آموزش و پرورش نتوانست سوابق تحصیلی را به خوبی ایفا کند
به گزارش قائم آنلاین، دکتر محمود نیلیاحمدآبادی امروز(یکشنبه) در دومین نشست تخصصی کنکور؛ چالشها و راهبردها که با حضور رؤسای دانشگاهها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل در بحث کنکور، ورود دستگاههای مختلف و دخالت آنها در این موضوع است، گفت: به طور مثال ما در کنکور
به گزارش قائم آنلاین، دکتر محمود نیلیاحمدآبادی امروز(یکشنبه) در دومین نشست تخصصی کنکور؛ چالشها و راهبردها که با حضور رؤسای دانشگاهها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل در بحث کنکور، ورود دستگاههای مختلف و دخالت آنها در این موضوع است، گفت: به طور مثال ما در کنکور دکتری مشکلی نداشتیم اما مجلس ورود و قوانینی را ایجاد کرد؛ آن هم در زمانی که میتوانستیم خودمان مدیریت کنیم. به نظر میرسد اگر ورود دستگاههای دیگر به این حوزه به حداقل برسد، بخشی از مشکلات از بین میرود.
وی در ادامه تاکید کرد: تجربه ثابت کرده وقتی افراد ذینفع در کنار یکدیگر جمع شوند، ۹۰ درصد مسائل حل میشود. ما به دنبال جذب بهترینها در دانشگاه هستیم به همین دلیل دانشگاه جایی نیست که شکلی از فساد در آن ایجاد شود.
رئیس دانشگاه تهران افزود: قبل از انقلاب، مسیرهای مختلفی را برای پذیرش دانشجو داشتیم به نظر من، بستن یک قالب برای دانشگاهها اشتباه است و بهتر است از این چارچوب محدود بیرون بیاییم و تنوعبخشی ایجاد کنیم.
به گفته وی، آنچه اتفاق افتاده این است که تقاضا برای برخی رشتهها کم شده و میتوانیم بدون کنکور دانشجو جذب کنیم. نکته مهم این است که رقابت همیشه برای رشتههای پرطرفدار بوده است؛ به طوری که همچنان رشتههای مهندسی، حقوق، جامعهشناسی و معماری جزو رشتههای پرطرفدار محسوب میشوند.
نیلی اظهار کرد: زمانی که فرد وارد دانشگاه میشود، ما هرگونه انعطاف را از دانشجو و دانشگاه میگیریم، در واقع وقتی که نوجوانی به ۱۸ سالگی میرسد، به او میگوییم که باید تصمیم زندگی خود را در همان ۱۸ سالگی بگیرد و فرصت بعدی برای او وجود ندارد. یا به او میگوییم اگر بخواهی از دانشگاه انصراف دهی، اجازه نخواهی داشت دوباره در آزمون شرکت کنی. اگر دانشجوی پسر هم باشی، باید به سربازی بروی.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: پیشنهاد من این است که اگر دانشجویی وارد دانشگاه میشود، بر اساس نمره سنجش، نمره معدل و علاقه، به این فرد حق انتخاب رشته داده شود. یا برای دانشجویان پسر، سربازی را در سقف سنوات او ببندیم.
بنا به گفته نیلی، در حال حاضر ما دانشجوی المپیادی در دانشگاه داریم که به اصرار والدین خود به رشته مهندسی آمده اما تمام علاقهاش رشته هنر است و در حال حاضر مشروط شده است. ما بچه را بیمار کردیم، چون اجازه انتخاب رشته به او ندادیم. به نظر میرسد که باید به دانشجویان پس از ورود به دانشگاه، اجازه جابجایی دهیم.
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه تقاضا برای رشتههای پزشکی در حال حاضر به شدت افزایش یافته است، افزود: اینکه هدف را مبارزه با مؤسسات کنکور بگذاریم، درست نیست چرا که بخش زیادی از مشکلاتی که در بحث کنکور وجود دارد، ناشی از قوانینی است که وضع کردهایم و به فرد میگوییم که در امتحان چهار ساعته باید تصمیم خود را بگیرد.
رئیس دانشگاه تهران گفت: باید برای مقطع کاردانی ارزش قائل شویم. در کشورهای دنیا در مقاطع کاردانی، اشتغال و حقوق خوبی دارند. متاسفانه آموزش و پرورش در این سالها نتوانسته سوابق تحصیلی را به خوبی اجرا کند، نمراتی که به دانشآموزان داده میشود، به گونهای است که نمیتوانند خوب و بد را از هم تفکیک کنند.
برچسب ها :آموزش و پرورش،دانشآموز، المپیاد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0