چاپ مقاله نباید پیشنیاز گرفتن دکترا باشد
به گزارش قائم آنلاین، در مقالهای که از دکتر شریف مرادی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه رویان در نشریه Nature Human Behaviour منتشر شده، آمده است: دانشگاهها و پژوهشگاهها با وجود تفاوتهای بسیار، در یک چیز مشترک هستند و آن هم مقاله محوری (publish or perish) است. انتشار مقاله برای اکثر افراد دانشگاهی و غیر آن مزایای
به گزارش قائم آنلاین، در مقالهای که از دکتر شریف مرادی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه رویان در نشریه Nature Human Behaviour منتشر شده، آمده است: دانشگاهها و پژوهشگاهها با وجود تفاوتهای بسیار، در یک چیز مشترک هستند و آن هم مقاله محوری (publish or perish) است. انتشار مقاله برای اکثر افراد دانشگاهی و غیر آن مزایای بسیاری دارد؛ دانشجویان دکترا هم از این مسئله مستثنی نیستند، چرا که میتواند احتمال بدست آوردن سمت دانشگاهی را برای آنها بیشتر کند، اما مشکلات زمانی به وجود میآیند که دانشجویان دکترا برای فارغالتحصیلی خود، ملزم به انتشار مقالات شوند.
دانشجویان دکترا بخش جداییناپذیر محیط دانشگاهی هستند و اغلب ملزم میشوند که یک یا چند مقاله علمی قبل از دفاع از پایاننامه چاپ کنند. این امر به ویژه در کشور ما ایران (و نیز برخی کشورهای دیگر نظیر هند) صدق میکند که دانشجویان بایستی بسته به دانشگاه، یک تا سه مقاله منتشرشده یا پذیرفتهشده قبل از فارغالتحصیلی ارائه دهند.
مرادی معتقد است: بحثها و استدلالهای زیادی هم له و هم علیه الزام چاپ مقاله به عنوان پیششرط فارغالتحصیلی دانشجویان دکترا در بین اقشار مختلف دانشگاهی از جمله خود دانشجویان دکترا وجود دارد. هر چند الزام انتشار مقاله، متضمن داوری پروژههای دکترا توسط متخصصان خارجی است، ولی داوری بیرونی لزوماً کیفیت کار را بالا نمیبرد، چرا که این داوری میتواند جانبدارانه یا ناکارآمد باشد. الزام چاپ مقاله حتی میتواند اعتبار و حیثیت علمی هیات داوران پایاننامه را زیر سوال ببرد، زیرا عملا ارزیابی آنها تنها زمانی معتبر شمرده میشود که قبل از آن، طرح تحقیقاتی و مقاله حاصل از آن توسط داوران مجلات پذیرفته شده باشد.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه رویان در این مقاله با بیان این که به دلیل حجم بالای کاری، دانشجویان دکترا تحت استرس و فشار ذهنی و روانی قابلتوجهی قرار دارند و الزام به انتشار مقاله برای فارغالتحصیلی میتواند این وضعیت را بدتر کند میگوید: برخی دانشجویان در صورتی که حقوق کمی دریافت کنند یا حتی بدتر، چنانچه هیچ حقوقی دریافت نکنند، ممکن است به شدت تحت فشار مالی قرار بگیرند، به ویژه زمانی که به دلیل تاخیر گریزناپذیر در چاپ مقاله مجبور هستند فارغالتحصیلی خود را عقب بیاندازند. موضوعی که شخصاً آن را تجربه کردهام و معتقدم تا اندازه بسیار زیادی در بین دانشجویان دکترا عمومیت دارد، آن است که بسیاری از این دانشجویان زندگی خود را از درآمد اندک حاصل از تدریس، ترجمه متون خارجی یا سایر مشاغل کمدرآمد میگذرانند.
طبق آنچه در این مقاله آمده است: اساتید راهنما ممکن است با این کار مخالف باشند، زیرا این امر دانشجویان را از تمرکز روی پایاننامه خود منحرف میکند و تحت فشار بیشتری قرار میدهد. سرانجام دانشجویان ممکن است یک مقاله کمکیفیت را در یک مجله کماعتبار یا حتی در مجلات جعلی و اصطلاحا شکارچی چاپ کنند که مقاله را بدون داوری دقیق و حسابشده، در قبال دریافت هزینه منتشر میکنند.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه رویان با اشاره به این که اساتید راهنما غالباً اولویتها و مشغلههای دیگری از جمله پیدا کردن بودجه، تثبیت جایگاه خود (تبدیل وضعیت، ارتقاء و غیره) و مسئولیتهای سنگین اجرایی و مدیریتی دارند، افزود: بنابراین بیشتر آنها نمیتوانند زمان کافی را به دانشجویان دکترا اختصاص دهند. اساتید راهنما حتی ممکن است دانشجویان دکترا را در پروژههای جانبی درگیر کنند تا آن پروژهها را تسریع کنند که این مسئله نیز فارغ التحصیلی آنها را به تاخیر میاندازد. بنابراین دانشجویان دکترا باید یاد بگیرند که به هر آنچه که تمرکز آنها را از پایاننامه منحرف میکند، نه بگویند. اما این رویکرد ممکن است گاهی دشوار باشد، چرا که برخلاف اساتید راهنما، دانشجویان دکترا به شدت نسبت به پیامدهای احتمالی ناشی از «نه» گفتن به اساتید خود آسیبپذیرترند.
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: دوره دکترا دقیقاً زمانی است که افراد باید یاد بگیرند چگونه توازن سالم کار و زندگی را حفظ کنند، زیرا فراگیری این مهارت بعداً دشوارتر است.
دانشجویان دکترا باید به انتشار مقاله طرح دکترای خود پس از فارغالتحصیلی تشویق شوند (در صورتی که انتشار آن قبل از فارغالتحصیلی امکانپذیر نباشد)، زیرا این نشان میدهد که آنها قادر به اجرای یک پروژه از ابتدا تا انتها و پیشبرد رشته پژوهشی خود هستند. به هر حال، هنگام ارزیابی دانشجویان دکترا برای فراغت از تحصیل باید معیارهای دیگری مانند توانایی دفاع موثر از یافتههای خود در حضور هیاتی از داوران باسواد و بیطرف، یا تولید یک محصول، خدمات یا کیت خاصی از طرح دکترای خود مورد توجه قرار گیرد.
به گفته این عضو هیات علمی، ممکن است موانعی در مقابل انتشار یک طرح دکتری در قالب مقاله قبل از فارغالتحصیلی وجود داشته باشد: به عنوان مثال، طرح دکتری برای تکمیل به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، توسط گروههای پژوهشی دیگر به واسطه رقابت طبیعی علمی به چاپ برسد، بعدتر معلوم شود که به آن اندازه که در ابتدا تصور میشد، جذابیت علمی ندارد یا به جهت مالکیت معنوی (برای مثال، هدف پایاننامه دکترا تولید یک محصول راهبردی خاص باشد) امکان چاپ ندارد. بنابراین منطقی نیست که فارغالتحصیلی دانشجویان دکترا به چاپ مقاله پیوند زده شود.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه رویان با بیان این که هم دانشجویانی که مایل به ماندن در دانشگاه هستند و هم دانشجویان علاقمند به پیگیری مشاغل صنعتی، هر دو باید مهارتهای زیادی را بیاموزند، در این مقاله میگوید: بدیهی است برای دانشجویانی که میخواهند در صنعت کار کنند، انتشار مقالات حیاتی نیست. اما من فکر میکنم همین مسئله باید برای دانشجویانی که میخواهند موقعیتهای دانشگاهی را دنبال کنند نیز محقق شود. آنها نیز باید مهارتهای زیادی را بیاموزند، مهارتهایی که ایشان میتوانند با یا بدون مقاله به مراکز و افراد استخدامکننده عرضه کنند.
در ادامه این مقاله که مهر ماه سال جاری منتشر شده آمده است: در ارزیابی یک متقاضی پسادکتری برای استخدام در آزمایشگاه، به شخصه در ابتدا لحن و محتوای ایمیل او را بررسی میکنم، این که چه موفقیتها و دستاوردهایی در رزومه او ذکر شده است (به عنوان مثال جوایز، پژوهانه و مقالات) و این که چه اساتیدی معرف او هستند تا شخصا با آنها تماس بگیرم. سوالات اصلی که از معرفها خواهم پرسید، این خواهد بود که آیا متقاضی باانگیزه، دارای ذوق، نکتهسنج، خلاق، دارای روحیهی کار تیمی و متعهد است؟ شخصیت و نگرش متقاضی به علم و جامعه چیست؟ داشتن شخصیت انسانی خوب و طرز تلقی مناسب اهمیت دارد، زیرا تغییر این مسائل دشوار است.
مرادی درباره روش خود برای جذب دانشجوی دکتری آورده است: در مصاحبه از متقاضی میخواهم که یک سمینار (با استفاده از اسلاید یا وایتبرد) ارائه دهد تا علاوه بر مهارتهای ارائه، قدرت استدلال علمی متقاضی و نحوه برخورد وی با نقد علمی را ارزیابی کنم. متقاضی باید با مهارتهای مدیریتی (زمان، بودجه و پروژهها) و ارتباطی (نوشتن، صحبتکردن و شبکهسازی) آشنا باشد. متقاضیانی که تجربه بینالمللی دارند و میدانند که چگونه جلسات و همایشها را سازماندهی کنند، برایم جالبتر خواهند بود. فقط پس از این ارزیابیها است که این سوال را مطرح کنم که چرا متقاضی هنوز هیچ مقالهای از پایاننامه خود منتشر نکرده است؟! (در صورتی که مقاله نداشته باشد).
استادیار پژوهشکده سلول های بنیادی رویان در بخش دیگری از این مقاله به بیان توصیههایی برای بهبود شرایط پرداخته و افزود: در شرایطی که به خاطر سیاستهای دانشگاهی و موسساتی یا هر دلیل دیگری، انتشار مقاله قبل از فارغالتحصیلی دانشجویان دکترا همچنان الزامی است، توصیه میکنم پروژههای دکتری به دقت و بسیار حسابشده طراحی شوند، به جای یک نفر به تیمی از پژوهشگران محول شوند (با نقش محوری داشجوی دکترا)، به مجرد اینکه مشخص شد پروژه به هر دلیلی جواب نمیدهد، به سرعت تصحیح و یا حتی عوض شود، و به صورت موثر توسط اساتید راهنما و سرپرست طرح راهنمایی و نظارت شود.
در این مقاله آمده است: مطمئناً دانشجویان دکترا را تشویق به انتشار مقاله میکنم، اما فکر میکنم مضرات الزام چاپ مقاله برای فارغالتحصیلی دانشجویان دکتر به مراتب به مزایای آن میچربد و به شخصه هرگز یک دانشجوی دکتری را «فقط» بر اساس چاپ مقاله یا عدم وجود آن ارزیابی نمیکنم.
برچسب ها :مقاله، هیئتعلمی، پژوهشگاه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0