کد خبر : 139540
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 فوریه 2019 - 17:00
-

اجرای طرح سفر ارزان به کجا رسید

اجرای طرح سفر ارزان به کجا رسید

به گزارش قائم آنلاین، با این حال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی و هتل ها باید پای کار باشند تا بتوان اجرای طرح سفر ارزان را به نتیجه رساند. این مورد درباره فواید سفر ارزان هست. حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات

به گزارش قائم آنلاین، با این حال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی و هتل ها باید پای کار باشند تا بتوان اجرای طرح سفر ارزان را به نتیجه رساند. این مورد درباره فواید سفر ارزان هست.

حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره این انجمن، درباره جزئیات اجرای طرح سفر ارزان به ایسنا توضیح داد: متولیان سفر جلساتی درباره اجرای طرح سفر ارزان داشته اند. ما معتقدیم با وجود شرایط بحرانی که بسیاری از آژانس های مسافرتی را دچار چالش کرده، می توانیم طرح فواید سفر ارزان را پیش ببریم. اگرچه در این مرحله با عبارت «سفر ارزان» مخالفیم چون آن را دور از شأن مردم می دانیم، ما دوران چادرنشینی و کپرنشینی را پشت سر گذاشته ایم و جالب نیست برای سفری که قرار است به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد، از واژه ارزان استفاده کنیم که معمولا برداشت مثبتی از محتوای آن نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما، یقینا بسیاری از مسافران خارج رو به گردشگری داخلی روی می آورند. برای همین لازم است تسهیلات و تشویق هایی در طرح فواید سفر ارزان در نظر گرفته شود. در این طرح هدف علاوه بر در دسترس قرار دادن خدمات سفر با هزینه منطقی تر، توزیع مسافرت ها در مناطقی غیر از شمال ایران است که مردم هر هفته برای چند ساعت استراحت در آن نقطه باید حدود ۲۴ ساعت، رفت و برگشت در ترافیک آن معطل بمانند. منطقه ای که سواحل آن با مونوپل و تصرفات گسترده روبه رو است و ساحل آزاد و پاک در آن به ندرت پیدا می شود. البته این فجایع را فقط در شمال ایران نمی توان تجربه کرد، چون سفر به جنوب نظیر هرمزگان یا بندرعباس هم مصائب خاص خود را دارد؛ از ناامنی جاده ها گرفته تا گرانی هتل و هواپیما.

این فعال گردشگری در خصوص فواید سفر ارزان گفت: ما برای آسان شدن سفر، از هتل ها نمی خواهیم ارزان فروشی کنند، بلکه از دولت می خواهیم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات در این بخش، معافیت های مالیاتی را مثل بسیاری از کشورها برای هتل ها به اجرا بگذارد. چرا باید بخش حمل و نقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه!؟

او به گرانی بلیت هواپیما که همزمان با اجرای سیاست های جدید ارزی در کشور اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: شرکت های هواپیمایی زمانی وام هایی گرفتند تا هواپیما بخرند اما به خاطر تحریم ناچار شدند هواپیماهای فرسوده را وارد کنند. حالا هم برای تعمیرات و تهیه قطعات آن ها باز هم دست به دامن مردم شده اند و مالیات و هزینه های این بخش را به نحوی از طریق مردم با مالیات ها و نرخ هایی که برای بلیت تعیین کرده اند، تامین می کنند. اگر قرار است بخش هایی در کشور از تسهیلات و معافیت مالیاتی بهره مند شوند، به خاطر مردم هتل ها هم باید مشمول چنین مشوق هایی شوند تا قیمت ها را مناسب کنند.

رفیعی گفت: وقتی هواپیما و هتل قیمت مناسب بدهند و بخشی از ظرفیت خالی را در اختیار آژانس ها قرار دهند قطعا می توان سفر را در دسترس شمار بیشتری از مردم کشور قرار داد تا با هزینه ی به صرفه تری آن را انجام دهند.

وی همچنین نقش استانداران را در اجرای طرح «سفر ارزان» اثرگذار دانست و افزود: ما در کشور جاذبه کم نداریم، استاندارانی که تمایل دارند گردشگر به استان شان سفر کند باید امکانات در اختیار خود را آزاد و طوری قیمت گذاری کنند که آژانس بتواند به آن استان مسافر بفرستد. چند وقت دیگر نوروز است، موج خروشانی از سفرهای داخلی راه می افتد. اما آیا قرار است اتفاقی که هر سال تجربه می کنیم تکرار شود؟! یعنی فقط چند استان از وجود مسافر نوروزی بهره مند شوند؟ چه وقتی بهتر از حالا که بخش های خدماتی سفر تمایل دارند برای به سرانجام رساندن چنین طرحی همکاری کنند؟ طبیعتا ما به عنوان یکی از متولیان سفر دنبال هموار کردن این مسیر هستیم تا نه تنها کسب و کارِ از رونق افتاده ی بخش هایی از گردشگری همچون آژانس ها، دوباره بهبود پیدا کند که مردم به خاطر گرانی، از سفر کردن محروم نشوند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، لزوم اجرای طرحی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن با عنوان «سفر ارزان» یاد کرده را پای کار آمدن شرکت های هواپیمایی، هتل ها و استانداری ها دانست و با خوش بینی نسبت به اجرای آن اظهار کرد: وقتی گردشگری داخلی رونق بگیرد، خدمات و تاسیسات هم توسعه پیدا می کند و فرهنگ پذیرش مسافر در هر نقطه از کشور جا می افتد و آن وقت روی گردشگری خارجی که سخت تر جذب می شود، می توان بهتر سرمایه گذاری کرد و همین روال را برای آن ها نیز به اجرا گذاشت.

او درباره تسهیلاتی که قرار است بانک ها در جریان این طرح به مسافران بدهند نیز توضیح داد: وقتی ظرفیت خالی شرکت های هواپیمایی و هتل ها با قیمت مناسب در اختیار آژانس ها قرار گرفت، نوبت تسهیلات بانکی می رسد. در واقع بانک ها باید چنین تسهیلاتی را فراهم کنند. منظور ما ایجاد رانت نیست که پولی به بخشی برسد و طرحی هم اجرا نشود. هدف این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ذی نفوذان، با بانک ها به ویژه قرض الحسنه ها رایزنی کنند تا تسهیلات با سود ۵ تا ۶ درصد در اختیار آژانس ها قرار گیرد تا آن ها نیز خدمات این بسته سفر را تامین کنند و مسافر هم در نهایت این تهسیلات را در پنج یا شش ماه به صورت اقساط برگرداند. برآورد ما بر این است که هر مسافر برای ایرانگردی بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد. بانک می تواند این اعتبار را در اختیار بخش های خدماتی قرار دهد تا به این شکل بازپرداخت آن تضمن شود. شاید به نظر سخت باشد اما فرمول چندان پیچیده ای ندارد و کشورهای زیادی به این شکل برای سفر تسهیلات می دهند.

رفیعی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره سازوکار پرداخت تسهیلات این سفرها، پیشنهاد مطرح شده مورد تفاهم یا توافق بخش دولتی هم بوده است؟ گفت: بخش خصوصی در اجرای این طرح با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاملا هماهنگ است. در دورن بخش نیز رایزنی هایی صورت می گیرد چون بسیاری از آژانس های مسافرتی شرایط اقتصادی خوبی ندارند و حتما تمایل دارند که این پروژه اجرا شود، تلاش هم می کنیم از این مسیر سخت با موفقیت گذر کنیم. ما باور داریم از گردشگری داخلی می توانیم به گردشگری خارجی برسیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =