کد خبر : 114505
تاریخ انتشار : جمعه 21 سپتامبر 2018 - 9:50
-

عاشورا گذشت اما عاشورایی‌ماندن هدف سیدالشهداء است

عاشورا گذشت اما عاشورایی‌ماندن هدف سیدالشهداء است

به گزارش قائم آنلاین، سر حسین علیه‌السلام بر نیزه از فردای عاشورا نظاره‌گر ماست. وظیفه محب و عاشق حسین در طول سال چیست؟ حسین(ع) نه برای دیروز و امروز، که برای همه عصرها و همه نسل‌هاست. مقید به زمان و مکان نیست و عاشق او نیز نمی‌تواند جدای از آرمان حسین‌ابن‌علی علیهماالسلام و مقید به

به گزارش قائم آنلاین، سر حسین علیه‌السلام بر نیزه از فردای عاشورا نظاره‌گر ماست. وظیفه محب و عاشق حسین در طول سال چیست؟

حسین(ع) نه برای دیروز و امروز، که برای همه عصرها و همه نسل‌هاست. مقید به زمان و مکان نیست و عاشق او نیز نمی‌تواند جدای از آرمان حسین‌ابن‌علی علیهماالسلام و مقید به زمان و مکان باشد.

دهه اول محرم، دهه شیدایی و تجلی عشق و دلبستگی ملت ایران و مازندرانی‌های متدین است، که اوج این دلدادگی را می‌توان در روزهای تاسوعا به نام و یاد ابوالفضل‌العباس، به واسطه وفاداری او به ولایت و جوانمردی‌اش در قبال اهالی خیمه‌ها، و روز عاشورا به‌وضوح شاهد بود.

مازندران و حماسه حسینی
تمام شهرها و روستاهای مازندران شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورا یکپارچه سوز

به نام و یاد ابوالفضل‌العباس، به ما وفاداری به انقلاب اسلامی و رهبری نظام اسلامی را می‌آموزد

بود و سوگ؛ غم بود و اندوه؛ مردم در هر کوی و برزن از جان و مال مایه گذاشتند. اکثر مساجد هر شب با اطعام‌دهی و برگزاری مراسم، سعی کردند به هر نحو ممکن خود را در عزای آل‌الله شریک و سهیم کنند.

هزاران محفل و مجلس برای سالار شهیدان برگزار کردند تا تسلایی باشد بر زخم خونین اهل‌البیت علیهم‌السلام.

در روز عاشورا مردم مازندران، از پیر و جوان، مرد و زن، همه اقشار بدون کوچک‌ترین خودبینی، تنها زهرای اطهر(س) را جلوی چشم خود و در راس قلب خویش قرار داده و برای تعزیت به آن بانوی بی‌نظیر، عزاداری کردند و به سرو سینه زدند.

نماز، اولین معروف کربلاء
نماز ظهر عاشورای مازندرانی‌ها امسال دیدنی و قابل توصیف است. در اکثر دسته‌جات عزاداری در مازندران بمانند سایر نقاط کشور، در ظهر عاشورا صفوف بهم‌پیوسته عزاداران یاد نماز عاشورای سیدالشهداء را به اذهان تداعی می‌کرد.

امسال باید اذعان داشت که حاشیه‌نشینان دسته‌جات سوگواران کمتر از سال گذشته مسئله‌دار بودند و امید می‌رود با تفکر بیشتر بر فلسفه و اهداف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع)، هر سال کمتر از سال قبل شوند و به متن عزاداری بپیوندند.

دغدغه پس از عاشورا
اما موضوع اصلی

مازندرانی‌ها در وفاداری به امامان معصوم و جانبازی برای آرمان‌های اسلام شهره‌اند که مراتب حضورشان در پای اهداف سیدالشهداء گواه زنده این حقیقت است.

بسیاری از عزاداران و شرکت‌کنندگان در مراسم سیدالشهداء، تاثیر معنوی عشق به امام حسین(ع) و ابوالفضل‌ العباس(ع) و نمایش این عشق در روزهای تاسوعا و عاشورا در فرداهای این روزهاست. از عاشورای سال ۶۱ هجری تاکنون، ۱۳۷۸ سال گذشت و امسال نیز به آن سال‌ها می‌پیوندد. تا به امروز ظرف این ۱۳۷۸ سال، چند صد میلیارد انسان برای سیدالشهداء سوگواری کردند و آثار این عزاداری‌هاست که اسلام و مکتب اهلبیت علیهم‌السلام زنده ماند؛ لیکن کم نیستند کسانی که نه تنها در روز واقعه عاشورا تنها تماشاچی آن رخداد فاجعه‌بار بودند، بلکه امروز نیز هستند آنانی‌که در کنار خیابان‌ها با عدم رعایت رسم حضور در آئین عزای حسینی، علی‌رغم ریختن اشک برای صحنه‌های هولناک جنایت در حق فرزندان پیامبر، هیچ سبک و زندگی شهدای کربلاء را مبنا و ملاک زندگی خود قرار نداده و عملاً در صف دشمنان سیدالشهداء تعریف و احصاء می‌شوند.

ارزش‌های عاشورا باید همیشه زنده باشد
در این زمینه سیدحمید علوی، فارغ‌التحصیل علوم قرآنی می‌گوید: روز عاشورا تنها یک روز معمولی نیست که ارزشش در همان روز خلاصه شود. عاشورا یک تاریخ است برای امروز و آینده بشریت. منطق عاشوراسازان ویژه یک زمان خاص نیست، همچنانکه آنان نیز منحصر به زمان خود نبودند و آن منطق و این انسان‌ها به همه تاریخ و بشریت تعلق دارند.

وی قیام سیدالشهداء را خدمت به مسلمانان و شیعیان تنها نمی‌داند و می‌افزاید: سربلندی انسان‌ها و

نماز حقیقی، که قوی‌ترین عامل بازدارنده از گناه است، در ظهر عاشورا نمایش همراهی با سیدالشهداء است.

آزادمنش بودن و زیر بار ظلم و ستم نرفتن و اهل فضیلت و کرامت بودن نه تنها در اسلام و منطق عاشورائیان، که در ذات و فطرت همه انسان‌ها برای همه زمان‌ها قرار دارد و امام حسین(ع)، الگوی تمام و کمالی از ارزش‌گرایی بر مبنای فطرت و بدین جهت محبوب همه انسان‌های طول تاریخ است.

صف‌آرایی حق و باطل، پیام عاشورا
بتول درزیان‌‍پیشه، پزشک و فوق تخصص زنان و زایمان، جریان حق و باطل را دارای دو صف در تاریخ توصیف می‌کند و اظهار می‌دارد: همچنانکه در صحرای کربلاء شاهد آرایش و صف‌آرایی دو جریان حق و باطل بودیم، همواره نیز این‌گونه است؛ هرچند که باطل در خود دارای پوشش حق و نفاق است، آنچنان‌که در کربلا نیز بسیاری از عناصر با پیشینه درخشان در مقابل امام زمان خویش ایستادهد و برای خود دلیل وبرهان می‌تراشیدند.

پیمان واصلی، دانشجوی دوره دکتری معماری، زندگی اباعبدالله(ع) را نمونه کاملی برای موفقیت و سرفرازی برای هر فرد و انسان خواهان سعادت و رستگاری ذکر کرد و گفت: برای عاشق سیدالشهداء شدن، باید به روند تکوین شخصیت این بزرگ مرد تاریخ مراجعه کرد و از تربیت و تقوی و فضیلت‌جویی او از زمان خردسالی در خانواده‌ای با حضور پدر و مادری نمونه شروع کرد و راه و شیوه

امام حسین(ع)در حال حاضر در کنار اشک، از دوستداران و عاشقان خود مطالبه حق‌گرایی و ادامه راه را دارد.

زندگی او را مورد مطالعه و الگو قرار داد تا بتوان در مسیری را که او پیمود، خود را قرار دهیم و بمانند او حسینی شویم.

حق‌گرایی و حلال‌خوری، ثمره عاشورا
محمد حسین جوادیان، بازاری، وفاداری به امام حسین(ع) را این‌گونه معنی می‌کند: هر کسی در حرفه خود باید در این دوره زمانه به آرمان سیدالشهداء وفادار بماند تا بتواند بگوید: یا ابوالفضل، یا حضرت عباس؛ و این در صورتی امکان‌پذیر است که هر کسی در شغل خود حلال‌خواری کند و صادقانه و با اخلاص به نام و یاد اباعبدالله(ع) انصاف و مروت را رعایت کند و گناه نکند و مانع از انجام گناه شود.

فاطمه کبیری‌فرد، طلبه حوزه علمیه، بهترین درسی را که می‌توان از عاشورا آموخت، حسین‌شناسی دانست و اظهار کرد: اگر ما به‌خوبی و به‌راستی حضرت سیدالشهداء را بشناسیم، به اهداف او وفادار خواهیم ماند و تنها در تاسوعا و عاشورا نیست که حسینی شویم، بلکه در تمام طول سال سعی خواهیم کرد تا حسینی باقی بمانیم.

وی قرار نگرفتن در صف حسینیان پس از عاشورا را خدمت به دشمنان سیدالشهداء توصیف کرد و گفت: ما باید بدانیم که راس حسین(ع) همواره بر نوک نیزه شاهد رفتار ماست و پیروان خود را در همیشه زمان به‌خود فرا می‌خواند. طبیعی است که شرکت

تنها در تاسوعا و عاشورا نیست که حسینی شویم، بلکه باید در تمام طول سال سعی کنیم تا حسینی باقی بمانیم.

در مراسم‌های روز تاسوعا و عاشورا بسیار باارزش است، اما این قطعاً کافی نیست و شرط کفایت در تداوم همراهی با امام حسین(ع) است.

رسالت بانوان در قبال عاشورا
حسنا صفریان، روانشناس، وضعیت کنونی پوشش برخی بانوان و دختران در روزهای تاسوعا و عاشورا را مغایر اهداف امام حسین(ع) ذکر کرد و اظهار داشت: با اندکی تفکر و تامل می‌توان به این حقیقت پی برد که هدف امام حسین(ع) چیزی جز احیای دین حضرت پیامبر(ص) نبود که آن هم زنده‌کردن احکام اسلام است.

وی در ادامه اضافه کرد: وضعیت فعلی بسیاری از خانم‌ها و دخترها هیچ تناسبی با اهداف و آرمان سیدالشهداء ندارد و مورد خشم خداوند قرار دارد. بدون تردید، یکی از تاثیرات هر عاشورا باید الگوگیری از عناصر و قهرمانان قیام فرزند زهرای اطهر باشد. حضرت زینب(س) با همه رنج و شکنجه‌ای که در این ماجرا متحمل شد، هیچ‌گاه تسلیم شرائط غیرالهی و غیرشرعی قرار نگرفت و سبک زندگی این بانوی بزرگ حماسه کربلاء، باید برای دختران و زنان جامعه ما درس و الگو باشد، در غیر این‌صورت و بدون تاثیربخشی از این راهنمایان حقیقی جامعه، ما با وجود شرکت در مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا مطمئن باشیم در صف عاشورائیان قرار نخواهیم داشت. بنابراین، تا دیر نشده به فکر جبران بیافتیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + دوازده =