کد خبر : 241888
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 26 نوامبر 2020 - 19:40
-

محبی نژاد: اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و تامین نقدینگی لازمه جهش تولید است

محبی نژاد: اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و تامین نقدینگی لازمه جهش تولید است

به گزارش قائم آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ضمن اشاره به ارائه راهکارها و راه‌حل‌های پیشنهادی کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف»، خاطر نشان

به گزارش قائم آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ضمن اشاره به ارائه راهکارها و راه‌حل‌های پیشنهادی کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف»، خاطر نشان کردند که علیرغم اجرایی شدن برخی کارها، اما شعار “جهش تولید” در حد انتظار تحقق نیافته است.

کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده‌اند که از جمله آن‌های می‌توان به افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی اشاره کرد.

در همین رابطه، آرش محبی‌نژاد – دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور به عنوان موتور محرکه خودروسازی، در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و تعاریفی که برای تحقق جهش تولید صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده بود، تاکنون محقق نشده است، اظهار کرد: برای تحقق این تعاریف، در حقیقت بایستی یک برنامه جهش تولید یا به نوعی “بسته جهش تولید” عملیاتی شود. البته در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با همکاری سازمان گسترش نو سازی صنایع (ایدرو) و قطعه سازان، برنامه اولیه تدوین کرده‌اند که یکی از آن‌ها ” افزایش تیراژ تولید” است.

وی افزود: اما نیاز به اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن، “شاه بیت” برنامه جهش تولید است. همچنین تامین نقدینگی ریالی و تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو نیز از جمله ملزومات پیش‌برد و اجرایی شدن برنامه جهش تولید بوده و مجموع این‌ها باهم، بستر لازم برای تحقق واقعی جهش تولید را تشکیل می‌دهد و در نهایت هم شاهد افزایش و جهش تولید در مدت زمان باقی‌مانده سال خواهیم بود.

این فعال صنت قطعه‌سازی تاکید کرد: صنعت خودرو و به‌ویژه قطعه‌سازی شاید تنها صنعت خصوصی هستند که مورد تحریم‌های مستقیم قرار گرفته است؛ لذا لازم است که یک برنامه ضدتحریم برای آن آماده و پیاده‌سازی شود. امیدواریم که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، مسئولان و نهادهای مربوطه با قاطعیت به یک جمع‌بندی رسیده و نتیجه‌گیری شود.

محبی‌نژاد تصریح کرد: شاید کمی دیر تصمیم گرفته شد اما به‌هرحال همین اقدام دیرهنگام، بهتر از اقدام نکردن است. باتوجه به مشاورین قوی مقام معظم رهبری و اطلاعات و تحلیل‌های جامعی که توسط دفتر ایشان انجام می‌شود؛ به‌ویژه معاونت اقتصادی بیت رهبری هم فعال، کارشناسانه و مدبرانه به موضوع ورود کرده‌اند و در نهایت به اینجا رسیده‌اند که با حل مشکلات قطعه‌سازان، بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت خودرو نیز حل خواهد شد.

وی افزود: قطعه‌سازی به عنوان موتور محرک این صنعت، به هر شکل با تمام زنجیره تامین خود، بیش از ۶۰ رشته صنعتی را شامل می‌شود؛ بنابراین قطعا با رفع مشکلات پیش‌رو و فراهم شدن بسترهای لازم، مجددا شاهد به گردش درآمدن چرخ صنعت خودرو خواهیم بود و جهش تولید اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه در صورتی که در مجموعه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حاکمیت، یک اتحاد موضع و ثبات رویه اتخاذ شود، به سمت جهش تولید باکیفیت خواهیم رفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + شانزده =