کد خبر : 119216
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اکتبر 2018 - 10:15
-

چرا خواندن نماز با مهر كربلا ثواب بيش تري دارد؟

چرا خواندن نماز با مهر كربلا ثواب بيش تري دارد؟

به گزارش قائم آنلاین، علامه امينى(ره) در اين باره مى‏ فرمايد:«اين امر بر دو اصل اساسى استوار است: الف) آن كه شيعه اماميه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نمايد. ب) برخى از مكان ‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد، لذا آثار

به گزارش قائم آنلاین، علامه امينى(ره) در اين باره مى‏ فرمايد:«اين امر بر دو اصل اساسى استوار است:
الف) آن كه شيعه اماميه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نمايد.
ب) برخى از مكان ‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد، لذا آثار و بركاتى بر آن مترتب است؛ به همين دليل كعبه و حرم، حكم خاصى به خود گرفته است. از جمله سرزمين‏ هايى كه بر ساير بقاع برترى پيدا كرده و داراى آثار و بركاتى خاص است محلى است كه بدن شريف سيدالشهدا(عليه ‏السلام) را در خود جاى داده است. همان بقعه‏ اى كه امام‏ على(عليه‏ السلام) قبل از شهادت امام‏ حسين(عليه ‏السلام) قبضه‏ اى از خاك آن را برداشت و استشمام كرد و چنان گريست كه زمين از اشك‏ هاى حضرتش مرطوب گشت.
سپس فرمود: از اين سرزمين هفتاد هزار نفر محشور شده و بدون حساب وارد بهشت مى‏ گردند.[۱] آيا سجده بر چنين تربتى مطلوبيت و قداست ندارد و سبب تقرب به خداوند متعال نمى‏ گردد؟ آيا سزاوار نيست كه انسان بر تربتى سجده كند كه در آن نشانه ‏هاى توحيد و شهادت در راه معبود است؟ تربتى كه در صورت توجه خاص به حقيقت آن حالت رقت قلب در انسان ايجاد شده و انسان را به سوى خداوند نزديك مى‏ كند…»[۲]
استاد عباس محمود عقاد – نويسنده مصرى – در مورد سرزمين كربلا مى‏ نويسد:
«سرزمين كربلا حرمى است كه مسلمانان براى عبرت و يادآورى به زيارت آن مى‏ آيند و غير مسلمين براى مشاهده و بازديد، ولى اگر بنا باشد كه حق اين سرزمين ادا شود بايد آن را زيارت‏گاه هر انسانى قرار داد كه براى نوع خود نصيبى از قداست و بهره ‏اى از فضيلت قائل است، زيرا ما به ياد نداريم كه قطعه ‏اى از زمين به مانند كربلا اين چنين داراى فضيلت و منقبت باشد و اين نيست مگر به جهت آن كه اين سرزمين با اسم كربلا و منزلگاه حسين(عليه ‏السلام) مقرون و عجين شده است».[۳]
در روايتي امام باقر عليه السلام فرموده اند: خداوند تبارك و تعالى بيست و چهار هزار سال پيش از خلقت كعبه، زمين كربلا را آفريد و آن را مقدس و مبارك قرار داد و پيوسته قبل از خلقت مخلوقات مقدس و مبارك بود تا آن را برترين زمين در بهشت نمود و برترين منزل و مسكنى قرارش داد كه اولياء و دوستانش در بهشت در آن سكنا مى‏ گزينند.[۴]
از همين رو گرچه سجده بر هر خاكى، بلكه هر سنگ و چوب پاكى جايز و صحيح است اما بر اساس همين امتيازي كه تربت امام حسين عليه السلام دارد، امام صادق عليه السلام جز بر خاك كربلا سجده نمى كرد و اين كار را از سر خشوع و خضوع براي خدا مي كرد.[۵] و مي فرمود:«سجده بر خاك حسين (عليه السلام) حجاب هاي هفت گانه را از ميان بر مي دارد»[۶]

پي نوشت :
[۱] – المعجم الكبير، ج ۳، ص ۱۱۱، ح ۲۸۲۵٫
[۲] – السجود على التربة الحسينية عند الشيعة الاماميه، ص ۶۹-۸۷٫
[۳] – ابوالشهدا، ص ۱۴۵
[۴] – كامل الزيارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص ۸۱۳
[۵] – وسائل‏ الشيعه، ج ۵، ص ۳۶۶
[۶] – همان
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − 6 =