اخذ مجوز پذیرش دانشجوی بینالمللی
به گزارش قائم آنلاین، دکتر حمید حمزهزاده در نشست خبری پژوهشگاه ابنسینا با اشاره به اهمیت آموزش در پژوهشگاه و حمایت مسئولان مختلف پژوهشگاه از آن گفت: آموزش در پژوهشگاه ابن سینا به شکل یک فرآیند روبهرشد و مستمر و ارتقا یافته تبدیل شده است و به عنوان بازوی کمکی و پشتیبان بخش پژوهش و
به گزارش قائم آنلاین، دکتر حمید حمزهزاده در نشست خبری پژوهشگاه ابنسینا با اشاره به اهمیت آموزش در پژوهشگاه و حمایت مسئولان مختلف پژوهشگاه از آن گفت: آموزش در پژوهشگاه ابن سینا به شکل یک فرآیند روبهرشد و مستمر و ارتقا یافته تبدیل شده است و به عنوان بازوی کمکی و پشتیبان بخش پژوهش و درمان به آن توجه شده است.
وی افزود: به طور کلی خدمات آموزشی پژوهشگاه به چهار حوزه تقسیم میشود. حوزه اول بخش آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی است. ما در این بخش شش فعالیت ویژه داریم که یکی از آنها، حمایت از پروژههای پایاننامه دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کارشناسی ارشد و دکترا است که همواره در پژوهشگاه مورد حمایت قرار گرفته است. اینها پروژههای دانشجویان دانشگاههای مختلف در سراسر کشور است که علاقمندند در حوزههای پژوهشی و مرتبط با خدمات درمانی که در مجموعه پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ارائه میشود پروژههای خود را اجرا کنند. همواره در پژوهشگاه رو به این دانشجویان باز بوده است و از پروژههای این دانشجویان به نحو مقتضی حمایت شده و میشود.
معاون آموزشی پژوهشگاه ابنسینا ادامه داد: در این راستا ما بیش از ۲۷۰ عنوان پایاننامه در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی را حمایت کردیم و در حال حاضر هم حدود ۲۰ پایاننامه در حال اجرا در مجموعه ابنسینا است.
وی با بیان این که بخش دوم فعالیتهای آموزش عالی، راهاندازی دورههای بلندمدت مقطعدار دانشگاهی بوده است، افزود: از سال ۱۳۹۶، رشتهای را در مقطع کارشناسی ارشد تدوین کردیم. عنوان این رشته اخلاق زیستی است و برای اولین بار در ایران تاسیس شده است. این رشته با همکاری دانشگاه علموفرهنگ جهاد دانشگاهی ایجاد شده است.
حمزهزاده درباره راهاندازی دورههای بلندمدت پژوهش محور در این پژوهشگاه گفت: از ابتدا که این حوزه در وزارت بهداشت شکل گرفت، پژوهشگاه به عنوان یکی از مراکزی که در زمینه تاسیس و راهاندازی این دورهها با وزارت بهداشت همکاری داشت، موفق شد از سال ۱۳۹۱، به عنوان اولین واحد جهاد دانشگاهی و سومین واحد غیروابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مجوز تربیت و پذیرش دانشجویان phd را جذب کند. چهار دوره دانشجوی Phd را در پژوهشگاه ابنسینا پذیرش کردیم و تعدادی از این افراد در سالهای اخیر فارغالتحصیل شدند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابنسینا درباره ضوابط راهاندازی رشته جدید گفت: طبق ضوابط کشور، یک دانشگاه برای راهاندازی یک رشته- مقطع بایستی به شکل پلکانی عمل کند و در ابتدا پایینترین سطح آن رشته و مقطع را راهاندازی کند بعد از سه تا پنج دوره، میتواند مقطع بالاتر آن رشته را راهاندازی کند اما پژوهشگاه با توجه به فعالیتهای آموزشی در سالهای گذشته و پس از بررسیهای به عمل آمده، توانست در سال ۱۳۹۵ موفق به کسب مجوز راهاندازی رشته بیولوژی تولیدمثل در مقطع دکتری شود بدون این که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته را قبلا راهاندازی کرده باشد.
معاون آموزشی پژوهشگاه ابنسینا ادامه داد: در این حوزه ما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز، از طریق کنکور سراسری و آزمون phd وزارت بهداشت دو دوره دانشجوی بیولوژی تولیدمثل در پژوهشگاه جذب کردیم. در مورد دورههای تخصصی مرتبط با فعالیتهای مرکز درمان نیز به همین شکل بوده است، پژوهشگاه ابن سینا پس از بررسیهایی که با وزارت بهداشت داشته است از سال ۱۳۹۵ موفق به پذیرش دانشجو و فراگیر در دوره تکمیلی تخصصی یا فلوشیپ در رشتهی درمان ناباروری شده و امروزه جزو معدود مراکز غیردانشگاهی است که اجازه پذیرش دانشجوی فلوشیپ در درمان ناباروری را دارد. از سال ۱۳۹۵ تا به امروز هم چهار دوره پذیرش دانشجو در این مقطع و رشته داشتیم و در روز پنجشنبه قرار است آزمون سال ۱۳۹۹ این رشته- مقطعها در همین جا همزمان با سراسر کشور برگزار شود.
وی درباره پذیرش دانشجویان در مقطع پسادکترا گفت: در حوزه تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی در مقطع پسادکترا نیز پژوهشگاه برای دو دوره دانشجو پذیرش کرده است و توانسته است مجوز این دوره را هم از وزارت علوم و بهداشت برای تربیت این دانشجویان اخذ کند.
حمزهزاده خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهایی که در زمینه آموزش عالی داشتیم این بوده که موفق شدیم مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را برای رشتهی بیولوژی تولیدمثل در مقطع دکترا از وزارت بهداشت کسب کنیم. طبق برنامهریزیهای انجام شده، در سال جاری ما میتوانیم دو دانشجوی متقاضی بینالمللی پس از طی فرآیندها برای رشتهی بیولوژی تولیدمثل جذب کنیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابنسینا درباره دورههای آموزشی کوتاهمدت، تخصصی و فوقتخصصی در این مرکز گفت: از سال ۱۳۸۱ پژوهشگاه در حوزهی آموزش مداوم جامعهی پزشکی و بازآموزی پزشکان و پیراپزشکان فعالیت داشته و مجوز دفتر آموزش مداوم را کسب کرده است. در این مدت، حدود ۱۳۰۰ برنامهی آموزشی در این زمینه برگزار کرده است. در سال ۱۳۹۸ نزدیک ۲۰۰ عنوان برنامه آموزشی برگزار کردیم و این خدمات آموزشی، به ۴۷۸۱ نفر از پزشکان، پیراپزشکان و دانشآموختگان رشتههای مرتبط با حوزه پزشکی ارائه شد.
وی در توضیح لزوم وجود دورههای بازآموزی گفت: نیمه عمر دانش در هر رشتهای متفاوت است و در رشتههایی که تحقیقات بیشتری در آنها در حال انجام است مانند علوم زیستی و پزشکی نیمه عمر دانش به مراتب پایینتر است. گفته میشود نیمه عمر پزشکی به صورت عمومی حدود سه سال است؛ یعنی اگر دانشجوی پزشکیای که امروز وارد دانشگاه میشود، سه سال بعد از ورود به دانشگاه ۵۰ درصد دانش آکادمیکی که به دست آورده، منقضی شده است. این نیمه عمر در بعضی رشتهها مانند ژنتیک و سلولهای بنیادی به سه ماه میرسد. بنابراین افراد باید در دورههای بازآموزی شرکت کنند تا دانش خود را بهروز کنند.
حمزهزاده درباره تاثیر شیوع کرونا بر برگزاری دورههای بازآموزی گفت: امسال نیز طبق روال هر ساله این دورهها در تقویم آموزشی گنجانده شده است اما با شیوع کرونا در حال راهاندازی دورههای آموزشهای مجازی هستیم و از ۲۵ مرداد اولین دوره بازآموزی به شکل مجازی ویژه پزشکان و پیراپزشکان برگزار خواهد شد.
معاون آموزشی پژوهشگاه ابنسینا با بیان این که همواره این چالش وجود داشته است که آموزش پزشکی باید مبتنی بر صلاحیت و شایستگی باشد گفت: یعنی پزشکی که تربیت میشود باید بتواند با استفاده از مهارتهایی که کسب کرده، نیاز روز بیماران و جامعه را مرتفع کند. خوشبختانه یکی از دستاوردهایی که امسال داشتیم این بود که توانستیم مجوز راهاندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی را از وزارت بهداشت کسب کنیم. برنامهریزی در این مرکز قطعا دقیقتر، منسجمتر و بر اساس توانمندیهای موردنیاز پزشک و حوزه سلامت خواهد بود. امیدوارم هر چه سریعتر شرایط بهتر شود تا برنامهریزی برای این دورههای حضوری را در دستور کار قرار دهیم.
وی در پایان با بیان این که یکی دیگر از فعالیتهای حوزه آموزش، جذب، ارتقا و توانمندسازی اعضای هیئت علمی است درباره انتشارات پژوهشگاه ابنسینا گفت: مجوزی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشارات پژوهشگاه ابنسینا داریم و در این مدت توانستهایم در حوزه آموزش بیش از ۲۵ عنوان کتاب و درسنامه تخصصی را در حوزه فعالیت خود منتشر کنیم و نزدیک ۵۰ عنوان دیویدی را به جامعه پزشکان و پیراپزشکان تقدیم کنیم.
برچسب ها :پژوهشگاه، بینالملل، بیولوژی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0