کد خبر : 99442
تاریخ انتشار : جمعه 22 ژوئن 2018 - 20:50
-

سازمان تبلیغات نهادی انقلابی و صاحب نفوذ

سازمان تبلیغات نهادی انقلابی و صاحب نفوذ

به گزارش قائم آنلاین، با حدوث انقلاب و پایه‌گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آن‌گاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به‌نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند، به‌صورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت. در این

به گزارش قائم آنلاین، با حدوث انقلاب و پایه‌گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آن‌گاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به‌نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند، به‌صورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.

در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.

یکم تیرماه روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی
در این راستا یکم تیرماه ۱۳۶۰ نیز به‌عنوان روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی نام‌گذاری شد. تبلیغات، به معنای مجموعه اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است كه به‌منظور نفوذ و تأثیرگذاری در شخصیت، افكار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می‌شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می‌کند. تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیرماه ۱۳۶۰ به‌صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با اراده امام (ره) و به‌منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد.

این نهاد انقلابی در سیر تكاملی خود، در چهاردهم فروردین‌ماه ۱۳۶۸ با دست خط مبارك امام خمینی (ره) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت.

سازمان تبلیغات مرجع غنی شناسایی فرهنگی
شیوه‌های تبلیغ دین كه در رأس آن اخلاق و رفتار صالح قرار دارد با روش‌های تبلیغات غربی كه هدفش صرفاً تحت تأثیر قرار دادن مخاطب است، تفاوت جوهری دارد، زیرا در تبلیغات اسلامی، اخلاص، تقرب الهی و نیت صادقانه از اصول اجتناب‌ناپذیر و ضروری تبلیغ است. این سازمان، به‌عنوان یك مرجع غنی جهت شناسایی وضعیت فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

این سازمان با گام‌های بلندی كه در مسیر تبلیغ و اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ دینی جامعه برداشته، سرمایه‌ای عظیم و گران‌سنگ در راستای تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و نكوداشت سالگرد تأسیس این نهاد مقدس، در حقیقت تعظیم مبلغان و مجاهدان عرصه تبلیغ دین و تكریم فضیلت‌هایی است كه در سایه اسلام به ملت بزرگوار ایران، عزت و سعادت بخشیده است.

سازمان تبلیغات اسلامی در مازندران یک‌سال پس از تأسیس این سازمان به‌دستور امام راحل در سال ۱۳۶۱ تأسیس و آغاز به‌کار کرد و همواره یکی از نهادهای موثر تبلیغ و ترویج آرمان‌های ارزشمند انقلاب محسوب شده است؛ در این راستا و به‌منظور تکریم این روز گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام ناصر شکریان مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

حجت‌الاسلام ناصر شکریان در این‌باره ضمن تبریک یک تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در کشور گفت: جا دارد در ابتدا یاد و خاطره حجت‌اسلام روحانی موسس این سازمان در شهرستان بابل و ۳ شهید این سازمان را گرامی بداریم.

وی افزود: باتوجه به پیشینه مذهبی و تاریخی مازندران که با پذیرش اسلام و تشکیل حکومت علوی پیرو مکتب امیرالمومنین و شیعه شد، این خطه همواره پناهگاه امامزادگان زمان خود بودند و حتی زنان این خطه در زمان مختار با فروش طلا و جواهرات خود، سعی داشتند در این امر شریک باشند.

رتبه نخست مازندران در تعداد امامزادگان و سادات در کشور
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران اظهار کرد: بر این اساس طبیعی است که استان مازندران رتبه نخست کشور را در تعداد امامزادگان و تعداد سادات به خود اختصاص داده است و در کنار این افتخار رتبه سوم کشور را نیز در خصوص وقف دارا است.

فعالیت ۵۲ حوزه علمیه در مازندران
این مسئول با بیان اینکه تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید دوران دفاع مقدس و نیز شهدای گران‌قدر مدافع حرم نیز از دیگر افتخارات این دیار علوی است، عنوان کرد: در استان مازندران ۵۲ حوزه علمیه فعال وجود دارد که در برخی از این حوزه‌ها، درس خارج نیز تدریس می‌شود. باید به این نکته هم اشاره کنم که به لحاظ تعداد طلبه‌هایی که این استان در حوزه‌های علمیه قم داریم نیز حائز رتبه نخست کشوری هستیم.

فعالیت ۵ هزار هیئت و ۳۸۰۰ مداح در استان
شکریان با بیان اینکه ۸ هزار مسجد، حسینیه، فاطمیه و زینبیه و بیش از ۵ هزار هیئت و ۳ هزار و ۸۰۰ مداح در استان وجود دارد، بیان کرد: با وجود ۱۱۰ مرکز دانشگاهی در استان، نرخ باسوادی در استان هم بالا است و تمامی این موارد ظرفیت‌هایی است که هر کدام یک فرصت محسوب می‌شود.

بی‌بندوباری و آزادی برخی مسافران تهدید برای استان است
وی با بیان اینکه هرچند حضور گردشگران در استان یک فرصت محسوب می‌شود اما اگر به‌درستی از حضور آنان بهره و این ظرفیت مدیریت نکنیم، یک تهدید محسوب می‌شود، افزود: باید این موضوع با مدیریت ملی کنترل شود، غالب گردشگران برای تفریح به مازندران می‌آیند که خیلی از موضوعات را رعایت نمی‌کنند، لذا بی‌بندوباری و آزادی برخی مسافران یک تهدید برای استان محسوب می‌شود.

اعتبارات فرهنگی کاهش یافت/ بررسی آسیب‌های گوناگون استان
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نظارت بر کوه‌خواری، زمین‌خواری، ساحل‌خواری، جنگل‌خواری و تغییر کاربری نیز از موضوعات بسیار مهم است، گفت: جمعیت ثابت استان ۳ میلیون و در برخی ایام به ۱۲ میلیون هم می‌رسد که باید دولت هم در این بخش ورود کند.

این مسئول آمار بالای طلاق را در استان یکی از موضوعات قابل تأمل طی سالیان اخیر برشمرد و متذکر شد: خشونت، قتل و خودکشی هم از آسیب‌های جدی است که باید در کنار معضل بیکاری و زندگی مجازی مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

شکریان در ادامه به کاهش اعتبارات فرهنگی اشاره و تأکید کرد: افزایش تبلیغات مصرف‌گرایی در کنار شعار اقتصاد مقاومتی و تولید ملی از موضوعات قابل تأمل دیگری است که اگر مدیریت درستی صورت نگیرد شاهد تبعات سویی خواهیم بود.

سازمان تبلیغات مازندران در آستانه ۳۷ سالگی
وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی مازندران در آستانه ۳۷ سالگرد تأسیس خود از بدو آغاز به‌کار تاکنون قرار دارد و خدمات آن، خدماتی برجسته و از حسنات انقلاب است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران اظهار کرد: این سازمان جدا از وظایف و رسالت ذاتی خود، مجموعه‌های وابسته بیشماری دارد که هیات مذهبی، مداحان، ۱۰۸ کانون فرهنگی و تبلیغی، جمعیت بانوان فرهیخته، دو هزار روحانی مقیم، یک‌هزار و ۴۰۰ امامان جماعت، ۱۰ آموزشکده مداحان، ۹۰۱ موسسه قرآنی و خانه قرآن، ۹ هزار و ۴۰۰ کادر متخصص قرآنی فعال در مراکز قرآنی، ۳۰۸ حافظ کل قرآن، قاریان برجسته کشوری و مجموعه‌های مردمی از این جمله به‌شمار می‌روند.

ساخت ۱۶۹ خانه عالم در مازندران
این مسئول ادامه داد: ۱۸۰ روحانی مستقر در روستاها طی طرح‌های مختلف داریم که تاکنون موفق به تکمیل ۱۶۹ خانه عالم شده‌ایم و برای تکمیل ۲۰۷ خانه عالم دیگر نیازمند حمایت دولت هستیم که انتظار داریم دولت برای هر خانه عالمی ۱۵ میلیون تومان کمک کند و مابقی هزینه‌ها از سمت مردم تأمین می‌شود.

شکریان اضافه کرد: ما اعزام بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مبلغ را طی مناسبت‌های گوناگون داریم که ضرورت ساخت این خانه عالم‌ها را در مناطق محروم و دوردست بیشتر خواهد کرد.

اجرای طرح آزمایشی طریق‌الهدی در مازندران
وی به طرح منحصر به فرد و آزمایشی ۱۹ ساله طریق‌الهدی در مازندران اشاره و بیان کرد: این طرح طی ۳ سال برای مقاطع پیش دبستانی، ۶ سال مقطع دبستانی، ۶ سال متوسطه و ۴ سال دانشگاهی را تحت پوشش خود دارد که هدف از آن تقویت و تربیت نیروهای ارزشی برای پشتوانه انقلاب است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی مازندران اضافه کرد: مهرماه امسال این طرح یک‌ساله می‌شود و با شناسایی نقاط ضعف و قوت و ترمیم آن، این طرح برای اجرای ملی به کشور ارائه می‌شود.

آغاز طرح فراغت تابستانی از ۱۰ تیرماه
این مسئول در پایان از اجرای طرح فراغت تابستانی در مازندران خبر داد و گفت: این طرح در قالب دو طرح هسته‌های فرهنگی و بوستان معرفت از ۱۰ تیرماه آغاز می‌شود و به مدت ۴۵ روز نیز ادامه خواهد داشت.

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است برخاسته از متن انقلاب اسلامی که در راستای فرمان حضرت امام خمینی (ره) تأسیس و هم اکنون نیز زیر نظر مقام معظم رهبری مشغول فعالیت‌های گوناگون تبلیغی، قرآنی و فرهنگی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =