بانويي كه ملائكه با او تكلم داشتند
به گزارش قائم آنلاین، در آيه فوق سخن از گفتگوي فرشتگان با حضرت مريم (س) است. و چه افتخارى از اين برتر كه انسانى با فرشتگان هم سخن شود، آن هم سخنى كه بشارت برگزيدگى او از سوى خدا و طهارت و برترى او بر تمام زنان جهان باشد، و اين نبود جز در سايه تقوا
به گزارش قائم آنلاین، در آيه فوق سخن از گفتگوي فرشتگان با حضرت مريم (س) است. و چه افتخارى از اين برتر كه انسانى با فرشتگان هم سخن شود، آن هم سخنى كه بشارت برگزيدگى او از سوى خدا و طهارت و برترى او بر تمام زنان جهان باشد، و اين نبود جز در سايه تقوا و پرهيزگارى و ايمان و عبادت او.
كساني كه كلام ملائكه را بشنوند و ترديد نكنند كه اين كلام ملائكه است، «مُحَدَّث» ناميده مي شوند و به تصريح بعضي از روايات، حضرت صدّيقه طاهره، فاطمه زهرا (عليها السلام) مُحَّدَثه [۱] بود، چنانكه از آيه مزبور به خوبي برمي آيد كه مريم (عليها السلام) هم مُحَدّثه است.
بين رسول، نبي، امام و مُحَدّث فرق است. ممكن است كسي رسول، نبي و امام نباشد ولي مُحَدَّث يا مُحَدَّثه باشد. چنانكه بين مُحَدّثات نيز تفاوت فراوان است؛ تا آن كلام چه باشد و آن فرشته اي كه متكلّم است كدامين فرشته باشد. بنابر اين قرآن كريم اصل اين كه يك زن مي تواند كلام فرشتگان را بشنود و مُحَدّثه باشد را تأييد كرده است.
در هيچ يك از كمالات انساني نه مذكّر بودن شرط است و نه مؤنث بودن مانِع، زيرا كمال از آن روح است و روح كه مجّرد است و جِرم و ماده ندارد، نه مرد است و نه زن. بنابر اين زنان با مردان در امكان نيل به همه كمالات، يكسانند. البته كمالات اجرايي نظير نبوت و رسالت را قرآن استثنا كرده است: («ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نوحي اليهم »)[۲] رسالت و نبوت، كاري اجرايي و مخصوص مردان است امّا ولايت كه يك كمال روحي بين خداي سبحان و بين انسان است اختصاصي به مرد نداشته، زن و مرد هر دو در آن سهيم هستند، و محدّث بودن نيز چنين است.
پي نوشت:
[۱] بحار، ج۱۴، ص۲۰۶٫
[۲] سوره يوسف، آيه ۹٫
تفسير نمونه، ج۲، ص ۵۴۱٫ تفسير موضوعي، ج۷، ص ۳۷۲-۳۷۳٫
برچسب ها :سوره آل عمران،تفسير نمونه،حضرت مريم (س)
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0