کد خبر : 165623
تاریخ انتشار : شنبه 29 ژوئن 2019 - 17:00
-

رنگرزی از مولفه‌های اصلی تولید فرش دستباف است

رنگرزی از مولفه‌های اصلی تولید فرش دستباف است

به گزارش قائم آنلاین، حسین رحیمی در گفت‌وگو ، منطقه کردستان گفت: چهارمین دوره کشوری ارتقا مهارت رنگرزان به صورت منطقه‌ای با حضور ۱۵ استان کشور در بیجار برگزار شد. وی ادامه داد: در این دوره رنگرزانی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، زنجان، کردستان، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، بوشهر،

به گزارش قائم آنلاین، حسین رحیمی در گفت‌وگو ، منطقه کردستان گفت: چهارمین دوره کشوری ارتقا مهارت رنگرزان به صورت منطقه‌ای با حضور ۱۵ استان کشور در بیجار برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره رنگرزانی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، زنجان، کردستان، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، بوشهر، اردبیل، همدان و قزوین حضور داشتند.

مسئول اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان، خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی از حضور اساتید برجسته کشوری رنگرزی فرش دستباف و همچنین دانش آموختگان بومی استفاده شد.

رحیمی تصریح کرد: این دوره آموزشی به صورت تئوری و عملی در سالن همایش و آزمایشگاه دانشگاه پیام نور مرکز بیجار، کارگاه رنگرزی صنعتی واقع در شهرک صنعتی این شهرستان و نیز کارگاه تولیدی فرش دستباف برگزار شد.

وی با اشاره به دلیل برگزاری این دوره در شهرستان بیجار گفت: با عنایت به قدمت تاریخی فرش دستباف بیجار و تلاش سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان و مرکز ملی فرش ایران در جهت ثبت جهانی برند فرش آهنین بیجار و نیز شناساندن این فرش به تولیدکنندگان، رنگرزان و فعالان فرش دستباف کشور این دوره در شهرستان بیجار برگزار شده است.

مسئول اداره فرش دستباف سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه رنگرزی یکی از مؤلفه‌های اصلی حفظ کیفیت و تولید محصولات فرض دستباف است، گفت: هدف از برگزاری این دوره ارتقای هرچه بیشتر تولید فرش دستباف است.

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، بیجار شهرستانی مرتفع واقع بر رشته کوه‌های زاگرس در غرب ایران است.

این شهر نیز مانند دیگر مناطق و شهرهای ایران تولید صنایع دستی در آن بسیار رواج داشته و دارد، چرا که اساس درآمد ساکنان آن دامپروری و کشاورزی است از این رو تولید اقلام دست ساز هم برای برآوردن نیازهای خانواده بوده و هم در داد و ستد کمک هزینه‌ای برای گذراندن زندگی است.

مهم‌ترین و پرآوزه ترین دستاورد هنرمندانه روستاییان بیجار قالی است، گره بافت‌هایی که سهم شایسته‌ای در فرهنگ قالیبافی ایرانیان دارد و با نام “قالی آهنین” تداعی کننده دستبافی است پر استقامت و مردمانی پر تلاش در عرصه زندگی. به دیگر سخن، این نامگذاری به معنای کیفیت بالا و مثال زدنی این قالی است که در قالیبافی ایران جایگاه ویژه‌ای به آن اختصاص یافته است.

مهم‌ترین نقش مایه‌های قالی بیجار عبارتند از: اسلیمی، گل سرخ، و انواع گلفرنگ، گل‌های شاه عباسی، هراتی، بته، درخت نوع بید مجنون و همچنین گل بوته در انواع مختلف، اما صرف نظر از اسامی نام آشنای بیان شده در ادبیات بومی بافندگان بیجار نام‌ها و واژه‌های خاصی را برای برخی از طرح‌ها و نقوش سنتی و متداول به کار می‌بردند که اگر چه ترکیبی از طرح‌ها و نقوش بومی است اما با عناوین دیگری شناخته می‌شود ازجمله: گل شیپوری، گل وکیلی، سَمَنبَر خانم، لچک ترنج، و… است.

عاملی که باعث شده است قالی بیجار به قالی آهنین شهرت یابد، شدت و دفعات ضربه زدن به پودها است که باعث فشردگی و تراکم بالای الیاف پشم می‌شود.

یکی از مشخصه‌های قالی بیجار رنگ‌ها و تباین بین آنها است که زیبایی این قالی‌ها را دوچندان می‌کند. در این قالی از رنگ‌های روشن (شاد) نظیر طلایی، بژ، صورتی، پوست پیازی، سفید، حنایی و سایر رنگ‌های روشن استفاده می‌شود.

به دلیل قدمت و شهرت قالی آهنین بیجار گروس چهارمین دوره ارتقا مهارت رنگرزی به صورت منطقه‌ای در بیجار در حال برگزاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =