گردشی در مسیر خاکی گردشگری
به گزارش قائم آنلاین، قصه سر دراز دارد… درد دل این مردم زیاد است. غصههای آنان شنیدنی، نه دیدنیشده و نگفتههایشان گفتنی ولی کسی تاب میآورد؟ گوش میدهد؟ برگههای زمان را به عقب برمیگردانیم هر چند میگویند زمان به عقب برنمیگردد ولی موقعی مثبتشدهها را نگاه میکنیم آری خیلیها میگویند به ساکنین هویزه ثانی و
به گزارش قائم آنلاین، قصه سر دراز دارد… درد دل این مردم زیاد است. غصههای آنان شنیدنی، نه دیدنیشده و نگفتههایشان گفتنی ولی کسی تاب میآورد؟ گوش میدهد؟
برگههای زمان را به عقب برمیگردانیم هر چند میگویند زمان به عقب برنمیگردد ولی موقعی مثبتشدهها را نگاه میکنیم آری خیلیها میگویند به ساکنین هویزه ثانی و همسایگانی همچون معمولان و ویسیان معمولی نگریسته شده. درست است؟! حق میدهیم خونگرمهای جنوب استان دلی خونین و نگران داشته باشند و پربیراه نگفتهایم اگر دستهای نوازشی هر چه زودتر بر سرشان کشیده نشود ناامید خواهند شد ولی باز میگوییم طاقتشان بهمانند بلوط است و قدرتشان بهسان برنو.
شرح گفتیم و حکایت ساز شد … باز گفتیم و نهایت راز شد
حکایت چیست؟ حک شده بر کاغذ زمان و هیچ وقت پاک شدنی نیست. حکایت آزادراه خرمزال و پلدختر و خرمآباد و مردمی از جنس قانع بودن و قناعت و اینکه تاکنون زیر بار مشکلات این چندسال خم به ابرو نیاورده و زبان به گلایه بازنکردهاند و حامی نظامند و انقلاب و سر تعظیم جلوی آنان فرود آوردن کمترینهاست.
صحبت از آزادراهی شد که میخواست ماشینها را از چنگال ترافیک رها و آزاد کند ولی در کنارش آرامش و جنبوجوش را از مردم گرفت، هرچند امید مردم با وعدههای مسئولین استان از بین نرفت ولی این حکایت بماند که سر دراز دارد…
قصههای پلدختر و پلدختریها مانند آزادراه، پالایشگاه، مینی پالایشگاه، کارخانه سیمان و … شنیدنیاست و مانند هزارویک شب، اگر اغراق نباشد نویسندگان خوبی دارد و خوانندگانی پروپاقرص.
قصه امروز ما شنیدنی است، محور گردشگری. تعجب نکنید آری محوری که مردم پلدختر شاید دیگر هیچوقت آرزویش را نداشته باشند و تنها خواستهآنها وجود خارجی و واقعی مسیری باشد برای رفتوآمدی همراه با آرامش که همت مسئولین را میطلبد.
تیرماه ۱۳۹۵ هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان که میدانست مردم پلدختر با آزادراه خرمزال متضرر شدهاند میخواست هدیهای بدهد از نوع اشتغال و گردشگری و آنهم چیزی نبود جز تبدیل محور خرمآباد- پلدختر به یک مسیر نمونه گردشگری.
احیاء ۲۰۰۰ شغل از دست رفته در پلدختر
هوشنگ بازوند که در جلسه هماهنگی برای توسعه صنعت گردشگری در مسیر خرمآباد- پلدختر صحبت میکرد، گفته بود: محور خرمآباد – پلدختر شرایط منحصر بهفردی داشته و در کنار رودخانه قرار دارد لذا باید از این ظرفیت برای توسعه منطقه استفاده کنیم.
وی از تبدیل محور خرم آباد – پلدختر به مسیر نمونه گردشگری خبرداد وافزود: برای تبدیل این مسیر به محور نمونه گردشگری لازم است زیرساختها و اقدامات لازم از جمله تامین روشنایی، احیاء رستورانهای بینراهی، افزایش مراکز خدمات به مسافران، رفع نقاط کور مخابراتی، افزایش امنیت مسیر و حل مشکلات جاده صورت گیرد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح می تواند موجب احیا برخی مشاغل و اشتغالزایی برای بیش از دو هزار نفر شود.
بازوند خاطرنشان کرد: برای تشویق سرمایهگذاران در راستای حضور و سرمایهگذاری در این منطقه، بخشی از یارانه تسهیلات را پرداخت میکنیم.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: ایجاد یکسری زیرساخت ها از سوی دستگاه های اجرایی استان در محور خرم آباد – پلدختر ضروری است و برای تبدیل این محور به محور گردشگری نباید هیچ نقطه کوری برای موبایل وجود داشته و این محور تحت پوشش اینترنت تمام اپراتورها باشد.
بازوند با بیان اینکه این محور گردشگری باید به نحوی ایجاد شود که گردشگران را جذب کرده و آنها را برای هزینه در این مسیر ترغیب کند، بیان کرد: اخد مجوز ساخت مجتمعهای بینراهی، پایگاههای سلامت، فروشگاه های عرضه ظرفیتهای استان بهویژه در بخش کشاورزی لازم است.
صحبتهای استاندار بارقه امید را در دل مردم پلدختر بهوجود آورد ولی بهمنماه همین سال نعمتالله دستیاری فرماندار وقت شهرستان امیدها را کمرنگ کرد.
کار خاصی برای محور گردشگری خرمآباد پلدختر انجام نشده است
دستیاری، بیان کرد: لرستان از استانهایی است که دارای آثار باستانی زیادی بوده و شهرستان پلدختر نیز از این حیث شرایط خوبی دارد. پلدختر به پلهای باستانی شناخته شده و پلهای زیادی در این شهرستان وجود دارد که به لحاظ تاریخی و باستانی شرایط ویژهای دارند.
این مسئول در پاسخ به پرسشی که برای جاده خرمآباد– پلدختر به عنوان محور گردشگری چه کارهایی انجام شده است؟ گفت: ۱۵۰ میلیون تومان برای مطالعه گردشگری این محور مصوب شد که شنیدم این مبلغ حذف شده و کار خاصی انجام نگرفته است.
فرماندار پلدختر تأکید کرد: از مسئولان استان انتظار دارم با توجه به اینکه این محور گردشگری میتواند نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشد و چون موضوع رسانهای و به مطالبه مردمی تبدیل شده است، این مبلغ تأمین اعتبار شود..
وی یادآور شد: استاندار برای اینکه لرستان به جای معبر، مقصد گردشگری شود، تلاشهای زیادی کرده و میطلبد که چنین محورهای بکر و زیبایی نیز در بحث گردشگری به سرانجام برسد.
دستیاری درباره آسفالت جاده خرمآباد- پلدختر نیز گفت: آسفالت این جاده مشکل دارد و چون جاده پرپیچ و خم است و آمار تصادفات بالایی دارد، انتظار داریم مسئولان راه و شهرسازی و راهداری نسبت به تعمیر، نگهداری و بازسازی این جاده همت کنند.
سوال اینجاست موقعی یک محور هنوز در بحث آسفالت با چالش مواجه است چطور میتوان آن را گردشگری معرفی کرد؟ شاید قدمت بالای آسفالت و خرابیها و آثار برجای مانده آن را میشود به گردشگر نشان داد.
حالا پس از گذشت سه سال از صحبتهای فرماندار پلدختر این بار سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بر مصر بودن این اداره کل بر تبدیل محور گردشگری خرمآباد به پلدختر به یک مسیر گردشگری است ولی…
بخشی از مطالعات محور انجام شده است
وی با بیان اینکه محور پلدختر – خرمآباد دارای جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی است، گفت: مطالعات محور گردشگری خرمآباد به پلدختر در حال تهیه بوده و مشاور بخشی از آن را نیز انجام داده است.
قاسمی تصریح کرد: دنبال این هستیم که محور خرمآباد _پلدختر به محور گردشگری تبدیل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بازدیدهایی که از این محور انجام شده بیانگر بازسازی آن است.
قاسمی اضافه کرد: امید میرود هرچه زودتر مطالعات انجام و محور گردشگری شود ولی این کار مستلزم این است که زیرساختها در طول مسیر مهیا تا بتوانیم از محور پلدختر که دارای جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی است بهعنوان یکی از محورهای اصلی گردشگری استان و جاذب گردشگری استفاده کنیم.
وی بیان کرد: با تمام توان روی این محور کار در حال انجام است.
جاده قدیم خرمآباد پلدختر احیاء میشود!
مهدی بهاروند معاون گردشگری میراث فرهنگی لرستان نیز دراینباره اظهار کرد: کار مطالعات گردشگری این محور در حال انجام بوده و قرارداد آن نیز بسته شده است.
وی تصریح کرد: ولی با وضعیت فعلی مسیر که در اثر سیل تخریب شده طرح توسط مشاور باید بررسی شود.
معاون میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: ۵۰ میلیون اعتبار برای مطالعه طرح گردشگری محور خرمآباد پلدختر اختصاص یافته است.
صحبتهای مدیرکل و معاون میراث تأییدکننده این موضوع است که پس از سه سال از طرح موضوع گردشگری شدن محور عملاً کار مطالعات آن به پایان نرسیده و اعتباری که بنا به گفته نعمت دستیاری ۱۵۰ میلیون بوده به ۵۰ میلیون رسیده و با این سیل نیز شاید سالهای سال نیز زمان بخرد.
حالا مردم پلدختر دیگر به چیزی که فکر نمیکنند گردشگری و محور گردشگری است و دغدغهشان دو چیز است؛ جابهجا شدن مسیر قدیم خرمآباد پلدختر و یا بازسازی آن که هر چه زمان میگذرد بیشتر و بیشتر و بیشتر میشود.
محور خرمآباد -پلدختر نیازمند اعتبار است
مهندس خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: برخی نقاط جاده قدیم خرمآباد- پلدختر- معمولان طبق تصمیماتی که وزارت راه و شهرسازی گرفته باید یکسری اصلاح و ایمنسازی شود و با این کار از آسیبهای احتمالی بعدی جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: با برنامهریزی صورت گرفته این کار قطعاً انجام خواهد شد و در این رابطه مشاور نیز گرفته شده و در مرحله بررسی است.
مدیرکل راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت مصوب شدن طرح برای شروع کار نیازمند تأمین اعتبار هستیم؛ کارهایی که تاکنون در این مسیر انجام شده کارهای موقتی است.
خالقی با بیان اینکه محور بهصورت موقت آماده شده است، افزود: بعضی جاهای این محور ایمن نیست و نیازمند آن است که مسیر مطمئن و استانداردی ساخته شود.
وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی مصمم است که این کار را انجام دهد و در اولویت کاری خود قرار داده است ولی این کار نیازمند اعتبار قابلتوجهی است که بودجههای فعلی کفاف نمیدهد.
خالقی بیان کرد: تلاش میشود سهم بیشتری به این مسیر مهم اختصاص یابد و بهمحض افزایش اعتبارات کار اصلی را شروع میکنیم نگرانی در مورد انجام کار بههیچوجه وجود ندارد.
وی ادامه داد: طول خرابیهای محور قابلتوجه است، ۸۵ کیلومتر ویسیان تا پلدختر باید بازنگری شود که کار سنگینی بوده اما کار در حال انجام است.
بههرحال فعلاً باید مردم شهرستان پلدختر، معمولان، ویسیان و روستاهای اطراف گردشگری شدن محور را فراموش کنند زیرا گردشگر در شرایط فعلی چیزی برای بازدید و گردش جز خرابی و گردوخاک در مسیر ندارد ولی امیدوار باشند هر چه سریعتر طرح تصویب و اعتبار لازم برای بازسازی کامل اختصاص یابد.
محور پلدختر-خرمآباد از مسیر موجود تغییر نمیکند
عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص نگرانی مردم نسبت به جابجایی محور قدیم پلدختر گفت: صراحتاً اعلام میکنیم محور پلدختر- خرمآباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.
وی تصریح کرد: علیرغم اینکه محور قدیم پلدختر بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیده و برای بازسازی آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما بهعنوان مسئول مستقیم نگهداری راه و ابنیه صراحتاً اعلام میکنیم محور پلدختر- خرمآباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.
این مسئول افزود: با توجه به اینکه راه و آب دو مؤلفه اصلی در پایداری حیات به شمار میروند و این محور ارتباط مستقیم با زندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد از اینرو با اجرای راه جدید مخالف هستیم؛ راه موجود باید در قسمتهایی با اجرای واریانت جدید یا تونل، تعمیر و بهسازی شود.
ساخت مسیر موقت در دستور کار است
احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: محور قدیم پلدختر- خرمآباد جابهجا نمیشود و در حال حاضر ساخت مسیر موقت در دستور کار است .
وی اظهار کرد: در حال حاضر جادهسازی محور قدیم پلدختر- خرمآباد در حال انجام است که این امر تنها برای احداث مسیری موقت بین دو شهر است .
این معاون استاندار ادامه داد: برای ساخت جاده دائم نیاز به زمان زیاد و اعتبارات میلیاردی است و تا زمانی که نقشه آن طراحی و تصویب نشود، به جاده موقت اکتفا میکنیم .
مرادپور اضافه کرد: این جاده به چهار قسمت تقسیم شده است که قسمتهای زیادی از آن تونل میخورد و بخشی از آن از بین کوه رد میشود؛ تاکنون طرح نهایی این جاده تصویب نشده است .
معاون استانداری لرستان خاطرنشان کرد: موضوعاتی مطرح شد که مسیر این جاده جابجا شود اما مردم پلدختر موافق این قضیه نبودند و گفتند که این جاده تاریخی بوده و از مسیر آن خاطره دارند، بنابراین قضیه جابجایی منتفی شد .
وی گفت: کارهای عمرانی که در حال حاضر در این مسیر در حال انجام بوده تنها راه بازکنی و مسیر موقت است.
مرادپور اظهار کرد: هزینه ساخت دائمی این جاده بسیار زیاد است و باید ابتدا طرح آن تصویب و بعداً اعتبار ساخت تخصیص داده شود.
بازسازی محور خرمآباد -پلدختر دو سال طول میکشد
سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: با وزیر و معاون وزیر صحبت شده و قرار است محور بهطورکلی بازسازی شود.
وی تصریح کرد: قرار بوده پیمانکاری مشخص کنند تا کار روکش آسفالت، زیرسازی و بازسازی مسیر فعلی که بهصورت موقت بازگشایی شده انجام و رفتوآمد راحتتر شود.
کاظمی خاطرنشان کرد: نقشه کلی بازسازی محور در وزارتخانه تصویب و گفته شده باید چهار پیمانکار برای آن گرفته شود، این کار دو سال طول میکشد ولی جاده فعلی که بازسازی شده روکش آسفالت آن باید انجام شود.
این نماینده مجلس اضافه کرد: توقع و مطالبه مردم در کوتاهمدت آن است که کار روکش آسفالت انجام شود و در طول زمان کمتری کار بازسازی کامل این محور انجام شود.
تکمیل مطالعات محور خرمآباد- پلدختر
عباس شرفی مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای لرستان نیز گفت: با هماهنگی سازمان و حوزه معاونت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و شهرسازی مقرر شد مشاور مشترکی انتخاب و مسیر خرمآباد- پلدختر را مطالعه کند که در حال حاضر این کار انجام شده است.
وی افزود: در طرح اول با توجه به تخریب بیش از ۴۸ کیلومتر از مسیر احتمال دارد این میزان از راه مجددا احداث شود مسیر جایگزین و ایمن بهویژه در قسمتهایی که رودخانه به جاده نزدیک شده است. ایجاد بیش از ۸ تونل، واریانت و پل جدید پیشنهاد شده که این طرح در حال نهایی شدن است.
شرفی اظهار کرد: با توجه به اینکه راه ارتباطی تعدادی از روستاهای پرجمعیت مسیر و مراکز مهم تولید در این محور قرار دارد مسیر جدید با در نظر گرفتن راه سریعتر و آنتنی به این روستاها انجام خواهد شد.
وی گفت: همچنین برای تردد آسانتر مردم در محور قدیم نیز همان مشاور قرار است برآورد را تا آخر خرداد اعلام و با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار حداقلهای ایمنی در این محور برقرار شود.
تلاش برای ساخت محور خرمآباد- پلدختر/ ایجاد چند تونل در مسیر جاده
دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز گفت: طراحی ساخت جاده خرمآباد- پلدختر در حال انجام است، اصل جاده باقی میماند و ممکن است چندین تونل در مسیر ایجاد شود.
وی اظهار کرد: امیدوارم با این حس نوعدوستی همراه احساس مسئولیت مدیران، بتوانیم کار بازسازی را در استان سرعت دهیم.
استاندار لرستان با بیان اینکه حجم خسارات خیلی بالاست، عنوان کرد: نقاطی که عبور از محل قبلی محور پلدختر خرمآباد ممکن نیست با ترسیم واریانت جدید ممکن است چندین تونل در مسیر ایجاد شود و روستائیانی که در حاشیه این جاده قرار دارند نباید نگرانی در مورد راه داشته باشند.
با احداث آزادراه خرمآباد – پل زال بهعنوان یکی از پروژههای تأثیرگذار در توسعه استان و کاهش تصادفات بنا به گفته مسئولان وقت بیش از ۲۰۰۰ شغل مردم از دست رفت و الان نیز این دغدغه برای آنها وجود دارد که مسیر تخریب شده در زمان کوتاه بازسازی و اصلاح نشود و امرارمعاش آنها دوباره به خطر بیفتد و انتظار میرود مسئولان و نمایندگان با جدیت هر چه بیشتر موضوع را پیگیری و به سرانجام برسانند.
برچسب ها :خرمآباد ، پلدختر،استاندار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0