۲ سال دوندگی برای برچسب «ساخت ایران»!
به گزارش قائم آنلاین، علی نوریزاد در گفتوگو درباره تاثیر نوسان نرخ ارز در تولید محصولاتش بیان کرد: در تعریف صنایع دستی آمده است که از مواد اولیه بومی هر منطقه برای ساخت صنایع دستی استفاده شود و ممکن است قیمت ارز روی مواد اولیه داخلی تاثیر چندانی نداشته باشد اما چون من مجبورم ابریشم
به گزارش قائم آنلاین، علی نوریزاد در گفتوگو درباره تاثیر نوسان نرخ ارز در تولید محصولاتش بیان کرد: در تعریف صنایع دستی آمده است که از مواد اولیه بومی هر منطقه برای ساخت صنایع دستی استفاده شود و ممکن است قیمت ارز روی مواد اولیه داخلی تاثیر چندانی نداشته باشد اما چون من مجبورم ابریشم خام را از خارج ایران تهیه کنم، تحت فشار هستم و تاثیر زیادی روی کارم گذاشته است. حدود یک ماه است که توانایی خرید ابریشم خام ندارم و در حال حاضر آتلیه من تعطیل است و کار نمیکنم.
او ادامه داد: به جز ابریشم، ماده دیگری که من برای کار به آن نیاز دارم، رنگ است اما چون خوشبختانه دو سال پیش مقداری رنگ خریدم تا دو سال آینده همچنان میتوانم از آن استفاده کنم. اما آن چیزی که سرمایه در گردش است و نیازمندیم تا مواد اولیه کار را به محصولی تبدیل کنیم که سرمایه آن به کار برگردد، ابریشم خام است.
این هنرمند اضافه کرد: فکر میکنم مجموعهی ما جزو معدود جاهایی است که با افزایش قیمت دلار، قیمت محصولاتش را بالا نبرده است زیرا من معتقدم با توجه به قیمت ابریشمهای خامی که قبلا خریداری کردم باید محصولاتم را با همان قیمتها عرضه کنم گرچه اگر در حال حاضر بخواهم ابریشم خام بخرم باید محصولم را با سه برابر افزایش قیمت عرضه کنم. این روند هم تا زمان مشخصی میتواند ادامه داشته باشد و اگر به همین شکل پیش برود ما نیز باید کارمان را تعطیل کنیم.
نوری زاد با اشاره به صحبت رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر اینکه تاکنون نمایشگاههای خارجی با پشتیبانی این سازمان انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد، اعلام کرد: تعداد هنرمندانی که با حمایت سازمان میراث در نمایشگاههای خارجی شرکت میکنند بسیار انگشت شمار هستند. من از سال ۲۰۱۴ سالانه حداقل در شش نمایشگاه کشور خارجی شرکت کردهام. کافی است در هر جای دنیا به نام کشوری مثل ترکیه در یک نمایشگاه شرکت کنید و فاکتور هزینههای نمایشگاهها را به آنها ارائه دهید تا همهی هزینههای خرج کرد یک هنرمند در نمایشگاه خارجی را پرداخت کنند.
او با بیان اینکه اگر من زیر پرچم کشور ترکیه همهی این نمایشگاهها را شرکت میکردم لازم نبود مبلغی از جیب خودم هزینه کنم، افزود: من در ترکیه فارغ التحصیل شدم و دلیل اصلی برگشتم به ایران این بود تا هنری که انجام میدهم و میبینم که ظرفیت بالایی در دنیا دارد، به نام کشور خودم معرفی کنم و دوست ندارم زیر پرچم کشور دیگری باشم. از وقتی که از ترکیه برگشتهام حدود دو سال و چهارماه است که هنوز موفق نشدم بِرَند محصولاتم را که در آن کشور ثبت کردهام، در کشور خودم نیز ثبت کنم تا بتوانم برچسب ساخت ایران را روی محصولاتم اضافه کنم!
این هنرمند اظهار کرد: از بین تمام نمایشگاههایی که من در آن حضور داشتم تنها دو بار از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت شدم. یک بار برای شرکت در نمایشگاه ژاپن و بار دیگر در نمایشگاه میلان که به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نامه نوشتم و پیشنهاد دادم چون تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است می توانم غرفهام را با آنها به اشتراک بگذارم تا استندهای تبریز ۲۰۱۸ را به نمایش گذاشته و بخشی از هزینه غرفهام در نمایشگاه میلان از سوی میراث فرهنگی تبریز پرداخت شد.
نوریزاد با بیان اینکه متاسفانه همیشه آمار مهمتر از نتیجه بوده است، گفت: البته من شنیدم برای هنرمندانی که قرار است از سوی سازمان در نمایشگاههای خارجی شرکت کنند، ارز دولتی در نظر بگیرند. اما برای برخی از نمایشگاههای خارجی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن حاضر میشود، کارشناسی زیادی صورت نمیگیرد. سال گذشته در نمایشگاهی در ژاپن شرکت کردیم و برای آن هم کلی هزینه کردم اما با دورافتادهترین نقطه نمایشگاه در یک جای بد مواجه شدیم. من به عنوان یک هنرمند برای آنکه نتیجه خوبی بگیرم و بتوانم هنر کشورم را بهتر معرفی کنم باید خودم پیگیر باشم تا بتوانم در نمایشگاههای خوب و با هزینه شخصی خودم شرکت کنم.
این هنرمند با اشاره به نمایشگاه تندِنس ۲۰۱۸ که در کشور آلمان برگزار میشود، بیان کرد: من در این نمایشگاه یک غرفه دارم اما متاسفانه نتوانستم ویزا بگیرم و فقط مجبور شدم بارم را بفرستم در حالی که با مبلغ ارز رایج در بازار فعلی حدود ۶۰ میلیون هزینه کردم. پیش از این یک بار به معاون صنایع دستی سابق آقای بهمن نامور مطلق گفتم که برخی هنرمندان صنایع دستی آنقدر در این حوزه غرق شدهاند که راه برگشتی ندارند یا میخواهند تا لحظه آخر فعالیت کنند بلکه نتیجهای بگیرند و این هیچ چیزی جز عشق نیست اما تا چه زمانی میتوانیم زنده بمانیم و این وضعیت را تحمل کنیم؟
علی نوریزاده، هنرمند فعال در حوزه رشته باتیک و فارغ التحصیل دکترای طراحی لباس از دانشگاه مارمارا ترکیه است و تجربه حضور در نمایشگاه کشورهای بسیاری از جمله ایتالیا، ترکیه، آلمان، کره، قزاقستان، مالزی و ژاپن را دارد.
برچسب ها :هنرمند،پرچم، بینالملل
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0