کد خبر : 230189
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 سپتامبر 2020 - 16:52
-

آغاز رقابت استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه

آغاز رقابت استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه

به گزارش قائم آنلاین، از صبح امروز ۲۷ شهریور بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری استارتاپی کشور در مرکز رویدادهای سلام ۱۰۰ استارتاپ آغاز به کار کرد. ۷۰۰ تیم در مرحله‌ی اولیه این رویداد ثبت‌نام کرده بودند که به گفته‌ی مدیر ارتباطات و رسانه‌ی این برنامه در نهایت پس از داوری طرح‌ها ۶۰ تیم به مرحله‌ی نهایی راه

به گزارش قائم آنلاین، از صبح امروز ۲۷ شهریور بزرگترین رویداد سرمایه‌گذاری استارتاپی کشور در مرکز رویدادهای سلام ۱۰۰ استارتاپ آغاز به کار کرد. ۷۰۰ تیم در مرحله‌ی اولیه این رویداد ثبت‌نام کرده بودند که به گفته‌ی مدیر ارتباطات و رسانه‌ی این برنامه در نهایت پس از داوری طرح‌ها ۶۰ تیم به مرحله‌ی نهایی راه یافتند. قرار است در پایان امروز با رای داوران به تیم‌ یا تیم‌های برگزیده سرمایه‌ای تخصیص یابد.

ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل یک استارتاپ که در این رویداد به عنوان داور حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی سطح طرح‌ها گفت: حدود پنجاه طرح از تعداد زیادی طرح انتخاب شده است که برخی از آنها کسب‌وکارهای جاافتاده‌ای هستند. یعنی بسیاری از آن‌ها استارتاپ‌هایی هستند که اصطلاحا دارند برای سطح میانی خود سرمایه جذب می‌کنند، بنابراین در میان این استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای دو، سه و یا چهار ساله وجود دارد. در مجموع سطح خوبی دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی فاکتورهایی که مورد داوری قرار می‌گیرند گفت: به طور کلی اگر استارتاپ جوان باشد من ویژگی‌های تیم را در نظر می‌گیرم. این که چه قدر با هم هم‌خوانند و یکدیگر را کامل می‌کنند برای من مهم است. پس از آن به محصول توجه می‌کنم در ادامه هم بحث‌های بیزینسی مانند مدل کسب‌وکار و این که چه تعداد مشتری جذب کرده است اهمیت می‌یابد.

در ادامه‌، عارفه واعظی، یکی از اعضای یک استارتاپ که در خصوص دکوراسیون داخلی ایجاد شده است درباره‌ی کسب‌وکاری که شکل داده‌اند گفت: تقریبا چهار سال است که روی ایده کار می‌کنیم. تیم ما سه نفره است که یکی از اعضای تیم معماری خوانده است، دیگری فارغ‌التحصیل طراحی صنعتی است و یکی از اعضا هم متخصص نرم‌افزار است. هدف ما این است که افراد بتوانند با سلیقه خود خانه‌های خوبی داشته باشند و هر وسیله‌ای که برای دکوراسیون داخلی می‌خرند همانی باشد که میخواهند تا هم در هزینه و هم در زمان صرفه‌جویی شود.

وی ادامه داد: ما این امکان را فراهم می‌کنیم که در فضاهای سه‌بعدی بتوانند با مبلمان واقعی چیدمان کنند و چیدمان مورد نظر خود را با بقیه به اشتراک بگذارند و از نظرات آن‌ها بهره‌مند شوند. هدف دوم ما این است که کاربران بتوانند محصول مورد نظر خود را با تکنولوژی واقعیت افزوده ببینند.

از وی درباره‌ی چالش‌های ایجاد یک کسب‌وکار دانش‌بنیان می‌پرسم و می‌گوید: یکی از چالش‌های ما این بوده است که دانشجویان رشته‌های مختلف اقتصاد یا بیزینس نمی‌خوانند و به همین دلیل یادگیری این که یک بیزینس چطور شکل میگیرد زمان زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن، جذب سرمایه‌گذار مشکل است زیرا به دلیل وجود تحریم‌ها ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران پایین آمده و طبیعتا سرمایه‌گذاران شواهد زیادی نیاز دارند که مطمئن شوند سرمایه‌گذاری آن‌ها چه میزان ریسک دارد.

میلاد زندی، یکی دیگر از افرادی است که به این رویداد آمده تا کسب‌وکار خود را معرفی کند و در این رقابت سرمایه‌گذاری جذب کند. او درباره شکل‌گیری این کسب‌وکار می‌گوید: استارتاپ ما حدود یک سال است که شکل گرفته و ایده‌ی محوری آن این است که انسان‌ها همیشه نمی‌توانند پاسخگوی کاملی برای مشتریان یک سازمان باشند. بر این اساس، ضعف‌هایی که نیروهای انسانی در سازمان‌ها دارند را می‌توان با ابزار هوشمندی که بدون وقفه به کاربران پاسخ ارائه می‌دهد برطرف کرد.

وی افزود: با گسترش این کسب‌وکار تصمیم گرفتیم تنها ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مبتنی بر متن باشیم یعنی اگر کسی بخواهد موفقیت یا شکست یک کمپین را بررسی کند می‌تواند از خدمات ما استفاده کند. علاوه بر آن، این ابزار هوشمند می‌تواند پاسخ کامنت‌های مشتریان را بدهد و همچنین دیتا را در بستر پیام‌رسان دریافت و در پایگاه داده‌ی خود ذخیره کند.

علی موسوی، یکی از داوران این رویداد است که درباره شکل‌گیری آن می‌گوید: رویداد ۱۰۰ استارتاپ با فعالیت موسسه‌ی دانش‌بنیان برکت آغاز شد. این موسسه پیگیر شد تا بقیه‌ی بازیگران اکوسیستم را هم درگیر کند و در نهایت این رویداد با فرض جمع‌آوری حدود ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه بر روی ۱۰۰ استارتاپ شکل گرفته است.

وی با بیان این که داوری شش طرح را برعهده دارد گفت: تیم‌هایی که دیده‌ام تیم‌های خوبی هستند و بعضا برخی از آن‌ها راندهای قبلی سرمایه‌گذاری را هم طی کرده‌اند.

موسوی به تیم‌های استارتاپی توصیه کرد: به نظرم اصلی‌ترین مسئله‌ای که استارتاپ‌ها باید به آن توجه کنند دیدن بازارشان است. تیم‌ها باید با خود روراست باشند و در خصوص توانمندی‌های خود اغراق نکنند. بهتر است تیم‌ها صحبت‌های سرمایه‌گذاران و منتورهای خود را بپذیرند و پیشنهادهایی که برای بهتر شدنشان ارائه می‌شود را بپذیرند.

در بخش دیگری از این برنامه، ارسلان باسلی‌زاده، مدیر ارتباطات و رسانه‌ی این رویداد،با بیان این که رویداد سکوی پرتاب ۱۰۰ استارتاپ دومین رویدادی است که در حوزه سرمایه‌گذاری استارتاپی در کشور برگزار می‌شود گفت: دور اول این رویداد در زمستان برگزار شد و متاسفانه به دلیل شیوع کرونا فاصله زیادی بین برگزاری اولین و دومین رویداد ایجاد شد. خدا را شکر این برنامه در بهترین حالت از لحاظ بهداشتی در حال برگزاری است.

وی افزود: ۷۰۰ تیم در رویدادی که در حال حاضر در حال برگزاری است ثبت‌نام کردند که بعد از مراحل کارشناسی مختلف در حال حاضر ۶۰ تیم مورد داوری قرار گرفته‌اند. با توجه به نظرات داوران، بر روی تیم‌های مستحق سرمایه‌گذاری خواهد شد. تلاش ما این است که سالیانه این بیست میلیارد تومان بر روی صد استارتاپ سرمایه‌گذاری شود. تلاش می‌کنیم این هدف محقق شود. در این رویداد سقف دویست میلیون‌ تومان برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. ما در حوزه بذری و پیش‌بذری سرمایه‌گذاری می‌کنیم یعنی بر روی تیم‌هایی که هنوز آن قدر قوی نیستند و فاصله‌ی شش ماهه تا دو ساله با نقطه رشد دارند و سه یا چهار راند سرمایه‌گذاری را باید طی کنند.

باسلی‌زاده درباره روند داوری گفت: ما هفت میز داوری داریم که این تیم‌ها را بررسی می‌کنند و بررسی به این شکل است که این تیم‌ها باید در یک بازه زمانی مشخصی کار خود را ارائه دهند و بعد از آن داورها پرسش و پاسخی دارند و به تیم‌ها امتیاز می‌دهند.

این رویداد عصر امروز و با معرفی تیم‌های برگزیده به پایان می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − دو =