چرا «قانون مورفی» را ببینیم؟
به گزارش قائم آنلاین، اگرچه این فیلم یک قصه دو خطی دارد که در جریان فیلم گسترش نمی یابد و در انتها به نقطه مشخصی نمیرسد و نقصهای زیادی مانند منسجم نبودن داستان، منطق قصه و ضعف شخصیتپردازی دارد اما نمیتوان تفاوتهای مهم «قانون مورفی» را با بسیاری از فیلمهای سینمای ایران به ویژه کمدیهای
به گزارش قائم آنلاین،
اکشن گوهر کمیاب سینمای ایران
فیلم بسیار خوب شروع میشود و همین شروع خوب مخاطب را امیدوار میکند که قرار است اتفاقات متفاوتی را در «قانون مورفی» ببیند. در سکانس ابتدایی فیلم، تماشاگر شاهد صحنه تعقیب و گریزی است که نمونه آن تا به حال در سینمای ایران دیده نشده است. این تعقیب و گریز در سکانسی دیگر روی آب هم اتفاق میافتد و در این سکانس که سه قایق موتوری به دنبال یک قایق موتوری دیگر میروند، صحنهای مانند بازیهای آتاری دستی در فیلم شبیهسازی میشود.
استفاده جدید از امیر جدیدی
یکی از هوشمندیهای رامبد جوان در «قانون مورفی»، انتخاب امیر جدیدی برای نقش «فرخ» است؛ امیر جدیدی هم با بازی خوبش، تماشاگر را برای انتخاب خوب رامبد جوان وادار به تحسین می کند. امیر جدیدی تا پیش از «قانون مورفی» در فیلم کمدی بازی نکرده است و شخصیت «آریا» در فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی، تنها مایههایی از بامزه بودن را دارد و کمدی محسوب نمیشود. او در «قانون مورفی» نقش یک مأمور پلیس دستوپا چلفتی و ساده را بازی میکند و به اندازه کافی هم میتواند خندهدار باشد.
«قانون مورفی»، سینمایی و ضد آپارتمانی
در شرایطی که بسیاری از فیلمها در سینمای ایران به اصطلاح فیلمهای آپارتمانی هستند، رامبد جوان از آپارتمان و به طور کلی شهر تهران بیرون رفته و سکانسهای مختلف فیلم در لوکیشنهای متنوعی در شمال ایران میگذرد. تنوع لوکیشنها جذابیت بصری خوبی ایجاد کرده است و نماهای هلیشات، زیبایی لوکیشنها را به نمایش میگذارند، نماهایی که باید آنها را تنها روی پرده سینما دید. البته چون در طول فیلم چندین بار از نمای هلیشات استفاده میشود، تماشاگر دفعه اول از دیدن چنین نماهایی لذت میبرد اما بعد از آن دیگر برایش تکراری میشود و جذابیت اولیهاش را از دست میدهد.
خلق فانتزی
«قانون مورفی» با فیلمهای رئالی که هیچ اثری از خیال در آن نمیبینیم متفاوت است و از این جهت هم میتوان حساب فیلم رامبد جوان را از دیگر فیلمها جدا کرد. رامبد جوان در «قانون مورفی» قواعد منطقی را میشکند و موقعیتهای فانتزی جالبی خلق میکند. یکی از جذابترین موقعیتها سکانسی است که شخصیت اصلی فیلم یعنی «فرخ» با بازی امیر جدیدی، درگیر توهم میشود و به دنبال آن اتفاقات فانتزی جذابی را در فیلم میبینیم. بنابراین بهتر است موقع تماشای «قانون مورفی» هرگز خودتان را درگیر حقیقت و منطق نکنید، چون خیال و فانتزی نقش پررنگی در فیلم رامبد جوان دارد.
کمدی خانوادگی یا غیرخانوادگی؟
با وجود این که مدتها قبل از اکران فیلم «قانون مورفی»، رامبد جوان خیال همه را بابت غیرمبتذل بودن فیلم اش راحت کرد و همچنان هم در مقابل انتقادها به شوخیهایی که در فیلم وجود دارد، از کمدی آن دفاع میکند، اما در حقیقت «قانون مورفی» خالی از شوخیهای دوپهلو و جنسی نیست و یک کمدی کاملا سالم و پاستوریزه به حساب نمیآید. شاید اگر این فیلم را با کمدیهای مبتذل مقایسه کنیم آن را کمدی محترمی بدانیم اما «قانون مورفی» در مقایسه با خودش و در مقایسه با ادعاهای رامبد جوان، یک کمدی کاملا خانوادگی نیست. جالب آن که رامبد جوان هنوز بر «خانوادگی» بودن فیلم اش اصرار دارد و حتی به تازگی در صحبتهایی در فضای حقیقی و مجازی، از محتوای فیلم اش دفاع کرده است.
برچسب ها :فانتزی،آپارتمان،سینما
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0