عفاف و حجاب دو ارزش مهم در جوامع بشری و اسلامی است
به گزارش قائم آنلاین، فاطمه ذبیحنیا قمی در گفتوگو ، بهمناسبت هفته عفاف و حجاب اظهارکرد: حجاب از نظر لغوی به معنای پرده و پوشش و در اصطلاح به پوششهای گوناگون زنان مسلمان گفته میشود که مفهومی برآمده از قرآن کریم و فقه اسلامی بوده و ناظر به پوشش شرعی در مقابل نامحرم است. وی
به گزارش قائم آنلاین، فاطمه ذبیحنیا قمی در گفتوگو ، بهمناسبت هفته عفاف و حجاب اظهارکرد: حجاب از نظر لغوی به معنای پرده و پوشش و در اصطلاح به پوششهای گوناگون زنان مسلمان گفته میشود که مفهومی برآمده از قرآن کریم و فقه اسلامی بوده و ناظر به پوشش شرعی در مقابل نامحرم است.
کارشناس فقه خانواده با اشاره به اینکه حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست، تصریح کرد: حجاب برای جلوگیری از اختلاط بیقید وشرط زن و مرد در جامعه و حفظ عصمت و عفت زن است.
وی در ادامه عفاف و حجاب را بهعنوان دو ارزش در جامعه بشری و جامعه اسلامی دانست که همواره در کنار هم و گاهی به جای هم به کار میروند، افزود: حجاب یک امر ظاهری و بیرونی است و به پوشش ظاهری افراد میگویند اما عفاف یک حالت درونی بوده که انسان را از گناه و حرام باز میدارد و آثار آن در گفتار و رفتار انسان نمود پیدا میکند.
کارشناس فقه خانواده با بیان زوایای مختلف عفاف گفت: عفت در نگاه، عفت در گفتار، عفت در برخورد با نامحرم، عفت در زینت و عفت در پوشش و حجاب همان نمود عفاف در نوع پوشش است.
ذبیحنیا با اشاره به آیه ۳۱ سوره مبارکه نور یادآورشد: بنابر گزارش مفسران و اشارات حدیثی، زنان بیش از نزول این آیه روسری را از پشت گوشها رد میکردند و آن را به پشت میانداختند به نحوی که گوشها و گردن و گریبان آنها نمایان بود که در این آیه به آنها دستور داده شد که روسریهایشان را به گونهای بپوشانند که گریبان و مقابل سینهها را بپوشاند.
وی در ادامه با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب افزود: با نزول این آیه خداوند به همسران و دختران پیامبر و زنان با ایمان دستور میدهد که خود را با جلباب بپوشانند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.
لغتشناسان و مفسران برای جلباب معانی مختلفی ذکر کردهاند از جمله لباس فراگیر از سرتا پا مانند چادر، لباس فراخی که زن روی لباسهایش میپوشد و تا قدمهایش را فرا گیرد.
ذبیحنیا با تاکید بر اینکه حجاب را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کردیم اظهارکرد: بیرون گذاشتن موی سر به مقدار چند تار مو از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر خود را از نامحرم بپوشانند.
وی با اشاره به اینکه لباس بانوان نباید مردانه، مختص کفار، مروج فرهنگ دشمنان و گروههای منحرف، مروج فرهنگ ابتذال و شهوترانی و به قصد خودنمایی باشد، افزود: بانوان لباسی را باید انتخاب کنند که بدن را بپوشاند، بدننما و نازک نبوده و موجب جلب توجه نامحرم و مفسدهانگیز نباشد.
کارشناس فقه خانواده با بیان اینکه احادیث بسیار زیادی از ائمه اطهار مبنی بر ارزش و جایگاه حجاب در اسلام نقل شده است اظهارکرد: پیامبر بزرگوار اسلام در این باره میفرمایند “بهترین زنان شما زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند اما خود را از نامحرمان بپوشاند”.
ذبیحنیا خاطرنشان کرد: نگه داشتن حریم افراد و به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با یکدیگر و اینکه خداوند پوشش را برای زن واجب کرد به این خاطر بوده که اجازه ورود بیگانه را به حریم آنها نمیدهد و با رعایت پوشش مناسب باید نگهبان حریم شخصی خود باشیم.
برچسب ها :فقه،حجاب،حرام
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0