نوسازی ناوگان جادهای تنها در حد شعار!
به گزارش قائم آنلاین، روزی نیست در ایران شاهد مرگ هموطنان در جاده ها بر اثر تصادفات رانندگی نباشیم و افراد در جاده های کشور شبح مرگ را بالای سر خود نبینند. تمامی حقوق دانان و جرم شناسان معتقد هستند عوامل بازدارنده به هیچ وجه منجر به کاهش جرم نمیشود از این رو فرهنگ سازی،
به گزارش قائم آنلاین، روزی نیست در ایران شاهد مرگ هموطنان در جاده ها بر اثر تصادفات رانندگی نباشیم و افراد در جاده های کشور شبح مرگ را بالای سر خود نبینند.
تمامی حقوق دانان و جرم شناسان معتقد هستند عوامل بازدارنده به هیچ وجه منجر به کاهش جرم نمیشود از این رو فرهنگ سازی، افزایش حمل و نقل عمومی و تامین زیرساخت ها مانند بهبود کیفیت خودرو و جاده ها در کاهش تصادفات جاده ای می تواند بسیار موثر باشد.
استاندارد نبودن خودروها و جادهها دو ضلع وقوع تصادفات هستند که سوءمدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان موجب بی توجهی به کیفیت خودروها و جاده ها شده است.
در حال حاضر بهترین و تنها راهحل؛ خروج ناوگان های فرسوده از صنعت حملونقل کشوراست بر اساس گزارشها ناوگان های حتی با عمر ۷۰ سال در کشور وجود دارند و تردد این خودروها، آسیبهای جدی را به محیط زیست میرساند.
ناوگان فرسوده خود عامل بروز بسیاری از حوادث و تصادفات جادهای است. ناوگان های فرسودهای در حال حاضر وجود دارند که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف میکنند. اگر این کامیونها با کامیون نو جایگزین شود، این مصرف به ۳۰ لیتر گازوئیل کاهش مییابد که درآمد مضاعفی برای دولت ایجاد میکند که بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت میتواند از محل این صرفهجویی، به نوسازی ناوگان کمک کند.
توجه مسئولان ذی ربط به سیستم سنتی تولید خودرو حوادث رانندگی زیادی را در کشور رقم زده و به همین دلیل تاکنون شاهد افزایش کیفیت خودروها از سوی ایران خودرو نبودیم در کنار این موضوع شاهد هیچ گونه تلاشی از سوی مسئولان ذی ربط هم برای بهبود وضعیت جاده های کشور نبودیم یعنی عملا بی توجهی به این دو موضوع موجب عدم تحقق اهداف برنامه پنجم شده است.
محمد خانبلوکی رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای حمل کالای سراسر کشور با بیان اینکه هماکنون ۳۶۵ هزار کامیون فرسوده در جادههای کشور دارای کارت هوشمند و بارنامه هستند، گفت: ۷ تا ۸ هزار کامیون بالای ۵۰ سال، ۲۳ تا ۲۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور تردد میکنند و ۱۳۰ هزار کامیون فرسوده در درون شهر بارها را جابهجا میکنند.
رئیس کانون رانندگان کامیون با بیان اینکه نوسازی ناوگانهای فرسوده تنها در حد وعده و وعید باقی مانده است، گفت: میزان مصرف سوخت کامیونهای کهنه ۶۰ تا ۶۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما میزان مصرف کامیونهای نو ۲۵ تا ۳۰ لیتر است که این میزان مصرف زمینهساز هدررفت سرمایه ملی میشود.
وی از رانت بزرگ قاچاق گازوئیل در این بخش خبر داد و گفت: هماکنون قیمت هر لیتر گازوئیل در خارج از مرزها ۶۰۰۰ تومان است که توسط برخی از دلالان خریداری میشود، بنابراین مصرف بیشتر سوخت گازوئیل توسط ناوگان فرسوده و قاچاق آن یکی از اصلیترین دلایل عدم نوسازی ناوگان جادهای است.
خانبلوکی یکی از راهکارهای اصلی برای نوسازی ناوگان جادهای را آزاد کردن واردات خودرو به کشور دانست و افزود: ایران باید راهکار کشور ترکیه را در این بخش اجرایی کند، به طوری که با برداشتن تعرفه گمرکی و آزاد کردن واردات خودرو، نوسازی ناوگان جادهای ظرف مدت کمی به مرحله اجرایی شدن میرسد.
رئیس کانون رانندگان کامیون گفت: دولت چندین سال است که تردد کامیونهای بالای ۲۵ سال را در جادهها ممنوع کرده، اما اجرای این طرح هیچ وقت محقق نخواهد شد.
پرداخت وام ۳۲۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیونهای فرسوده
صدرالله بمانا مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طرح نوسازی ناوگان فرسوده حملونقل عمومی جادهای از سال ۹۴ با امضای قرارداد وزارتخانههای نفت و راه آغاز شد که بر اساس آن ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای ۳۵ سال نوسازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز برای این برنامه از محل صرفهجویی سوخت حاصل از نوسازی و جایگزینی یک کامیون نو با نمونه فرسوده تامین میشود، افزود: برای نوسازی کشندهها ۳۲۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد پرداخت می شود.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی با یاداوری اینکه تا پایان سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه کامیون به متقاضیان تحویل شده است، تصریح کرد: قیمت یک دستگاه کامیون به طور متوسط ۴۷۰ میلیون تومان است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایان گفت: میزان مصرف سوخت کامیونهای نو نصف کشندههای فرسوده است.
برچسب ها :سازمان راهداری، کامیون،وزیر راه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0