نگرانی از کاهش جمعیت دانشآموزی در رشته «ریاضی»
به گزارش قائم آنلاین، علی زرافشان در گفتگو ، اظهار کرد: گرایش دانشآموزان به رشته فنی و حرفهای در کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد هر چند که انتخاب رشته به اختیار دانشآموزان انجام شده ولی ۱۷ درصد ظرفیت شاخه فنی و حرفهای در خرداد ماه تکمیل شده و برای رشته کار و دانش نیز ظرفیت
به گزارش قائم آنلاین، علی زرافشان در گفتگو ، اظهار کرد: گرایش دانشآموزان به رشته فنی و حرفهای در کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد هر چند که انتخاب رشته به اختیار دانشآموزان انجام شده ولی ۱۷ درصد ظرفیت شاخه فنی و حرفهای در خرداد ماه تکمیل شده و برای رشته کار و دانش نیز ظرفیت ۲۳ درصد پیشبینی شده که ۱۷ درصد آن نیز به انجام رسیده است.
وی مساله اصلی را مرتبط با رشته ریاضی و گرایش کم دانشآموزان به این رشته اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشته ریاضی رشته علوم پایه محسوب میشود و علوم پایه نیز مساوی با توسعه کشور است کاهش کمی و کیفی دانشآموزان این رشته آینده توسعه کشور را به مخاطره میاندازد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش ادامه داد: در نقطه مقابل ما در رشته علوم تجربی با روند افزایش دانشآموزان روبرو هستیم به طوری که امسال در کنکور ۶۳۰ هزار داوطلب در این رشته با هم رقابت کردند.
زرافشان این آشفتگی و به هم ریختگی پذیرش دانشجو را در رشتههایی مختلف یادآور شد و افزود: بازار کار و اشتغال مهمترین عنصر تعیین کننده در گرایش افراد به رشته علوم تجربی است که البته در کنار این عوامل محیطی و اجتماعی نقش خود خانوادهها نیز در ترغیب فرزندانشان به رشته تجربی بیتاثیر نیست ولی همچنان نگرانی ما در رشته ریاضی است که جمعیت آن رو به کاهش است.
توزیع فرمهای هدایت تحصیلی
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش گفت: ما در حوزه هدایت تحصیلی با مشکل جدی روبرو نیستیم و فضای دو سال قبل در این زمینه تبدیل به یک جو آرامتر و منطقیتر شده به طوری که از هفته جاری شاهد توزیع فرمهای هدایت تحصیلی در بین دانشآموزان هستیم تا با همراهی خانوادهها انتخاب رشته و ثبت نام دانشآموزان پایه دهم شروع شود.
زرافشان به برگزاری همایش معاونان آموزش متوسطه در استان اردبیل به مدت دو روز اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهمیت استقرار پایه دوازدهم در قالب تغییر ساختار نظام آموزشی تلاش میکنیم تا معاونان متوسطه خود را برای شروع سالتحصیلی آینده براساس ساختار جدید آماده کنند که قطعا موانع و مشکلات پیش رو نیز به نوعی برطرف خواهد شد.
وی افزود: با استقرار پایه دوازدهم، هم امتحانات نهایی و هم برگزاری آزمون سراسری را برای دانشآموزان در یک سال تحصیلی فشرده شاهد خواهیم بود که امیدواریم با تامین نیروی انسانی و فضای آموزشی، دانشآموزان پایه دوازدهم با آمادگی کامل در هر دو آزمون موفق عمل کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است در کنکور سال آینده ۳۰ درصد نمرات مربوط به سابقه تحصیلی دانشآموزان تعیین شود که قطعا با توجه به داوطلبین سالهای گذشته کنکور و فارغالتحصیلان پایه دوازدهم دو آزمون مجزا در کشور برگزار خواهد شد.
زرافشان در مورد برگزاری همزمان این آزمونها بیان کرد: قرار است سازمان سنجش در این زمینه اعلام نظر کند تا با دو سوال متفاوت آزمونها برگزار و نمرات دانشآموزان اعمال شود.
وی در مورد اهمیت کیفیتبخشی به حوزه تعلیم و تربیت گفت: نیروی انسانی در آموزش و پرورش در راس این تحولات و حرکت کیفیبخش قرار دارد و در ۹ ماه گذشته ما در تامین نیروی انسانی برنامهریزی کردیم تا به اشکال مختلف با استقرار پایه دوازدهم تامین نیروی انسانی به خوبی انجام شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش اظهار کرد: در این راستا در کنار انصراف ۱۰ هزار معلم بازنشسته برای ادامه خدمت در مدارس ورود معلمان از دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان، جذب نیرو در قالب خرید خدمت و همچنین سرباز معلم و حقالتدریسیها در دستور کار است تا کمبود نیروی انسانی را به نوعی برطرف کنیم.
زرافشان گفت: ما از لحاظ فضا چندان مشکلی با استقرار پایه دوازدهم نخواهیم داشت و اگر مشکلی نیز باشد با استفاده از ظرفیت نوبت دوم مدارس نارسائیهای احتمالی رفع خواهد شد.
دانشآموزان فنی و حرفهای تکنسین فارغالتحصیل میشوند
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش اظهار کرد: در حوزه فنی و حرفهای و در قانون برنامه پنجم، توسعه آموزشکدههای فنی و حرفهای به آموزش عالی منتقل شده و وزارت علوم موظف شده تا در مقطع کاردانی نسبت به جذب دانشجو از هنرستانهای فنی و حرفهای اقدام کند.
زرافشان اضافه کرد: قرار شده دانشآموزان فنی و حرفهای تحصیل خود را بدون وقفه درر مدت ۵ سال در هنرستانها سپس آموزشکدههای فنی و حرفهای انجام دهند تا با مدرک کاردانی و تکنسین وارد بازار کار شوند.
وی بیان کرد: برای دانشآموزان فنی و حرفهای فرصتی استثنائی فراهم شده تا به صورت پیوسته تحصیل خود را در سه سال در هنرستانها انجام داده سپس با حضور در دانشکده فنی و حرفهای در مقطع کاردانی فارغالتحصیل شوند.
حذف کنکور نیازمند مصوبه مجلس است
معاون آموزش متوسطه وزیر آمورش و پرورش در مورد حذف کنکور و راهکارهای ارائه شده در این زمینه گفت: در سال ۸۲ قانونی مصوب شد که به جای کنکور سه روش جذب دانشجو مورد توجه قرار گیرد که روش اول پیشبینی سوابق تحصیلی و نمرات نهایی بود که در این زمینه سال گذشته ۸۱ درصد صندلی دانشگاهها از این طریق تکمیل شد.
زرافشان با اشاره به اینکه در روش دوم برگزاری آزمون عمومی در کنار سابقه تحصیلی و در روش سوم برگزاری آزمون عمومی و تخصصی در کنار سوابق تحصیلی مطرح شده است، تصریح کرد: در سال اول ۲۵ درصد نمره در قالب سابقه تحصیلی لحاظ میشود که قرار است از سال آینده این سهم به ۳۰ درصد افزایش یابد.
وی در پایان اظهار کرد: ما و وزارت علوم مجری قانون هستیم و تا زمانی که قانون فعلی در مجلس تغییر پیدا نکند طبیعتا روش انتخاب دانشجو به شکل یاد شده انجام شده و به نظر میرسد حذف کنکور مدنظر نباشد.
برچسب ها :آمورش و پرورش،رشته ریاضی، دانشآموزان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0