم، می توانیم تصمیم مقتضی را در آن شرایط اتخاذ کنیم. حق شرط و اعلامیه تفسیری نیز در این لایحه اعمال شده است. همچنین شرایط خروج از این کنوانسیون هم دیده شده است.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه رشد اقتصادی ۸ درصد بدون تعاملات با دنیا میسر نمی شود، گفت: با توجه به شکاف مواضع اروپا و آمریکا در این روزها عدم تصویب این سند یک بار دیگر می تواند آن ها را به یکدیگر نزدیک کند.

در پایان نجفی خوشرودی افزود: امنیت ملی ما فقط امنیت منطقه ای ما نیست بلکه امنیت ملی ما جوانان بیکاری است که در کف خیابان های کشور رها شده اند. مجلس و دولت باید برای جذب فناوری و سرمایه گذاری خارجی تلاش کنند. مشکلات پولی و بانکی بین المللی کشور نیز تا حدودی با الحاق به این کنوانسیون بهبود خواهد یافت.

عدم مخالفت دولت با پیشنهاد مسکوت ماندن دو ماهه بررسی این لایحه

سپس سید علی ادیانی راد، نماینده مردم قائم شهر تذکر داد که امکان به رای گذاشتن این پیشنهاد مطابق با آئین نامه، صرفا با موافقت دولت، امکانپذیر است.

لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت: دولت مخالفتی با این پیشنهاد ندارد.

این اظهارات رئیس مجلس درباره موضع دولت درباره این پیشنهاد نتیجه حضور حدودا ۲۰ دقیقه ای عراقچی در جایگاه هیئت رئیسه مجلس و مذاکره با ایشان بود.

در نهایت، این پیشنهاد تاجگردون با رای ۱۳۸ نفر از نمایندگان از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد و بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (TF) در صحن علنی مجلس، دو ماه مسکوت شد. بعد از تصویب این پیشنهاد، علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به ملاحظات بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد این لایحه، گفت: با توجه به مسکوت ماندن، فرصت طرح ملاحظات هم وجود دارد که با کمک دولت و بخش های مختلف لایحه تکمیل شده ای به مجلس ارایه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 18 =