کد خبر : 156011
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 می 2019 - 13:00
-

تشکیل ۴ استارتاپ نانویی با گردش مالی ۱۰ میلیاردی

تشکیل ۴ استارتاپ نانویی با گردش مالی ۱۰ میلیاردی

به گزارش قائم آنلاین، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match)، یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌هایی است که در حوزه نانو فناوری، به نمونه اولیه رسیده‌اند. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل، به عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این

به گزارش قائم آنلاین، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match)، یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌هایی است که در حوزه نانو فناوری، به نمونه اولیه رسیده‌اند. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل، به عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه هستند.

در این برنامه، طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که نمونه اولیه‌ای از آنها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.

نانو مچ در هر سال، طی فراخوان‌هایی، اقدام به دریافت طرح‌های متقاضیان می‌کند. درخواست‌های دریافتی، بر اساس شاخص‌هایی چون قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می‌شوند. طرح‌های پذیرفته شده در برنامه، طی بازه زمانی مشخصی که برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت. همچنین این طرح‌ها، ضمن بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های نانو مچ برای توسعه کسب و کار خود، پس از اتمام فرآیند توسعه محصول، امکان استفاده از سایر حمایت‌ها و امکانات ستاد نانو برای توسعه بازار را نیز خواهند داشت.

در طول بازه زمانی ۶ ساله از شروع به کار برنامه تا مهر ۱۳۹۷، تعداد ۳۰ طرح، موفق به پذیرش نهایی در برنامه و بهره‌مندی از حمایت‌های نانو مچ شده‌اند.

مهدی ضیغمی، مدیر کارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با ایسنا، اجرای برنامه طرح‌های نوآورانه را با هدف کمک به فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تأسیس دانست و گفت: در این برنامه شرکت‌های نوپایی که بر روی فناوری‌هایی که نیاز کشور را مرتفع می‌کنند و همچنین مزیت صادراتی ایجاد می‌کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در فاز اول در قالب یک تیم و یا استارتاپ وارد این برنامه می‌شوند و نیاز به حمایت، آشنا شدن با فضای کسب و کار و کمک به توسعه فناوری دارند و بر این اساس ستاد نانو از سال ۱۳۹۲ برنامه‌های طرح‌های نوآورانه (نانو مچ) را برگزار می‌کند.

ضیغمی اضافه کرد: در این راستا هرساله با فراخوان‌هایی که برای برنامه نانو مچ اعلام می‌شود، طرح‌های فناورانه جذب می‌شود و در نمایشگاه‌های فناوری نانو که هرساله در مهرماه برگزار می‌شود، این طرح‌ها به منظور معرفی به سرمایه‌گذار و مشتریان عرضه می‌شود.

دبیر کارگروه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در ۲ سال اخیر موفقیت این برنامه به‌ویژه در حوزه رفع تحریم‌ها مؤثر بوده است، یادآور شد: مسیر توسعه فناوری یک تا دو سال زمان نیاز دارد و این برنامه به افرادی که در برخی از حوزه‌ها نتوانستند مواد اولیه و یا فناوری‌های مورد نیاز را وارد کشور کنند، کمک می‌کند تا خلاءهای موجود در این زمینه را پر کنند.

به گفته وی، در برنامه نانو مچ سال گذشته از ۱۸ طرح ارائه شده به نمایشگاه، حدود ۱۵ فناوری فعال شدند؛ ضمن آنکه از تعداد ۱۵ طرح موفق، ۳ فناوری موفق به اخذ مجوزهای ستاد نانو شدند تا بتوانند محصولات خود را وارد بازار کنند.

ضیغمی، “تولید رنگ‌های مات کننده”، “رنگ ضد آب پایه سیلیس” و “عایق حرارتی پایه آئروژل ” را از جمله ۳ فناوری دانست که موفق به دریافت مجوز ستاد نانو شده‌اند و ادامه داد: این فناوری‌ها مزیت‌های زیادی به بخش‌های صنعتی به ویژه در زمان تحریم می‌دهند.

وی با اشاره به سومین فراخوان برنامه نانو مچ، اظهار کرد: در این دوره تیم‌های منتخب، انتخاب و وارد دوره‌های توان افزایی خواهند شد و همزمان به آنها کمک می‌شود تا وارد مسیر توسعه فناوری شوند، ضمن آنکه به تیم‌های منتخب گرنت‌های شبکه آزمایشگاهی اعطا می‌شود تا از خدمات شبکه آزمایشگاهی بهره‌مند شوند.

دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو اعطای گرنت توسعه بازار و فرصت مطالعات بازار برای یافتن مشتریان را از دیگر خدمات این برنامه به فناوران نام برد و گفت: علاوه بر آن در صورتی که نمونه اولیه محصولات تیم‌های منتخب با موفقیت تأیید شود، به دفاتر صادراتی ستاد نانو معرفی می‌شوند و از این طریق فرصت ورود به بازارها را دارند.

وی با بیان اینکه اقدامات در این زمینه آغاز شده است، افزود: تاکنون مشتریانی از کشورهای اندونزی و چین ابراز تمایل کردند و ما نمونه‌هایی برای آنها ارسال می‌کنیم.

ضیغمی، منتور شیب (مشاوره) را یکی از مهمترین خدمات این برنامه به فناوران دانست و یادآور شد: در این خدمت، فناوران را راهبری می‌کنند تا به هدف برسند.

وی داوری طرح‌ها را بر اساس نانویی بودن و قابلیت تجاری‌سازی را از معیارهای بررسی طرح‌های ارسالی نام برد و خاطر نشان کرد: از سال ۹۴ و ۹۵ که با ادبیات تجاری‌سازی آشنا شدیم، تاکنون ۴ استارتاپ بسیار موفق ایجاد شده که هر کدام بیش از ۱۰ میلیارد تومان توان فروش داشتند.

وی با بیان اینکه ملاک انتخاب فناوری‌ها از سوی سرمایه‌گذاران در این برنامه “پایین بودن ریسک” و “قابلیت تجاری‌سازی” ذکر کرد و ادامه داد: معمولاً فناوری‌هایی در این برنامه عرضه می‌شود که تست بازار آنها انجام شده باشد و مشتری آن را تست کرده است.

ضیغمی تعداد طرح‌های ارسالی شده به سومین دوره فراخوان را بین ۱۵ تا ۲۰ طرح دانست و گفت: هنوز داوری طرح‌های ارسالی در این دوره کامل نشده است.

در این برنامه، در هر سال طی چند فراخوان، به صورت مداوم پذیرش طرح‌های ارسالی از سوی متقاضیان انجام می‌گیرد. در همین راستا، سومین فراخوان دریافت طرح در دوره هفتم نانو مچ در حال اجرا است و متقاضیان (حقیقی و حقوقی) طرح‌های فناورانه خود را تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری، جهت داوری و ورود به برنامه، در سامانه نانومچ ثبت می‌کنند.

طرح‌های پذیرفته‌شده در برنامه، فرصت استفاده از تسهیلات، خدمات و امکانات در دسترس را خواهند داشت. از جمله فرصت‌هایی که با حضور در نانومچ در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، می‌توان به مواردی چون دریافت تأییدیه نانومقیاس، تسریع در فرآیند تجاری‌سازی، حمایت کامل از ثبت اختراع خارجی، فرصت حضور در رویدادهای سرمایه‌گذاری، حمایت از خرید مواد اولیه و راه‌اندازی خط‌تولید، توسعه طرح / محصول متناسب با نیاز صنعت و بازار، حضور در رویدادهای آموزشی طراحی شده مختص برنامه، اعتبار شبکه آزمایشگاهی برای تکمیل مستندات و تست‌های کارایی، بهره‌مندی از مشاوره در زمینه‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار، مالی و حقوقی و انجام مطالعه بازار و شناسایی تهدیدها، فرصت‌ها و چالش‌های مسیر تجاری‌سازی طرح اشاره کرد.

بر اساس معیارهای ارزیابی برنامه، طرح‌های ارسالی به نانومچ، باید مبتنی بر فناوری نانو بوده و نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده باشد. همچنین لازم است که طرح‌ها دارای سطح قابل قبولی از نوآوری بوده و در صورت وجود محصول مشابه داخلی، از منظر کیفیت، خواص، کارایی و ملاحظات اقتصادی، از مزیت قابل‌ملاحظه‌ای در مقایسه با آنها برخوردار باشند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =