چگونه ۶ هزار سال عبادت ابليس با يك امتحان سجده از دست رفت؟
به گزارش قائم آنلاین، مي دانيم ابليس، از فرشتگان نبود بلكه از اجنه بود.[۱] از اميرالمؤمنين (عليه السلام) روايت شده است كه ابليس شش هزار سال، خداوند را عبادت كرده كه معلوم نيست از سالهاي دنياست، كه هر سالش سيصد و شصت و پنج روز است، يا از سالهاي آخرت، كه هر روزش به منزله
به گزارش قائم آنلاین، مي دانيم ابليس، از فرشتگان نبود بلكه از اجنه بود.[۱] از اميرالمؤمنين (عليه السلام) روايت شده است كه ابليس شش هزار سال، خداوند را عبادت كرده كه معلوم نيست از سالهاي دنياست، كه هر سالش سيصد و شصت و پنج روز است، يا از سالهاي آخرت، كه هر روزش به منزله هزار سال دنياست: «ستة آلاف سنة لا يدْري أمِن سِنِي الدنيا أم من سني الآخرة»[۲]
از تعبير «ما كنتم تكتمون» در آيه ۳۳ سوره بقره برمي آيد كه در بين فرشتگان جريان مرموزي بود، كه همواره مكتوم نگه داشته مي شد و آن استكبار ابليس بود كه آن را مكتوم نگه مي داشت تا آن كه هنگام امتحان جريان سجده بر آدم آشكار شد. خداي سبحان به فرشتگان فرمود، من آنچه را شما ابداء و اظهار مي كنيد، همچنين آنچه را كه در بين خود مستور و پنهان مي داشتيد، مي دانم[۳]. اگر مي فرمود، «وما تكتمون»، به اين معنا بود كه الآن مكتوم مي كنيد، ولي جمله «وما كنتم تكتمون» نشان مي دهد كه آن اسرار دروني سابقه كتمان داشته و اكنون فاش شده است. همچنين در سوره مباركه اعراف مي فرمايد: («لم يكن من الساجدين»)[۴] يعني ابليس اصلاً اهل سجده نبود. فرشتگان راز دروني و مكتوم نداشتند و هرگز در نهاد و نهانشان خلاف حق، مستتر نبود. آنها اعتراف كردند و گفتند: («سبحانك لا علم لنا الّا ما علَّمتنا») [۵] در كلمات آنها سخن از تسبيح و تقديس است. آنان با سبوح و قدوس زندگي مي كنند و خدا هم تسبيح و تقديس آنان را تأييد مي كند.
استكبار و كفر، تنها در درون ابليس مكتوم بود: («أبي و استكبر و كان من الكافرين») و امتحان براي افشاي راز دروني او بود نه فرشتگان، گرچه خطاب به جمع، يعني همه ملائكه است. خداوند درباره ابليس نمي فرمايد: «ابي واستكبر و كفر»، بلكه مي فرمايد: «كان من الكافرين». معلوم مي شود او از سابق كافر بود. عناد در برابر خدا، در درون او ريشه داشت و امتحان الهي، خُبث دروني وي را ظاهر كرد و استكبار عملي و علمي او در اين امتحان به فعليت رسيد.
پي نوشت:
[۱] كهف، ۵۰٫ (« كان من الجن ففسق عن امر ربه»).
[۲] نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ (خطبه قاصعه).
[۳] «أَلم أَقل لكم إنّي أَعلم غيب السَّموات والارض واعلم ما تبدون وما كنتم تكتمون».
[۴] بقره، ۳۳٫
[۵] اعراف ، آيهٴ ۱۱٫
تفسير موضوعي، ج۶، ص ۱۷۵٫
برچسب ها :سوره بقره،تفسير،نهج البلاغه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0