یادگیری کودک با مشق شب محقق نمیشود
به گزارش قائم آنلاین، رضوان حکیمزاده امروز در نشست تخصصی مدیران منتخب مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اهمیت راهبردی مدیر در هدایت آموزش گفت: هر چه به مدرسه نزدیکتر میشویم، سهم و نقش افراد در این امر بیشتر میشود و در نگاهی واقعبینانه باید گفت که چرخهای تعلیم و تربیت جامعه را
به گزارش قائم آنلاین، رضوان حکیمزاده امروز در نشست تخصصی مدیران منتخب مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اهمیت راهبردی مدیر در هدایت آموزش گفت: هر چه به مدرسه نزدیکتر میشویم، سهم و نقش افراد در این امر بیشتر میشود و در نگاهی واقعبینانه باید گفت که چرخهای تعلیم و تربیت جامعه را مدیران و معلمان میچرخانند.
وی معنای مدیریت را تسهیلگری در جهت هدایت امر تربیت دانست و اظهارکرد: در نظام آموزشی اعم از مدرسه، دانشگاه و شاکله اداری آموزش و پرورش، مدیر معنای راهبری و تربیت را بر عهده دارد. با ذکر این نکته که امکان جابجایی این نقش به افراد دیگر آن مجموعه فراهم است حال آنکه مثلاً در یک کارخانه کارگر و مهندس نمیتوانند به لحاظ تخصصی، جای یکدیگر را بگیرند.
وی محور قرار دادن مبانی قرآن در چارچوب مبتنی بر سند تحول بنیادین را مورد تأکید قرار داد و اظهارکرد: برای پیامبر اسلام(ص) به عنوان مدیر ایجاد کننده تحول بنیادین در جامعه زمان جاهلیت بارها از جانب خداوند به عنوان مبلغ، مبشر شاهد و نذیر معرفی کرده اما او را از سلطهطلبی و اجبار بازداشته و در آیات متعددی از ایفای نقش وکیل، حافظ، سلطهگر و زورگو بازداشته است.
حکیمزاده ادامه داد: همین کارکرد در مورد مدیران امروز از جمله مدیران مدارس نیز مصداق دارد و مدیران حق ریاست و سلطهجویی بر معلم یا دانشآموز ندارند بنابراین مدیریت بر قلبها شرط موفقیت است و اگر اهل مدرسه همراه مدیر نباشند کار او مانا و درخشان نخواهد بود.
حکیمزاده با اشاره به وجود هشت میلیون دانشآموز و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مدرسه در کشور گفت: این افراد از تمام منابع طبیعی، آبها، منابع و معادن و … برای کشور ارزشمندتر هستند و نقش مدیران مدارس در هدایت این پتانسیل بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه جوهر مدرسه در چهار بعد قابل بررسی است،اظهارکرد: فضای فیزیکی، فضای علمی- آکادمیک، جو روانی و عاطفی و جو تعاملی- اجتماعی در هر مدرسه موجود است و دو جو آخر بر دو عنصر نخست ارجح و مهمتر هستند.
حکیمزاده تأکید کرد: اگر کودک در بدو ورود به مدرسه احساس کند دیده نمیشود، حس خوبی نخواهد داشت و جو روانی مطلوبی ایجاد نمیشود. ضمن اینکه برای ایجاد جو تعاملی نیز باید شبکه ارتباطی مناسبی میان اولیای مدرسه و دانشآموزان برقرار باشد.
وی تعلیم و تربیت را یک علم خواند و گفت: اگر عدم موفقیت در این امر دیده میشود باید به دنبال دلایل آن در تربیتی که متناسب با اقتضای سنی کودک نبوده جستوجو کرد چرا که یادگیری کودک تنها با بازی، هنر، دستورزی، فعالیت عملی و نه با مشق شب محقق میشود.
حکیمزاده با بیان اینکه این مهم در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی قرار دارد، اظهارکرد: برپایی اتاق بازی و یادگیری در مدارس، دادن تکالیف مهارتی به دانشآموزان، ممنوع کردن تکلیف شبانه و هر گونه مسابقه علمی یا آزمون در مدارس ابتدایی در راستای همین هدف عملی شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نه تنها در جدیدترین پژوهشهای مرتبط با تعلیم و تربیت بلکه در مبانی دینی خودمان همواره این تأکید وجود دارد که کودکان دارای فطرت پاک و کرامت هستند و در رفتار با آنان باید دقت عمل به خرج داد.
حکیمزاده در ادامه گفت: استفاده از کتابهای کمکآموزشی فراتر از کتاب تحصیلی، تبدیل شدن آزمون به سؤالات چهارگزینهای، آزمونهای پیشرفت تحصیلی همه و همه دانشآموز را در مقام انسان گم میکند و کرامت او را به چالش میکشاند.
وی با اشاره به چشم و همچشمی خانوادهها برای موفقیت دانشآموزان اظهارکرد: در این فرایند کرامت، عزت نفس، خلاقیت، همدلی و صمیمیت کودکان به چالش کشیده شده و به جای پرورش خلاقیتشان، حافظهشان پر شده است.
حکیمزاده بر رفتار صحیح مدیران دبستان، معلمان و والدین با دانشآموزان تأکید کرد و گفت: خشونت فقط به معنای خشونت فیزیکی نیست بلکه خشونت گاه با یک نگاه، یک سخن یا کلام صورت میگیرد و در جاییکه به محض دیدن خطایی از دانشآموز خانواده او فراخوانده شود، چرخه خشونت علیه او آغاز شده است.
برچسب ها :آموزش ابتدایی،مدارس،مهارت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0