هیئتهای عزاداری از تفسیر قرآن غفلت نورزند
به گزارش قائم آنلاین، حجت الاسلام محسن الویری که ظهر امروز در جمع تعدادی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی با موضوع «دلالتهای استنادات قرآنی قیام حسینی و نسبتهای آن با فرهنگ معاصر» سخن میگفت با بیان این که بازتاب قرآن در قیام عاشورا به وضوح دیده میشود اظهار کرد: علاوه بر آن که سیره آن
به گزارش قائم آنلاین، حجت الاسلام محسن الویری که ظهر امروز در جمع تعدادی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی با موضوع «دلالتهای استنادات قرآنی قیام حسینی و نسبتهای آن با فرهنگ معاصر» سخن میگفت با بیان این که بازتاب قرآن در قیام عاشورا به وضوح دیده میشود اظهار کرد: علاوه بر آن که سیره آن حضرت و اصحاب وفادارشان، سیره ای قرآنی است باید به این نکته هم توجه داشت که حضرت در طول قیام عاشورا یعنی از زمان ردّ بیعت یزید تا حضور در صحرای کربلا، به وضوح از ۱۳ تا ۲۴ آیه قرآن را در بیان خویش بویژه در مقام سخن گفتن با یزیدیان به کار بردهاند.
وی با اشاره به ضرورت سندپژوهی درباره قیام حسینی بویژه در منابع تاریخی پنج قرن نخست هجری، به دلایل استنادهای امام حسین (ع) به آیات قرآن کریم پرداخت و خاطرنشان کرد: قرآن کریم، منبع مورد قبول همه امت اسلامی و در حقیقت، منبعی مشترک است که استناد به آن میتواند همه امت اسلامی را گرد هم آورد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که حضرت سیدالشهداء (ع) برای آنانی هم که قرآن را قبول ندارند، به مشترکات ادیان، مشترکات انسانیت و فطرت ارجاع میدهند که عبارت «فکونوا أحرارا فی دُنیاکُم» از آن جمله است.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: این ارجاعات امام حسین (ع) در تبیین قیام عاشورا نشان میدهد که قیام حضرت، یک منازعه درون گروهی یا دورن مذهبی نبود بلکه رویکرد آن حضرت، طلب اصلاح در امت جدّشان محمد (ص) بود؛ به بیان دیگر حضرتش در قیام عاشورا، تنها به شیعه توجه نداشتند و تمام امت اسلامی را مورد توجه داشتند.
وی اضافه کرد: در عین حال از این ارجاعات قرآنی حضرت میتوان دلالتهای تمدّنی هم برداشت کرد تا بر آن اساس، پیروان حضرت در شرایط امروزی تنها دید شیعی نداشته باشند و همواره گستره امت اسلامی و حتی گستره همه افرادی را در نظر داشته باشند که به دنبال حق و حقیقت هستند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: وقتی امام حسین (ع) خورشیدی است که میتواند همه بشریت را نورانی و چشمهای است که میتواند همه بشریت را سیراب کند؛ چه دلیلی وجود دارد که آن حضرت را محدود به شیعه ببینیم؟
وی سپس با انتقاد از چیره شدن تشیع مناسکی بر تشیع اندیشه ای گفت: بدیهی است که این حرف به معنای مخالفت با گسترش مناسک دینی نیست؛ بلکه بحث در این است که هیئتهای حسینی ما باید توجه ویژه ای به مباحث اندیشه ای و معرفتی چه در منابر و چه در مداحیها داشته باشند تا بتوانیم در کنار هیئتهای امام حسین پسند، زندگی امام حسین پسند و جامعه امام حسین پسند هم داشته باشیم و فرهنگ عاشورا و محرّم تنها به همین یک دهه و یک ماه خلاصه نشود و به تمام زندگی ما نفوذ کند.
حجت الاسلام الویری در ادامه احترام غیر شیعه به امام حسین (ع) را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: وقتی احترام به امام حسین (ع) تنها به شیعیان محدود نیست؛ پس در محافل و مجالس شیعیان هم بعضا نباید حرفهایی زده شود که این محبّان غیرشیعه را دل آزرده کند.
وی همچنین با انتقاد از استفادههای نادرست و یکجانبه سیاسی از بحثهای تطبیقی تاریخی بویژه در تاریخ اسلام، بر لزوم سعه صدر بیشتر نخبگان در راستای ادای دِین مورخان به تاریخ عاشورا و کربلا تأکید کرد و گفت: مطمئن باشیم که اگر در این تحقیقهای تاریخی، حتی مسائلی مانند ردّ فلان شخصیت تاریخی یا فلان واقعه تاریخی هم مطرح شود؛ باز هم لطمه ای نخواهد بود و چیزی از عظمت شگرف حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و قیام حسینی کاسته نخواهد شد.
برچسب ها :دانشیار، قرآن،تفسیر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0