حراج اعتماد عمومی با شامپو و لوسیونهای مو
به گزارش قائم آنلاین، «صداوسیما این روزها در رقابت با صدها شبکه ماهوارهای آنتن ملی را به تبلیغ گسترده کالاهای بهداشتی و درمانی واگذار کرده و امضاهای طلایی وزارت بهداشت مجوز پخش تبلیغ دارو و کالاهایی شده که به جز مجوز وزارت بهداشت ایران که با امضای طلایی به آن چسبیده است، مطلقاً هیچ تاییدیه
به گزارش قائم آنلاین، «صداوسیما این روزها در رقابت با صدها شبکه ماهوارهای آنتن ملی را به تبلیغ گسترده کالاهای بهداشتی و درمانی واگذار کرده و امضاهای طلایی وزارت بهداشت مجوز پخش تبلیغ دارو و کالاهایی شده که به جز مجوز وزارت بهداشت ایران که با امضای طلایی به آن چسبیده است، مطلقاً هیچ تاییدیه دارویی و درمانی معتبری ندارند!
«بسته معجزهگر درمان سفیدی زودرس را بخرید و در صورت عدم نتیجه پول خود را پس بگیرید!»
جملۀ تبلیغاتی که در سایه عدم نظارت و پیگرد قضائی بسیار فریبنده است اما چنین تبلیغ و تبلیغات مشابهی بر این پایه استوارند که شرکتهای مشابه با تبلیغات تهاجمی و گسترده ۱۰۰ هزار بسته میفروشند. از این تعداد شاید ۵ درصد حوصله پیگیریهای متعدد و بازپس گیری پول خود را داشته باشند. یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان فروختهاند و مبلغ ناچیزی به کسانی که حوصله پیگیری دارند، بازپرداخت میکند و این یعنی سود مطلق از حراج اعتماد عمومی!
البته به تازگی وزیر بهداشت وعده داده است که جلوی امضاهای طلایی بایستد. اما آیا این کافی است؟
فلان داروی سیاهکننده موی سفید (چندین شرکت هماکنون چنین ادعایی دارند) یا لوسیون رویش مو که با امضایی طلایی دارای مجوز تولید و فروش هستند سالیان سال با اتکا به همان مجوز تولید و پخش خواهد شد و صرفاً جلوی امضاهای آتی را گرفتن کفایت نمیکند.
آیا نباید از جانب مردمی که اعتمادشان به تاراج رفته است بر ضد این شرکتها و صاحبان امضاهای طلایی که چنین محصولات جعلی را را به خورد مردم میدهند، اعلام جرم شود؟
امروز، اگر دارویی بخواهد مجوز تولید و انتشار بگیرد حتی در کشورهای توسعهنیافته باید ۴ و در برخی کشورهای توسعه یافته ۵ مرحله سخت تستها و تاییدیههای کلینیکی را پشت سر بگذارد!
فقط فاز ۳ آزمایشهای کلینیکی ۳ تا ۵ سال حداقل طول میکشد و به طور متوسط به دوره ۱۰ ساله آزمایشهای کلینیک برای کامل کردن مراحل ۵ گانه آزمایشهای کلینیکی زمان لازم است و همه این آزمایشها و جامعه آماری (sample size) بیماران باید در دسترس باشد.
حال این گوی و این میدان برای بازرسان وزرات بهداشت و دادستانی برای داروهایی که ادعای معجزه میکنند و شهروندان ایرانی آنها را می خرند!
برای دادستان یا هر بازرس کیفیتی دشوار نخواهد بود که تاییدیه کلینیکی و دوره آزمایشی چنین داروهای بی اثری را مطالبه کنند و در صورت نبود، امضاءکنندگان چنین مجوزهایی را تحت پیگرد قرار دهند.
دوره تست و تاییدیه های کلینیکی یک دارو گاهی سالها طول میکشد اما گویا در ایران وارد مرحله رنسانس تولید داروهای معجزه گر شده ایم.
این روزها شرکت داروسازی معتبر SACKLER آمریکا به جرم این که دوز مورد استفاده در مسکنهای تولیدیاش از میزان مجاز بیشتر بوده و اعتیادآور شناخته شده است در طوفان خشم افکار عمومی و حمله بیرحمانه دادستانهای نواحی مختلف آمریکا قرار گرفته است و دهها شرکت روابط عمومی نتوانستهاند آبروی رفتهاش را بازگردانند.
حتی کالجها و دانشگاههای مختلف روابط خود را با این شرکت ثروتمند تعلیق کرده و این شرکت به جرم سو استفاده از “اعتماد عمومی” در معرض فروپاشی قرار گرفته است! حتی خیریهها از دریافت کمکهای نقدی این شرکت خودداری میکنند!
یکی از دوستان نگارنده که قربانی تبلیغات دروغین یکی از این شرکتهای مدعی درمان سفیدی مو شده بود ۴ عامل استفاده از هنرپیشههای معروف برای تبلیغ، تبلیغ از صداوسیمای ملی، مجوز وزارت بهداشت و ادعای استرداد وجه پرداختی در صورت عدم حصول نتیجه را دلیل اعتماد کردن خود ذکر میکرد!
نگارنده برای اطمینان محصول یکی از این شرکتها را برای ۳ ماه آزمود و متأسفانه ادعاهایی که در فضای مجازی در مورد بی اثر بودن و تبلیغاتی بودن چنین داروهایی هست ظاهراً واقعیت دارد و خبری هم از استرداد وجه نبود و تنها پشتوانه آنها امضاهای طلایی است و تبلیغات!
اعتماد مهمترین سرمایه دولتها و جوامع است و اگر اعتماد عمومی با جدیت و حساسیت نگهبانی نشود، افول و کاهش آن اثرات ویرانگری برای کل جامعه خواهد گذاشت و دور از اغراق نیست اگر مهمترین معضل امروز جامعه ایران را از بین رفتن اعتماد عمومی بدانیم.»
برچسب ها :کلینیک، معجزه،وزارت بهداشت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0