این روزهای پایتخت تئاتر خیابانی ایران
به گزارش قائم آنلاین، این روزها به واسطه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، شور و شوق خاصی در این شهر برپا شده است و همچون دوره های گذشته جشنواره با استقبال پرشور مخاطبان برگزار میشود. حضور جوانان و زن و کودک با لباسهای محلی و حلقه بستن آنها بر گرد گروههای
به گزارش قائم آنلاین، این روزها به واسطه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، شور و شوق خاصی در این شهر برپا شده است و همچون دوره های گذشته جشنواره با استقبال پرشور مخاطبان برگزار میشود.
حضور جوانان و زن و کودک با لباسهای محلی و حلقه بستن آنها بر گرد گروههای نمایشی و همراهی آنها با گروه ها، همواره یکی از نکات مثبت جشنواره مریوان بوده است. در روز دوم چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بالغ بر ۳۱ نمایش در شهر مریوان به اجرا درآمد که هفت اثر آنها در جوار دریاچه زریبار بود.
نمایش «گلدی میخواند» از گنبدکاووس یکی از اجراهایی بود که مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گرفت. اعضای این گروه نمایشی سنتی آیینی را اجرا کردند که پوشیدن لباسهای محلی ترکمنی جلوه خاصی را به این نمایش داده بود. همچنین دوتارنوازی اعضای گروه فضای فرح بخشی را ایجاد کرده بود.
این نمایش در واقع روایتگر تقابل زندگی شاه و رعیت و قصه عشق و دلدادگی «تایماز» پسر خان و «آیناز» دختر گلدی مراد، نوازنده ترکمن بود.
اسفندیار قرنجیک از اعضای این گروه در مورد نمایش «گلدی میخواند» گفت: در این نمایش بایرام خان که خان آبادی است با «گلدی مراد» نوازنده و خواننده دوتار ترکمن میانه خوبی ندارد. از طرفی پسر خان عاشق دختر این نوازنده می شود. خان هرچند تمام سعی خود را میکند که مانع از انجام این کار شود اما در نهایت موفق نمی شود و پسرش با دختر نوازنده ازدواج می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که کار تئاتر می کنم، گفت: امسال سومین دوره ای است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کردهام و فضای این شهر برای تئاتر خیابانی بسیار خوب است، به ویژه دریاچه زریوار که چشم انداز بسیار خوبی را دارد.
نمایش «باسنگ» از هرمزگان نیز یکی دیگر از نمایشهایی بود که با درون مایه آیینی سنتی خود، به معرفی آیینهای عروسی منطقه بندر خمیر و شهر هرمزگان می پرداخت.
مرضیه آزادی خالص، کارگردان این نمایش در مورد اثر خود اظهار کرد: در این نمایش پنج آیین مرتبط با عروسی در هرمزگان به تصویر کشیده شده که از جمله آنها آیین سرتراش، حمام گردانی، پری و پروند و … است.
وی افزود: این آیینها در حال حاضر هم در شهر هرمزگان وجود دارند و فراموش نشده و انجام میشود.
کارگردان نمایش باسنگ، در ادامه با بیان اینکه ۱۹ سال است فقط در زمینه تئاتر آیینی کار میکنم، اضافه کرد: امسال چهارمین بار است که در این جشنواره شرکت کردهام و هدفم از اجرای این نمایش به تصویردرآوردن آیینهای سنتی شهرم و آشنا کردن مردم دیگر نقاط با این آیینها بوده است.
وی تصریح کرد: ما در شهر خودمان نیز حداقل هر ۱۰ روز یکبار تئاترهای آیینی را اجرا می کنیم و نمایش های آیینی ما فقط به حضور در جشنواره خلاصه نمی شود. ما این نمایش ها را به اجرا درمیآوریم تا رسوم خود را زنده بداریم و فراموش نشوند.
آزادی خالص، در ادامه از کمبود بودجه در حوزه تئاتر انتقاد کرد و گفت: آنگونه که باید حمایت مالی نمی شویم و برای ما نسبت به شهرهای دیگر تبعیض قایل میشوند.
وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: خوشبختانه ما هیچوقت مشکل خاصی در جشنواره تئاتر مریوان نداشتهایم و همیشه با خاطره خوشی این شهر را ترک کردهایم.
نمایشهای «آلوده نکنیم»، «اسفندیار هم آری»، «یک وال برای خدا نامه نوشت» و «شکست غول بیکاری» از دیگر آثاری بودند که در کنار دریاچه زریبار به نمایش درآمدند و همچنان استقبال مردم از این اجراها بسیار پرشور بود.
اما جدای از تاثیرات مثبت و تبادلات فرهنگی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اگر بخواهیم نظرات متفاوتی را نیز در مورد این جشنواره بشنویم باید نظر منتقدان را نیز جویا شد.
«شهرام میرزایی» کارشناس و یکی از اهالی تئاتر استان کردستان که برای تماشای نمایشهای چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی در شهر مریوان حضور دارد، دیدگاهی متفاوت را نسبت به تئاتر خیابانی داشت.
وی با بیان اینکه اساسا با جشنواره تئاتر خیابانی مخالف هستم، اظهار کرد: تئاتر خیابانی در ذات خود یک تئاتر خیابانی اعتراضی باید باشد اما تئاتری را برگزار می کند نمی توان از آن انتظار رویکرد تئاتر اعتراضی را داشت.
میرزایی تاکید کرد: نمایش خیابانی باید مخاطبش مردم کوچه و بازار باشند و مردم را درگیر خود کند.
وی در مورد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم گفت: در این جشنواره رویکردها تکراری شده و بعضا بیشتر شاهد اجراهای صحنهای هستیم که خارج از صحنه اجرا میشوند و خیابانی نیستند.
این کارشناس تئاتر برای بهبود کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره تئاتر مریوان هم اعتقاد داشت که باید سیاستهای کلی جشنواره تغییر کند و ایدههای نو و تازه در این جشنواره وجود داشته باشند.
در روز سوم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان(دوشنبه، چهارم شهریور)، بیش از ۳۰ نمایش در نقاط مختلف این شهر به اجرا در میآیند و جشنواره کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک میشود.
چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از یکم الی پنجم شهریورماه جاری با حضور هنرمندان و گروههای نمایشی ۱۷ استان و ۱۱ کشور در پایتخت تئاتر خیابانی کشور (مریوان) در حال برگزاری است.
در مجموع ۳۸ اثر به بخش نهایی چهاردهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافتهاند که ۲۸ اثر در بخش داخلی و ۱۰ اثر در بخش بین الملل هستند.
برچسب ها :جشنواره،هرمزگان،تئاتر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0