کد خبر : 221208
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 جولای 2020 - 22:55
-

موج جدید افزایش قیمت خودرو آغاز شد

موج جدید افزایش قیمت خودرو آغاز شد

به گزارش قائم آنلاین، طی هفته های اخیر  بازار خودرو به دنبال صعود نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها بود. در شرایطی قیمت خودرو در بازار وابسته به احوالات بازار ارز  شده است که طبق روال سال‌های گذشته که خبری از کروناویروس نبود، با آغاز مسافرت‌های تابستانی قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گرفت اما امسال که

به گزارش قائم آنلاین، طی هفته های اخیر  بازار خودرو به دنبال صعود نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها بود. در شرایطی قیمت خودرو در بازار وابسته به احوالات بازار ارز  شده است که طبق روال سال‌های گذشته که خبری از کروناویروس نبود، با آغاز مسافرت‌های تابستانی قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گرفت اما امسال که شیوع این ویروس بازارهای بسیاری از جمله بازار خودرو را خالی از مشتری کرده، این افزایش قیمت‌ها پرحاشیه، داغ و عجیب است.

این در حالی است که رضا شیوا -رییس شورای رقابت- از موافقت این سازمان با افزایش قیمت خودروها به صورت فصلی(هر سه ماه یکبار) با توجه به اوضاع تورمی کشور خبر داده و گفته است که خودروسازان در صورت تمایل می‌توانند هر سه ماه یکبار، تورم بخشی را از بانک مرکزی خواسته و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند.

به گفته وی، اکثر خودروهای پرمصرف (پرتیراژ) مشمول این دستورالعمل می‌شوند. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان صمت که بایستی در طول سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این تعداد خودرو در میان ماه‌های سال توزیع می‌شوند؛ لذا خودروساز نمی‌تواند خودروی خود را عرضه نکرده و برای فصل بعدی که قیمت‌ها بالاتر خواهد بود نگه دارد. نظارت بر تولید خودروها و عرضه آن‌ها به بازار وجود خواهد داشت. شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده و این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد.

طی یکی دو سال اخیر به‌دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، خودرو را از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و باازر آزاد را نباید فراموش نکرد که تا چه حد در التهابات بازار و پرزور کردن دلالان تاثیر داشته است. این در حالی است برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با توجه به واقعیت بازار  و ناهمخوانی آمار تولید و عرضه خودروسازان، چنانچه اختلاف قیمت‌ خودرو میان کارخانه تا بازار از بین رفته یا حداقل کم شود، ممکن است عرضه فعلی زیاد هم باشد.

این در حالی است که اندک فروشندگان خودرویی هم که در این شرایط قصد فروش خودرو خود را دارند، پیش از آن نرخ ارز را روی تابلوی صرافی‌ها رصد می‌کنند.  نرخ ارز از مهمترین عاملانی است که در تعیین قیمت خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند و به گفته فعالان بازار خودرو تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد بازار خودرو نیز روی آرامش را نخواهد دید.

آغاز موج جدید افزایش قیمت خودرو

حال اما با اعمال قیمت‌های جدید خودروسازان خصوصی و مشخص شدن قیمت‌های جدید یکی از دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا) برای فصل تابستان که مشمول افزایش  قیمت شده، وارد فاز جدید از قیمت‌ها خواهیم شد و مشخص است که موج جدید افزایش قیمت خودرو آغاز شده است.

علاوه بر آن برخی شرکت‌های خودروساز خصوصی همچون مدیران خودرو که در لیست قیمتی محصولات خود برای تیرماه افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها را لحاظ کرده است و همچنین یکی از دو خودروساز بزرگ (سایپا) نیز پس از ارائه مستندات در خواست افزایش قیمت محصولات خود، توانسته است موافقت ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت‌ها برای فصل تابستان را بگیرد.

البته این موضوع فعلا برای سایپا صورت گرفته و با پیگیری‌های ایسنا از ایران‌خودرو، هنوز اعمال تغییرات قیمتی برای محصولات ایران‌خودرو صورت نگرفته است و تا این لحظه ایران‌خودرو نیز اعلام کرده که قیمت‌های جدید برایشان ابلاغ نشده است.

این در حالی است که رییس شورای رقابت، با بیان اینکه برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده‌اند، شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت‌گذاری اجرایی می‌کند، اعلام کرده است که مطرح شدن تعیین قیمت خودرو آن هم به روش کلینیک به نحوی خواهد بود که نهایت ۱۰ متخصص در حوزه  خودرو درخواست کرده تا با بررسی مستنداتی که در اختیار آن‌ها قرار گذاشته می‌شود، ضمن توجه به هزینه تمام شده خودرو، قیمت پایه محصولات جدید تعیین شود. این روش فقط برای خودروهایی که قیمت پایه نداشته و تولید جدید هستند استفاده می شود و در مابقی خودروها دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت اجرایی خواهد شد.

با اعلام این خبر توسط رضا شیوا، نخستین جلسه این کلینیک هفته گذشته برگزار شد؛ درحالی‌که گمان می‌رفت شورای رقابت با تشکیل «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» قصد دارد قیمت خودروهای داخلی را به شور بگذارد و در فرمول خود تجدیدنظر کند، آنطور که گزارش شده گویا اخبار منتشره از نخستین جلسه این کلینیک برخلاف پیش‌بینی‌ها بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + یک =