کد خبر : 139088
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فوریه 2019 - 14:10
-

واكنش حضرت امير(ع) به طعنه گروهي كه ايشان را سياستمدار نمي دانستند

واكنش حضرت امير(ع) به طعنه گروهي كه ايشان را سياستمدار نمي دانستند

به گزارش قائم آنلاین، وقتي اميرالمومنين (عليه السلام) با طعنه گروهى كه وى را سياست‏مدار و زيرك نمى ‏دانستند، رو به رو شد، فرمود: ” لَو لاالتُّقى‏ لَكُنتُ أدهَى الْعَرَبِ[۱]: اگر تقوا نبود، من حيله ‏گرترينِ عرب بودم.” پاسخ مولا عليه السلام به كسانى است كه سياست را همان حيله و مكر دانستند، غافل از

به گزارش قائم آنلاین، وقتي اميرالمومنين (عليه السلام) با طعنه گروهى كه وى را سياست‏مدار و زيرك نمى ‏دانستند، رو به رو شد، فرمود: ” لَو لاالتُّقى‏ لَكُنتُ أدهَى الْعَرَبِ[۱]: اگر تقوا نبود، من حيله ‏گرترينِ عرب بودم.” پاسخ مولا عليه السلام به كسانى است كه سياست را همان حيله و مكر دانستند، غافل از آن كه على عليه السلام را با فريب و مكر، كارى نيست، هر چند در تيزهوشى و ذكاوت، سرآمد باشد.

در سخن زيبايى از پيامبر (صلى الله عليه و آله)، با ارزش ‏ترين هديه الهى، عقل – خواه عملى يا نظرى- دانسته شده است و پس از برشمردن ارزش‏ هاى شخص خردمند، پيامبران، در ستيغ خِرد امّت، معرّفى شده ‏اند. ايشان، در روايت نقل شده مى‏ فرمايد:
“ما قَسَّمَ اللَّهُ لِلْعِبادِ شَيْئاً أفضَلَ مِنَ العَقلِ، فَنَومُ العاقِلِ أفضَلُ مِن سَهَرِ الجاهِلِ وَ إقامَةُ العاقِلِ أفضَلُ مِن شُخُوصِ الجاهِلِ. وَ لابَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّاً وَ لارَسولًا حَتَّى يَستَكمِلَ العَقلَ وَ يَكُونَ عَقلُهُ أفضَلَ مِن جَميعِ عُقولِ امَّتِهِ وَ ما يُضمِرُ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله فى نَفسِهِ أفضَلُ مِن إجتِهادِ المُجتَهِدينَ[۲]:خداوند، چيزى با ارزش‏تر از خِرد (وجدان اخلاقى) در ميان بندگان، تقسيم نكرد. پس خواب خردمند، از بيدارى نادان، برتر است و بر جا بودن خردمند، برتر از به حركت در آمدن نادان [براى جهاد و حج و …] است. خداوند، هيچ پيامبر و فرستاده ‏اى را برنينگيخت، مگر آن زمان كه خِردش كامل شد و خِردش از خِرد همه امّتش بيشتر بود. آنچه را پيامبر (صلى الله عليه و آله) در خود نهان مى ‏دارد، از كوشش كوشندگان، برتر است.”
برتر بودن خِرد پيامبر (ص) نسبت به امّتش، تنها به پيامبران اختصاص ندارد؛ بلكه جانشينان پيامبر خدا نيز چنين ‏اند و در عقل عملى و عقل نظرى، سرآمد هستند. معصومان عليهم السلام، در هر دو بُعد، داراى كامل‏ترين عقول هستند. وقتي از امام صادق عليه السلام، در باره آيه‏ «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى‏؛[۳] همانا در اين، براى خردمندان، نشانه هاست»، پرسيده شد، امام عليه السلام فرمود: نَحنُ وَاللَّهِ اولو النُّهى‏![۴] به خدا سوگند، «اولِى النُّهى» ماييم!

پي نوشت:

[۱] الكافي، ج۸، ص۲۴٫
[۲] همان، ج ۱، ص ۱۲٫

[۳] سوره طه، آيه ۵۴٫

[۴] تفسير القمّى، ج ۲، ص ۶۱٫

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =