کد خبر : 242982
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 دسامبر 2020 - 17:00
-

روایتی بدون واسطه از بخش بیماران کرونا در “حقیقت”

روایتی بدون واسطه از بخش بیماران کرونا در “حقیقت”

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی مرکز مستند سوره، هاشم مسعودی، کارگردان دوم این مستند در رابطه با تولید اثر گفت:«اینجا سپیده دم» روایتی مستند از روزهایی است که محسن جهانی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس سپری می کند. در واقع او که خود مستندساز و پرستار بخش سوختگی بیمارستان

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی مرکز مستند سوره، هاشم مسعودی، کارگردان دوم این مستند در رابطه با تولید اثر گفت:«اینجا سپیده دم» روایتی مستند از روزهایی است که محسن جهانی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس سپری می کند. در واقع او که خود مستندساز و پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد است، در زمان اوج گیری کرونا، وقتی نیاز به حضور کادر درمان بیشتر شده بود، درخواست انتقال به بخش بیماران کرونایی بیمارستان را می دهد، یعنی خط مقدم جبهه سلامت و ماجرا دقیقا از همین جا آغاز می شود.

وی تصریح کرد: هر هنرمند و فیلمسازی باید فرزند زمانه خودش باشد و نسبت به اتفاقات زمانه اش عکس العمل نشان دهد. اگر در زمان جنگ تحمیلی، مستندسازان و عکاسان از اتفاقاتی که آن دوره رخ می داد، مستندسازی نمی کردند نسل امروز با دفاع مقدس بیگانه بود. کرونا و هر اتفاقاتی که در زمانه ما می افتد باید روایت‌گرانی برای ثبت و ضبط اتفاقات روز داشته باشد.

مسعودی در رابطه با مدت زمان تولید اثر اظهار داشت: این پروژه ده ماه پیش کلید خورد، درست در روزهای آغازین اوج فراگیری ویروس کرونا؛ ما برای تولید این مستند، بیش از ۷۰ جلسه ضبط داشتیم چون قرار بود که مستندی با کیفیت و تاثیرگذار بسازیم که امیدوارم با تلاش هایی که تیم ما داشته است این اتفاق رخ داده باشد.

این کارگردان جوان در رابطه با چگونگی فیلمبرداری در بخش کرونا بیمارستان گفت: فیلمبرداری در بخش کرونایی بیمارستان هم با چالش هایی همراه بود و به دلیل استریل بودن فضا، نمی توانستیم هربار تجهیزات کامل فیلمبرداری به داخل بخش ببریم بنابراین فرم روایت «سلفی گرافی» شد و مستند را با دوربین موبایل ضبط کردیم.

مسعودی افزود: فرم «سلفی گرایی» اگرچه مستندساز را در ایجاد جذابیت های سمعی و بصری محدود می کند ولی به ذات مستند، نزدیک تر است چون روایت بدون واسطه ای دارد، هرچند وقتی تولید پروژه آغاز شد، روند سختی را طی کردیم مثلا برای گرفتن یک پلان که محسن قرار بود خوابش ببرد، پنج ساعت با گوشی موبایل فیلم ضبط کردیم و بازبینی راشها، ساعتهای بیشتری زمان برد.

این مستندساز با اشاره به اینکه «آنجا سپیده دم» توسط مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده است گفت: طرح اولیه پروژه را به مرکز مستند سوره حوزه هنری ارائه کردیم و بعد از تایید، قرار شد که این پروژه در سطح الف ساخته شود، به همین دلیل افرادی حرفه ای به گروه اضافه شدند. اعضای اتاق فکر اولیه پروژه متشکل از بنده، محسن جهانی، محمدصادق رمضانی مقدم، مجتبی احسانی و علی محمد خانیکی بودند و بعد از تصویب پروژه در حوزه هنری، اسماعیل علیزاده که سال گذشته جایزه بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «شنای پروانه» کسب کرده بود به عنوان تدوینگر به گروه اضافه شد. همزمان با ضبط، کار تدوین هم شروع شد یعنی آقای علیزاده حجم زیادی از راشها را می دید و برای گرفتن تصاویر مورد نظر به ما کمک می کرد.

مسعودی افزود: با توجه به اینکه پلان های مستند با موبایل ضبط شده بود لازم بود که اصلاح رنگ در سطحی استاندارد باشد، یحیی محمدعلی اصلاح رنگ پروژه را برعهده گرفت و محمدحسین ابراهیمی، صداگذاری و افشین عزیزی، آهنگسازی پروژه را انجام دادند.

وی با بیان اینکه «آنجا سپیده دم» در بخش های مسابقه ملی و ویژه کرونا جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده است، گفت: از این اتفاق بسیار خرسندیم، اما آنچه اهمیت دارد یادآوری اجر و ارزش خانواده های کادر درمان است همان قدر که مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس منحوس تا پای جان تلاش کردند، خانواد آن‌ها نیز صبوری کردند. بسیاری از خانواده ها تا ماه ها از همسران، والدین یا فرزندانشان دور بودند و نمی دانستند که عزیزشان را چه زمانی می بینند یا خطر ابتلای به ویروس تا چه حدی آن‌ها را تهدید می کند، صبوری و فداکاری این عزیزان قابل ستایش و احترام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − یک =