کد خبر : 171396
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 جولای 2019 - 8:50
-

تا از کار حرف می‌شود اول از پولش می‌پرسیم

تا از کار حرف می‌شود اول از پولش می‌پرسیم

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا حیدری در گفت وگو ، اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم با وضعیت فعلی بازار کار به افراد آچار به دست و ماهر و توانمند نیاز داریم و ناگزیریم این افراد را تربیت و روانه بازار کار کنیم ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم حوزه مهارت و کارآفرینی را تقویت کنیم و امروز با انبوهی از جمعیت

به گزارش قائم آنلاین، علیرضا حیدری در گفت وگو ، اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم با وضعیت فعلی بازار کار به افراد آچار به دست و ماهر و توانمند نیاز داریم و ناگزیریم این افراد را تربیت و روانه بازار کار کنیم ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم حوزه مهارت و کارآفرینی را تقویت کنیم و امروز با انبوهی از جمعیت فارغ التحصیلان بیکاری روبه رو هستیم که مهارت کافی برای کار ندارند.

وی ادامه داد: قبلا بروشورهایی به اسم راهنمای شغلی در مدرسه‌ها می‌دادند که بر  اساس آن، گرایشهای افراد را مشخص و او را راهنمایی می‌کردند که کدام رشته را بخواند. با این بروشورها  نیازهای بازار معرفی، آموزشها هدفمند و علایق افراد شناسایی می شد و طبق گرایشهای تحصیلی افراد تعیین می‌شد تا درآن تحصیل و کسب مهارت کنند.

پشت میز نشینی دغدغه اول فارغ التحصیلان

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: متاسفانه فرهنگ بدی را رواج داده‌ایم که تا وقتی از کار صحبت می‌شود اول می‌پرسیم چقدر حقوق می‌دهند و بعد دنبال میز و صندلی و دفترش هستیم. تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود و به فکر تربیت نیروی انسانی نیافتیم، پشت میزنشینی دغدغه و اولویت جوانان و فارغ التحصیلان در بحث اشتغال خواهد بود.

حیدری گفت: دنیا به سمت تکنسین‌های ماهر رفته و توانمندی‌هایشان را در صنعت و اقتصاد و خدمات به کار گرفته است ولی ما دانش آموزان خود را بعد از آنکه تعیین کردیم رشته تجربی بروند یا وارد علوم انسانی شوند رها می‌کنیم و فکر می‌کنیم همه سطوح مهارتی که منجر به اشتغال می‌شود از دانشگاه بیرون می آید.

۹۰ درصد آموزشها غیرمنطبق با نیاز بازار کار

وی تاکید کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای در تربیت انسانهای ماهر نقش دارد ولی مساله این است که دوره‌هایی که آموزش داده می‌شود عمدتا انطباقی با بازار کار ندارد. مثلا آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در حال آموزش بخش‌های مختلف صنعت هستند ولی این آموزشها آن چیزی نیست که الزاما نیاز بازار کار باشد و لذا یک فقر آموزش هم در بحث ارائه آموزشهای مهارتی وجود دارد.

به گفته این کارشناس حوزه کار تا سه دهه قبل به محض آنکه فرد از دل آموزشگاهها بیرون می آمد به سرعت جذب بازار کار می‌شد چون دوره‌هایی را طی کرده بود که به مهارت او افزوده بود ولی امروز ۹۰ درصد آموزشها با نیاز بازار تناسب ندارد و از این جهت مراکز آموزش مهارتی ما به لحاظ تجهیز مربی و سیلابس‌های آموزشی و آزمایشگاههای علمی و کاربردی باید به روزرسانی شوند.

 در حالی که بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با چالش بی مهارتی در بازار کار مواجه هستند، آمارها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد کارجویانی که به قصد اشتغال دوره‌های مهارتی را می‌گذرانند، در راه اندازی یک کسب و کار و ورود به بازار کار موفق‌ترند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 12 =