انجام موفقتآمیز عملیات داکینگ یک نفتکش غول پیکر در بندر شهید رجایی
به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکیزاده با بیان جزئیاتی در خصوص این خبر، اظهار کرد: ظهر امروز (دوشنبه سوم تیرماه) عملیات داکینگ سوپرتانکر Dore در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزوایکو) با موفقیت به انجام رسید. وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش
به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکیزاده با بیان جزئیاتی در خصوص این خبر، اظهار کرد: ظهر امروز (دوشنبه سوم تیرماه) عملیات داکینگ سوپرتانکر Dore در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزوایکو) با موفقیت به انجام رسید.
وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفتکش غولپیکر» (معادل به انگلیسی: VLCC ) است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری ( DWT ) دارد.
مکی زاده تصریح کرد: عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکشهای سوپر تانکر به علت آبخور بالای آنها (۲۲.۵ متر) و محدودیتهای مانوری اینگونه شناورها، تنها در پایانههای دریایی مخصوص مانند جزیره خارگ صورت میگیرد.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: عملیات ورود کشتیها به حوضچه خشک (داکینگ) از پیچیدهترین عملیاتهای مانوری کشتیها بوده که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپر تانکر Dor ، برنامه ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر متشکل از راهنمایان، یدک کشها، ملوانان طناب گیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است.
مکی زاده اظهار کرد: برای نخستین بار است که عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران انجام شده و تا پیش از این نوع شناورها جهت انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در کشورهای خارجی مراجعه می کرده اند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یادآور شد: سال گذشته نیز، تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با انجام عملیات داکینگ تانکرهای نفتکش ۱۰۰ هزار تنی، چندین بار در این زمینه رکورد شکنی کرده بود که امسال با داکینگ سوپر تانکر ۳۲۰ هزار تنی، این رکورد جهش چند برابری یافته است.
وی اضافه کرد: تیم پایلوتیج (راهنمایی کشتی) اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با مرکزیت بندر شهید رجایی متشکل از نیروهایی با تجربه و دانش بالا در سالهای اخیر موفق به انجام کارهای ویژه ای در زمینه هدایت کشتیها شده که اغلب آنها به نحوی زمینه خودکفایی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده است.
مکی زاده بیان کرد: این تیم ۳۵ نفره پایلوت به عنوان دریانوردانی زبده، کارآزموده و زیردست، سکانداران پرافتخار ایران زمین در عرصه پر ریسک و حساس صنعت دریانوردی این سرزمین هستند که سالانه انجام بیش از ۱۰ هزار مورد عملیات راهنمایی کشتیهای اقیانوس پیمای ورودی و متردد به بنادر استان هرمزگان را بر عهده دارند.
شایان ذکر است، سوپرتانکرها بزرگترین نفتکشهای نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفتکشهای غولپیکر و نفتکشهای کوهپیکر با ظرفیتهای بیش از ۱۶۰ هزار تن وزن قابل بارگیری ( DWT ) میشوند.
به نفتکش بزرگی که ظرفیت آن از ۱۶۰ هزار تن ( DWT ) تا ۳۲۰ هزار تن ( DWT ) باشد، «نفتکش غولپیکر» (معادل به انگلیسی: VLCC ) و به نفتکشهای بسیار بزرگ که ظرفیت آنها بیش از ۳۲۰ هزار تن ( DWT ) است «نفتکش کوهپیکر» (معادل به انگلیسی: ULCC ) گفته میشود. این کشتیها میتوانند تا دو میلیون بشکه (۳۲۰ هزار متر مکعب) نفت را جابهجا کنند.
برچسب ها :دریانورد،هرمزگان، یدک کش
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0