«کی سفر» آینده روشنی دارد
به گزارش قائم آنلاین، بنا بر اعلام کی سفر، شرکت ارائۀ خدمات گردشگری تک ستارۀ پاسداران، یکی از شناختهشدهترین شرکتها در صنعت گردشگری کشور است که در چندین عرصه فعالیت دارد. برای آشنایی با فعالیتهای این مجموعه، سروش میرزاپرچی، مدیر بازرگانی این هُلدینگ در گفتوگویی به سوالات زیر پاسخ داده است که در ادامه میخوانید.
به گزارش قائم آنلاین، بنا بر اعلام کی سفر، شرکت ارائۀ خدمات گردشگری تک ستارۀ پاسداران، یکی از شناختهشدهترین شرکتها در صنعت گردشگری کشور است که در چندین عرصه فعالیت دارد. برای آشنایی با فعالیتهای این مجموعه، سروش میرزاپرچی، مدیر بازرگانی این هُلدینگ در گفتوگویی به سوالات زیر پاسخ داده است که در ادامه میخوانید.
خودتان را معرفی کنید و خلاصهای از سمت و وظایفتان در این شرکت برایمان بگویید
«من سروش میرزاپرچی هستم و در قسمت بازرگانی هُلدینگ آسمان پرستارۀ کیش (تک ستارۀ پاسداران) مشغول فعالیتم. کار من این است که از ایرلاینها برنامۀ پروازی بگیرم؛ یعنی به آنها یک برنامه ارائه میدهم و برنامۀ پروازیشان را میگیرم و روی سیستمها باز میکنم. سپس به آژانسها سهمیه میدهیم. تعدادی سهمیه هم برای سیستم خودمان است. سپس نرخهای فروش و نرخهای واگذاری را به همکاران اعلام میکنیم. بعد از پرواز بر اساس فروشی که انجام میدهند، سود یا زیانشان را محاسبه میکنیم. اگر هم تغییر پرواز یا تغییر ساعت و مسیری باشد من با ایرلاینها در ارتباطم که این تغییرات را در برنامهها اعمال کنیم»
چه مدت است که در این شرکت مشغول کار هستید؟
«نزدیک به ۱۰ سال.»
کار یک مدیر بازرگانی در یک شرکت بزرگ گردشگری چیست؟ یعنی چطور میتواند کارهای زیادش را هماهنگ کند؟
«شرط اول این است که کارش را خیلی دوست داشته باشد. بعد از آن زمان است. باید زمان زیادی را به کارش اختصاص دهد. باید بازار را بشناسد، بسیار تحقیق کند و از مسیرها مطلع باشد. کار ما در ایران فصلیست. یعنی فصلی کار میکنیم. هر فصل، براساس آبوهوا، مسیرهای خاص خودش را دارد. بعضی از مسیرها هم که بهصورت بیزینسی و سالیانه ارائه میشوند. اینگونه مسائل بر اساس تجربه و علاقۀ به کار حاصل میشوند!»
حجم کارتان در ماه چقدر است؟
«ما ساعت کاری روتینی نداریم؛ ۲۴ ساعته در خدمت شرکت هستیم.»
نقش مدیر بازرگانی در موفق شدن یک شرکت تازه تأسیس چقدر است؟
«پیشرفت یک شرکت تازه تأسیس در ایران بسیار دشوار است. شرکتهایی که از قدیم بودهاند و تجربۀ بیشتری دارند، میتوانند در بازارِ رقابت، بسیار بهتر باشند. ولی شرکتهایی که تازه تأسیس میشوند، باید روی انتخاب مدیر بازرگانیشان بسیار حساسیت به خرج دهند. مدیر بازرگانی نقش بسیار مهمی دارد و ابتدا باید با بازار آشنا شود.»
چند نفر پرسنل زیر دست شما کار میکنند؟
در اینجا حدود ۵۰ نفر، چون بحث هتلها یا سایر موارد هم هست.
ابتدای کارتان در این شرکت هم همین کار را میکردید؟
نه! من در ابتدای کار ۳ ماه فکس میزدم. بعد آژانسها را شناختم و با آژانسها در ارتباط بودم. مرجع آژانسها را گذاشتم جلویم، به تکتکشان زنگ زدم و مسیرها را اعلام کردم، اینکه چه پروازهایی داریم و چه پروازهایی نداریم. بعد از کارکنان آموزش میگرفتم و قسمتهایی که مشغول کار بودم را عوض میکردم. از زمانی که به اینجا آمدم شاید ۲۰ بار جایم را عوض کردم، یعنی روی مسیرهای متفاوت کار کردم، رزرو گرفتم و رزرو دادم. گاهی برای بچههای دیگر بلیط صادر میکردم. در این شرکت همه کاری کردهام. بعد از یک سال یا یک سال و نیم آموزش، آقای خابنما به من لطف کردند و مرا به قسمت فروش منتقل کردند. من هم سعی کردم و تا آنجایی که میتوانم کارم را به نحو احسن انجام دهم. بعد کمکم آمدم قسمت بازرگانی و مسیرها را گرفتم و مسیر میگذاشتم تا الآن که در خدمت شما هستم.
چه آیندهای برای محصول جدید، یعنی کی سفر، انتظار دارید؟
خیلی انتظار بالایی نداشتم، ولی این محصول فراتر از انتظاراتمان بوده و در آینده شک نکنید که خیلی بهتر میشود! باید کمی وسیعتر بر روی آن کار کنند. ولی اگر بتوانیم این سامانه را گسترش بدهیم، ۱۰۰% موفق خواهیم بود و به جایی میرسیم که میتوانیم کی سفر را جایگزین سیستم کنیم.
فرصتهای بازرگانی جدید را چطور پیدا میکنید؟
«فرصتهای جدید براساس شرایط بازار به وجود میآیند! پس سعی میکنیم بازار را بسنجیم.»
برای فرصتهای جدید با آقای خابنما هم مشورت میکنید؟
«بله ۱۰۰%! اصلاً بدون مشورت با آقای خابنما کاری انجام نمیدهیم. خود آقای خابنما هستند که همۀ این کارها را انجام میدهند. ما پیشنهاد میدهیم و جلسه میگذاریم؛ ولی حرف آخر، حرف ایشان است. سعی میکنم تا جایی که بشود، پروازهایی که به من سپردهاند را بالانس کنم. بههرحال خود آقای خابنما به ایرلاینها میروند، قراردادها را میبندند و مسیرها را میدهند. چیدن مسیرها با من است، بعدازآن با هم توافق میکنیم. اگر مسیرهایی فروش خوبی نداشته باشد، با ایشان مشورت میکنیم و نسبت به جایگزینیشان اقدام میکنیم. چون بحث مدیریتی بالا دست خود آقای خابنماست و بحث ایرلاینها را خود آقای خابنما میبندند.»
پس بیشتر تمرکز شما پرواز است؟
«بله! تمرکز ما کلاً روی پرواز است. بهتازگی قطار را هم شروع کردهایم و انشاءالله قطار را هم پیش میبریم.»
هتل هم دارید؟
«بله! هتل هم داریم. با هتلها قرارداد میبندیم و کارکنان فروش هتلهایمان را انجام میدهند. تعدادی هتل گارانتی هم داریم.»
تور هم میفروشید؟ بر چه سیستمهایی فروشتان را انجام میدهید؟!
«بله! هم تور میفروشیم، هم اقامت تک و هم پرواز. ما ۳ سیستم داریم، دو سیستم روی سایت سپهر و یکی روی سایت مقیم بر روی این سیستمها هم هتل تعریف شده و هم پرواز. سعی میکنیم با سوپروایزرهایی که در هر بخش پروازی داریم، چه کیش، چه مشهد، چه مسیرهای متفرقه، چه پرواز نجف، چه استانبول و…، تعامل داشته باشیم. با هم جلسه میگذاریم و پروازهایشان را بالانس میکنیم، بعضی از روزها که خراب باشد سعی میکنیم باطل کنیم، بعضی از روزها هم اضافه میکنیم.»
برای بحث مشترییابی بیشتر با آژانسها کار میکنید؟
«بله! ما با آژانسها هم تعامل داریم و از ما سهمیه میخواهند، قیمت میدهیم و آنها هم از ما تعدادی صندلی برمیدارند و میفروشند. حتی با مشتریهایی که گروه دارند هم تعامل میکنیم و تماس میگیریم. اگر پرواز کم داشته باشیم، برایشان پرواز را برقرار میکنیم. قیمت تور گرجستان ارزان را اعلام میکنیم و اسامی مسافرانشان را میگیریم؛ یعنی فقط فروش آژانسمان نیست، اگر مسافران هم درخواستی از آژانسها داشته باشند، با یک مسیر متفاوت بر اساس نیازشان، اگر بتوانیم انجام میدهیم.»
برای کسانی که تازه فعالیت در شغل شما را شروع کردهاند، توصیهای دارید؟!
اگر تازه میخواهند این کار را شروع کنند، باید کارشان را دوست داشته باشند و باید بسیار صبور باشند. اگر بازار را نمیشناسند، اصلاً این کار را انجام ندهند، چون باعث تخریب خودشان میشود!
اگر کسی میخواهد پیشرفت کند باید روی یک مسیر کار کند؛ خود من زمانی که شروع به کار کردم، حتی سیستم هم نداشتم! اصلاً سیستم نداشتم که بخواهم وارد شوم و رزرو بگیرم. فقط نگاه میکردم، ولی کسانی که الآن وارد کار میشوند، سیستم در اختیارشان قرار میگیرد و آموزش میبینند، مثلاً تور لحظه آخری ترکیه به آنها سپرده میشود و کار روی این مسیر را یاد میگیرند!
من خودم کار را یاد گرفتم، یعنی آنهایی که دوست داشتند، یاد گرفتند. الآن یک مسیر را یاد میگیرند و به همان قانعاند. دیگر دیدشان را بازتر نمیکنند. بسیار تک بُعدی هستند. کسانی که به کارشان تک بُعدی نگاه میکنند، هیچگاه پیشرفت نمیکنند.
کسی که میخواهد پیشرفت کند، باید همۀ ابزار آژانس را بشناسد، تمام قسمتها را بلد باشد. باید بداند سیستم چیست، تمام مسیرها را بشناسد، کنکاش کند، وقت بگذارد تا پیشرفت کند.
آژانسهایی هم که کارشان را تازه شروع میکنند، باید وقت بگذارند و سیستمها را بشناسند، آژانسها را بشناسند و در کل تحقیق کرده باشند. باید بدانند که در آژانس، پاسخگویی به مسافر بسیار مهم است. در این کار خیلی باید صبور بود.»
برچسب ها :گردشگر،صنعت ، بازرگانی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0