کد خبر : 119130
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اکتبر 2018 - 10:10
-

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از اقتصاد نیوز به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها حال و هوای پاییزی را به معنای واقعی در خود حس می‌کند. معاملات از تب و تاب افتاده‌اند و باز هم در این بازار، آن دسته از خریدارانی که با سودای گرانی بیشتر خودرو وارد گود شده بودند تا

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از اقتصاد نیوز به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها حال و هوای پاییزی را به معنای واقعی در خود حس می‌کند. معاملات از تب و تاب افتاده‌اند و باز هم در این بازار، آن دسته از خریدارانی که با سودای گرانی بیشتر خودرو وارد گود شده بودند تا بلکه از این معاملات و آشفته بازار ارزی، سود خود را ببرند، طعم ضرر را کم کم احساس می‌کنند. معاملات رنگ و لعاب واقعی‌تری به خود گرفته و قیمت‌ها با کاهش پلکانی، به سمت واقعی شدن پیش می‌رود. تا همین چند وقت پیش، هیچ چرتکه و ماشین حسابی نمی‌توانست به درستی محاسبه کند که افزایش‌های صورت گرفته در قیمت خودروها با چه مکانیزمی به دست آمده و قیمت‌هایی که در بازار رد و بدل می‌شود، با چه الگویی تعیین شده‌اند.

ماجرای افزایش حبابی قیمت خودرو چه بود؟

همه چیز به نرخ دلار البته ربط پیدا می‌کرد و ماجرا به نحوی شکل می‌گرفت که نرخ‌های غیرواقعی دلار که به گفته مسئولان دولتی، تنها ۳ درصد از حجم معاملات ارزی کشور را در بر می‌گرفت و مشخص نبود با چه مکانیزمی در چهارراه استانبول نرخ می‌خورد، عامل تعیین کننده در تعیین قیمت خودرو هم به حساب می‌آمد. اینجا بود که ارزش پراید که به روایتی ارزبری ۱۸۰۰ دلاری دارد، قیمتش از ۲۰ میلیون تومان به یکباره به ۴۰ میلیون تومان رسید ، اما بدتر از همه اینکه متقاضی خرید آن آنقدر زیاد شده بود که این خودرو با قیمتی که تصورش هم روزی برای خریداران تنها یک طنز بود،  متقاضی داشت و  معامله می شد.

اینجا بود که کم کم بسیاری از مصرف‌کنندگانی که خریدهای خود را برای ماههای آینده و شاید انتهای سال برنامه‌ریزی کرده بودند و قصد داشتند که برای ایام نوروز ۹۸ خودرو بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند، از ترس بالا رفتن قیمت‌ها، وارد بازار شدند و تن به قیمت غیرواقعی سپردند؛ در حالیکه خودشان هم به خوبی می‌دانستند که هزینه کردن این همه پول برای این خودروها، منطقی نیست. در این میان برخی‌ها هم با سودای کسب سود وارد این بازار شده و واسطه شده بودند، دلالان هم که جای خود.

بازار دیگر آن بازار نیست…

اما اکنون بازار دیگر آن بازار نیست. قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و کاهش پلکانی خود را آغاز کرده است؛ حتی در سایت‌های معامله خودرو نیز فروشندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا مشتری برای آن وجود داشته باشد، چراکه اکنون خریداران در بازار خودرو آن دسته از افرادی هستند که برای تامین نیازهای واقعی خود، اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ اینجا است که دیگر فروش خودرو با قیمت‌های فضایی جواب نمی‌دهد و خریداری نخواهد داشت.

در عین حال باید به این نکته توجه داشت که به زودی، حجم عظیمی از دارندگان خودروهایی که با تلاطمات بازار ارز، وارد گود شده و خودرو خریده‌ یا خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، از سمت تقاضا به سمت عرضه حرکت خواهند کرد و این طور است که توازن بازار به سمت عرضه بیشتر خودرو پیش خواهد رفت و این خود دلیل دیگری بر کاهش قیمتها در هفته‌های آینده خواهد بود.

نمایشگاهداران از حال و هوای پاییزی بازار خودرو می‌گویند

آنگونه که فعالان بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گویند، چند روزی هست که بازار روند منطقی قیمتی به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، اما به سمت منطقی‌تر شدن در حال حرکت است؛ این در حالی است که عرضه خودرو طی روزهای گذشته بسیار بالا رفته و فروشندگان از حاشیه سود خود کم کرده و تلاش دارند که هر چه زودتر سرمایه خوابیده در معاملات خودرو را به پول نقد تبدیل کنند؛ بنابراین پیش‌بینی‌ها بر این است که قیمت طی روزهای آینده کاهش بیشتری را تجربه کند.

یکی از نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر به این نکته اشاره کرد که تب و تاب بازار خودرو برای خریدهای سوداگرایانه تقریبا فروکش کرده و اگرچه برخی هنوز بر این باورند که باید خودرو بخرند تا سود به دست آورند، اما تعداد آنها بسیار اندک است و بیشترشان فکر اقتصادی ندارند؛ الان تمامی کسانی که در دوران رشد قیمت خودرو، اقدام به خرید کرده بودند، اکنون فروشنده شده‌اند و همین امرباعث شده میزان عرضه از میزان تقاضا بیشتر شود و بنابراین بازار اکنون قیمت را به تناسب عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند.

وی افزود: همه می‌دانند که قیمت‌های اعلامی در برخی سایت‌های معامله خودرو غیرواقعی است و حکایت از مقاومت دلالان برای حفظ قیمت دارد، اما واقعیت بازار آن نرخ‌ها نیست و اکنون خریداران، متقاضیان واقعی هستند که برای مصرف، و نه سرمایه‌گذاری یا سوداگری، وارد میدان شده‌اند؛ بنابراین تن به هر قیمتی هم نمی‌دهند.

او گفت: بازار خودرو با رونق عرضه، به سمت قیمت‌های منطقی حرکت خواهد کرد؛ اگرچه این نرخ‌ها ممکن است به حد قیمتی قبل از گرانی‌ها نرسد، چراکه به هر حال نرخ خودروها افزایش یافته است و با توجه به اینکه برخی خودروها ارزبری دارند، نرخ آنها به تناسب افزایش قیمت دلار بالا رفته است؛ اما به هر حال قیمت‌های کنونی هنوز هم واقعی نیست و حباب دارد؛ بنابراین پیش‌بینی ما از بازار این است که این حباب به مرور طی هفته‌های آینده تخلیه شود.

در این میان برخی دیگر از نمایشگاهداران، پیش‌بینی رکود معاملات خودرو را در هفته‌های آینده دارند و می‌گویند با توجه به اینکه تقاضاها به سمت تقاضای واقعی در بازار در حال حرکت است، بنابراین با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، به نظر می‌رسد که علاوه بر اینکه قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد، رکود هم به تدریج بر بازار حاکم خواهد شد؛ چراکه به هر حال مردم قدرت خرید مشخصی دارند و همین امر سبب می‌شود که منتظر کاهش قیمت بمانند.

کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از میان آگهی‌های خودرویی درج شده در سایت‌ها و نیازمندی‌های روزنامه‌ای حکایت از آن دارد که هم اکنون پراید ۱۱۱ درب کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و به طور متوسط در آگهی‌ها رنج قیمتی ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومانی را دارد. پراید ۱۳۱ هم درب کارخانه ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هر پراید ۱۵۱ نیز درب کارخانه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون تومان تا ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

تیبا دو درب کارخانه ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۴۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ درب کارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار تا ۵۰ میلیون تومان هم قیمت خورده است. در عین حال هر پژو SLX  درب کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز درب کارخانه ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳ میلیون تومان قیمت دارد.

مصرف‌کنندگان هر دستگاه پژو پارس را از درب کارخانه ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان تهیه می‌کنند که البته اکنون فروش‌ها بسیار محدود است اما باید برای خرید همین خودرو از بازار آزاد ۶۵ میلیون و ۷۰۰ تا ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنند؛ در عین حال هر دستگاه پژو پارس TU۵ کلاس ۱۳ نیز درب کارخانه ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو درب کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ درب کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین هر دستگاه ۲۰۶ وی ۸ صندوق‌دار درب کارخانه ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار آزاد ۶۷ میلیون تومان است.

هر دستگاه سمند ال ایکس درب کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ درب کارخانه ۳۴ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۶ میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه سمند دوگانه سود کلاس ۱۶ نیز درب کارخانه ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ میلیون و ۲۰۰ تا ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

هر دستگاه دنا دنده‌ای درب کارخانه ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار  آزاد ۷۶ میلیون تومان، دنا پلاس اتومات درب کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار آزاد ۹۶ میلیون تومان است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =