آغاز افزایش کارمزد خدمات بانکی از آذرماه
به گزارش قائم آنلاین، کارمزد خدمات بانکی یکی از راههای تامین مالی برای بانکها است که به آن هزینههای اسمی برای تنظیم و نگهداری حسابهای مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری گفته و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه میشوند. در حالیکه بانکها مدتی است که به دنبال
به گزارش قائم آنلاین، کارمزد خدمات بانکی یکی از راههای تامین مالی برای بانکها است که به آن هزینههای اسمی برای تنظیم و نگهداری حسابهای مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری گفته و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه میشوند.
در حالیکه بانکها مدتی است که به دنبال افزایش کارمزد خدمات بانکی هستند، اکنون زمزمهای از این افزایش به گوشها میرسد و پیگیری ایسنا از بانک مرکزی ضمن تایید این مطلب، حاکی از این است که بخشنامه افزایش کارمزد خدمات بانکی به شیوه بانکی کشور ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه این افزایش اجرا میشود.
افزایش کارمزد خدمات بانکی در راه است
این درحالی است که آخرین مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اعمال تغییرات در نرخ کارمزد خدمات بانکی به سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برمیگردد.
از آنجا که یکی از پرکابردترین خدمات بانکی، کارت به کارت است، با افزایش کارمزد آن مبلغ این خدمت بانکی به ازای انتقال هر یک میلیون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه افزوده میشود.
نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکی شامل حال خدمات الکترونیکی نمیشد اما حالا طبق مصوبهای که از آذر ماه اجرا میشود، کارمزد انتقال وجه بینبانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.
همچنین، کارمزد انتقال وجه بینبانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۵۰۰ تومان تعیین شده است.
خدمات پایا و ساتنا چیست؟
طبق این گزارش، پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانکها اجازه میدهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداختهای خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر میسازد و به کمک این سامانه، بانکهای عضو آن میتوانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حسابهای سایر بانکها صادر کند.
بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است و مشتریان بانکها با استفاده از پایا میتوانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله کنند.
از سوی دیگر، ساتنا سامانهای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنشهای بین بانکی و دستور پرداختهای فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام میدهد. در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، میتوانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان) به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانکها اقدام کنند.
سامانه ذکر شده به مشتریان یک بانک این امکان را میدهد تا با مراجعه به شعب بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حوالههایی با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند که مزایای به کارگیری ساتنا را میتوان امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات آن نام برد.
برچسب ها :بانک مرکزی، بخشنامه،ساتنا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0