کد خبر : 101880
تاریخ انتشار : شنبه 7 جولای 2018 - 9:00
-

بیانیه جدید FATF یا یک اولتیماتوم نرم

بیانیه جدید FATF یا یک اولتیماتوم نرم

به گزارش قائم آنلاین، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده دوره هفتم و هشتم تبریز، اسکو و آذرشهر، در یادداشتی نوشت: در تاریخ مشروطه آمده است روزی حسن وثوق وزیر خارجه وقت اولتیماتوم دوم، دولت روس را به مجلس(مجلس دوره دوم مشروطه) آورد. ۴۸ ساعت مهلت داده بودند که در صورت نپذیرفتن به ایران لشگر کشی می‌کنند، البته

به گزارش قائم آنلاین، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده دوره هفتم و هشتم تبریز، اسکو و آذرشهر، در یادداشتی نوشت:

در تاریخ مشروطه آمده است روزی حسن وثوق وزیر خارجه وقت اولتیماتوم دوم، دولت روس را به مجلس(مجلس دوره دوم مشروطه) آورد.
۴۸ ساعت مهلت داده بودند که در صورت نپذیرفتن به ایران لشگر کشی می‌کنند، البته در اولتیماتوم اول دسته هایی از سپاه روس به رشت وارد شده بود، وزیر مختار روس در نامه خود به دولت اعلام کرده بود تا پایان مهلت ۴۸ساعته لشگر روس در رشت خواهد ماند و پس از آن اگر پاسخ به دلخواه آنان نبود بسوی قزوین پیش خواهد آمد.
در این اولتیماتوم ضمن خواستار برکناری مسئولان خارجی خزانه داری ایران، بکارگیری افراد خارجی را منوط به هماهنگی با دو دولت (روس و انگلیس) نموده بودند.
مورگان شوستر در خاطرات خود می نویسد: مجلس در یک سکوت ژرفی قرارگرفت. ۷۶تن از نمایندگان از پیرو و جوان و آخوند و پزشک و بازرگان و شاهزاده، بی هیچ تکانی در جاهای خود نشستند. یک آخوند گرانمایه ای به پا برخاست. این مرد خداپرست گفتار بس کوتاهی رانده چنین گفت: شاید خدا خواسته آزادی ما را با زور از میدان بردارند ولی ما نباید با دست خود آن را از میان برداریم.
این مرد الهی شهید آیت الله مدرس بود که امام خمینی هم بارها از این حادثه به عظمت و افتخار یاد کرده است.
پس از این بود که تعداد دیگری از نمایندگان سخنان آتشین ایراد کردند و اولتیماتوم را رد نمودند. در تاریخ هیجده ساله آذربایجان از مورگان شوستر چنین نقل کرده است؛ شادروان خیابانی گفتار آرام ولی بس استواری سرود و دلیل ها بر آن گفتار خود آورد. هشترودی سخنان تند و بسیار دلیرانه راند و دهخوارقانی به دو سه جمله بس استواری بسنده کرد.(هرسه نمایندگان تبریز در مجلس دوم بودند)این حادثه با همه تبعاتش گذشته است لکن همچنان نام نیک از شهید مدرس و شهید خیابانی و دیگر نمایندگان شجاع و آگاه باقی مانده است.
مصوبات امروز مجلس و نمایندگان محترم هم روزی در معرض قضاوت آیندگان قرار خواهد گرفت. همچنانکه افکار عمومی جامعه نظاره گر تصمیم آنها هستند.
بیانیه جدیدFATF و توصیه های قبلی این نهاد بین المللی هرچند به صراحت التیماتوم های گذشته نیست ولی در نقض آزادی عمل و استقلال مجلس و کشور، کمتر از آتان نمی باشد.
در حادثه اولتیماتوم روس ، علی رغم محدودیت اطلاع رسانی به مردم، جوش و خروش مردم در تهران و تبریز و بعضی شهرهای دیگر در حمایت از مجلس در رد اولتیماتوم بسیار افتخار آفرین بود ولیکن پیچیدگی معاهده ها و خواسته های بظاهر زیبای FATF در قالب مبارزه با پولشویی و تروریسم عده ای ساده اندیش را خام کرده است و بطور کامل حساسیت آن ،علی‌رغم گستردگی ابزار اطلاع رسانی ،هنوز به جامعه نرسیده است.

توضیحی فشرده درباره FATF؛
کارگروه اقدام مالی(FATF) در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط G7 با هدف مبارزه با پولشویی تشکیل شد ر سال ۲۰۰۱ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر مبارزه با تامین مالی تروریسم هم به آن اضافه شد. در سال ۲۰۰۹ نام ایران را در کنار کشورهایی مثل پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان در کنار لیست سیاه این گروه قرار داد و در سالهای بعدی یک قدم بالاتر ایران را در لیست سیاه ویژه که فقط نام دو کشور کره شمالی و ایران قرار دارد، قرار داد که در بیانیه خود به کشورها اعلام می‌کنند اقدامات ویژه ای در مبادلات بانکی انجام دهند.
پس از تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۹۴ ، در تیرماه سال۹۵ به مدت یک سال نام ایران را از لیست سیاه ویژه تعلیق کردند و در سال جاری در بیانیه جدید خود ضمن تمدید این تعلیق خواسته هایی از ایران را مطرح کردند که ضمن تاکید به انتقادات قبلی مواردی را اضافه کرده اند که با استقلال مجلس و دولت ما منافات داشته و عملا با تعیین مهلت یک اولتیماتوم نرم را علیه ایران اعلام نموده اند.
در این برنامه ، ۴۰ توصیه درخصوص مبارزه با پولشویی و ۹ توصیه درخصوص مبارزه با تامین مالی تروریسم برای کشورهای عضو ارائه کرده است. این اقدام ها بر اساس مصالح و منافع کشورهای آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی است و طبعا درخصوص تروریسم هم براساس تعریف آنها می باشد و هیچ تعریف و شرط و قید تحفظ دیگر را برنمی تابند.
در میان توصیه های ۴۰گانه حفظ سوابق مورد نیاز مالی به مدت ۵سال و ارائه اطلاعات مورد درخواست و تهیه آمار جامع درخصوص موضوعات مربوطه در اقدام ها وجود دارد و در توصیه و اقدام ۳۶ آمده است.
کشورها باید برای پیوستن به کنوانسیون وین ۱۹۹۸ کنوانسیون پالرمو ۲۰۰۰ و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم ۱۹۹۹ و اجرای کامل آنها اقدامات فوری انجام دهند.
حق تحفظ و تعریف ایران از تروریسم؛
موافقان FATF اظهار می‌دارند که با قید تحفظ آنرا تصویب می‌کنیم و در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، تعریف خودمان از تروریسم را ارائه نموده ایم و کشورها و گروههایی که برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند، از شمول تروریسم استثنا نموده ایم.
اولا نهاد FATF در بیانیه ۹ ماده ای جدید خود که در خبرگزاری ها منتشر شده است صراحتا حق تحفظ ایران را مردود اعلام می‌دارد کما‌اینکه در ماده ۶ کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم تاکید شده است که حق شرط و یا حق تحفظ در این زمینه ممنوع است و هیچ کشوری حق تحفظ ندارد و حتی کشورهایی مثل مصر و الجزایر با شرط هایی به کنوانسیون پیوستند که بعدا با مشکلاتی مواجه شدند و مراجعه آنها به دادگاههای بین المللی جواب نداد و علاوه بر آن ایران باید تعریف خود از تروریسم را با تعریف FATF منطبق کند زیرا در بند۱ بیانیه جدید که در تیرماه جاری صادر شده است چنین آمده: اقدام مناسب برای اعلام تامین مالی تروریسم به عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروههایی که برای پایان دادن به اشغال خارجی، استعمار و نژاد پرستی تلاش می‌کنند(در واقع استثنایی که ایران قائل شده و تعریفی که از تروریسم دارد آنرا رد می‌کند).
شروط گستاخانه در بیانیه جدید FATF از جمله تاکید مجدد به تصویب و اجرای معاهده های “پالرمو” و “TF” و تعیین زمان تا اکتبر ۲۰۱۸ فی الواقع یک اولتیماتوم نرم است. این نهاد خودساخته کشورهای استکباری با گستاخی تمام در بیانیه جدید اعلام می‌کند:
از ایران انتظار می‌رود با حرکت سریع در مسیر اصلاحی خود ضمانت کند که تمامی موارد باقی مانده در برنامه اقدام خود (+۹ ۴۰) به ویژه اجرای قوانین لازم را رفع خواهد کرد و ضمن تعیین وقت تا اکتبر ۲۰۱۸ تهدید می نماید اگر همراستا با استانداردهای FATF در آن موعد نسبت به اقدامات مناسب و ضروری تصمیم خواهد گرفت. با توجه به تعریف تروریسم توسط غربی ها و رد تعریف و استثنا ایران کلیه نیروهای مقاومت در سوریه، فلسطین، لبنان، یمن و حامیان آنها یعنی نیروی قدس در صورت تصویب FATF و سایر معاهده های همسو به مخاطره خواهد افتاد و قضاوت و داوری و اجرا و نظارت همه چیز در دست آنهاست کمااینکه قبل از همه اینها ایران را در لیست سیاه ویژه قرار داده اند مگر ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم خشن همچون داعش قرار ندارد. مگر ایران بزرگترین قربانی تروریسم رژیم صهیونیستی و منافقین نمی باشد؟ بیش از ۱۷هزار نفر شهید ترور شاهد این قضیه است.
آمریکا حامی اصلی تروریسم دولتی و بین المللی و کشورهای اروپایی پناهنده به منافقین تروریست و عربستان سعودی عامل و حامی اصلی تروریست های خشن طالبان و داعش چرا در لیست سیاه FATF قرار نگرفته اند و ایران مظلوم که سد محکم در مقابل تروریسم است در لیست سیاه ویژه قرار گرفته است؟! بنابراین هرگونه تصویب و پذیرش این نوع معاهده ها و برنامه اقدام FATF ضمن خدشه به استقلال قانون گذاری مجلس، تسلیم در مقابل خواسته های ناحق کشورهای استکباری است.

تنها راه همان است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی امام خامنه ای فرمودند؛ در هرموضوعی اعم از مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم مستقلا قانون وضع می‌کنیم کمااینکه قانون وضع شده است و همان ها را به دنیا ارائه می‌کنیم و زیر بار تهدید و تکلیف و سلطه بیگانگان نخواهیم رفت و مقابله با تهدید و اولتیماتوم نرم در تاریخ مجلس شورای اسلامی به نام نمایندگان آگاه و شجاع ثبت خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + نه =