کد خبر : 99258
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 ژوئن 2018 - 12:40
-

خارک با «قلب ایرانی» به خلیج عدن رفت

خارک با «قلب ایرانی» به خلیج عدن رفت

به گزارش قائم آنلاین، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با اشاره به عملیاتی شدن ناو بالگردبر خارک، گفت: ناو خارک به نوعی بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته برای تعمیرات اساسی از چرخه ماموریت خارج شده بود. وی افزود: در این تعمیرات سیستم رانش

به گزارش قائم آنلاین، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با اشاره به عملیاتی شدن ناو بالگردبر خارک، گفت: ناو خارک به نوعی بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته برای تعمیرات اساسی از چرخه ماموریت خارج شده بود.

وی افزود: در این تعمیرات سیستم رانش و قسمت‌های زیرآبی آن در داک خشک قرار گرفت و همه آنها توسط متخصصین داخلی تعمیر و نوسازی شد.


ناو لجستیک خارک

خانزادی گفت: فرایند تعمیر رانش این شناور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت زیرا خارک تنها شناور سامانه بخار است و فناوری پیچیده و ارزشمندی دارد که صنایع داخلی ما به آن دست یافته‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در این پروژه، دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن تعویض و به طور کامل نو شده است و شناور خارک بعد از چند مرحله آزمایش ساحلی و دریایی، به همراه ناوگروه ۵۴ عازم خلیج عدن شد.

خانزادی ادامه داد: خارک یک شناور بزرگ، پایدار و مناسب برای ماموریت‌های دوردست در نیروی دریایی ارتش است و قطعا اگر ماموریت اقیانوس اطلس در دستور کار قرار گیرد یکی از گزینه‌های اصلی ما اعزام ناو خارک است.

وی افزود: تعمیرات ناو خارک پیشگیرانه نبود و تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفت و به دلیل اینکه فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده یعنی انگلیس بود و آنها هیچ امکاناتی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی ما به خوبی توانستند سیستم رانش بخار این شناور را تعمیر و نوسازی کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین داخلی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.

به گزارش فارس، ناو خارک با ۳۳هزار تُن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا محسوب می‌شود که بیش از ۵ سال از شروع تعمیرات اساسی آن می‌گذرد.

این ناو که توانایی حمل بالگرد را نیز دارد، با طول ۲۰۷ متر، عرض ۲۶٫۵ متر و سرعت ۳۹٫۸ کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، ۸ مرتبه در ماموریت‌های آبهای آزاد به همراه ناوگروه‌های ۳،۷،۹،۱۲،۱۸،۲۲،۲۴ و ۲۷ حاضر بوده و آخرین ماموریت آن نیز در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۲ بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.

بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ ۷۶م.م، ۴قبضه توپ ۲۳م.م دو لول، ۲قبضه توپ ۲۰ م.م تک لول و ۴ قبضه تیربار ۱۲٫۷ م.م را برروی خود دارد، در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۷ میلادی) در انگلستان ساخته و ۷ سال بعد به ایران تحویل داده شد.

البته ایران ۲ فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد.


پهلوگیری در یکی از بنادر خارجی همراه با ناوشکن نقدی در قالب ناوگروه هجدهم (دومین عبور از کانال سوئز و ورود به مدیترانه)/ بهمن ۹۰

«خارک» به عنوان مهمترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر ۲ مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت.


عبور از کانال سوئز برای اولین بار همراه با ناوشکن الوند در قالب ناوگروه دوازدهم/ بهمن ۸۹

ابن ناو مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D یکی از کاندیداهای اصلی حضور در ماموریت اقیانوس اطلس است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + دو =