«عکس به مثابه هنر معاصر» منتشر شد
به گزارش قائم آنلاین، این کتاب در قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۸هزار تومان توسط نشر حرفه هنرمند منتشر شده است. در معرفی کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» عنوان شده است: در این کتاب که هفدهمین کتاب در کارنامه کیارنگ علایی است، به شکلهای مختلف به توسعه عکاسی در هنر معاصر
به گزارش قائم آنلاین، این کتاب در قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۸هزار تومان توسط نشر حرفه هنرمند منتشر شده است.
در معرفی کتاب «عکس به مثابه هنر معاصر» عنوان شده است: در این کتاب که هفدهمین کتاب در کارنامه کیارنگ علایی است، به شکلهای مختلف به توسعه عکاسی در هنر معاصر از ژانر پرتره تا شاخه استیجد پرداخته میشود و در خلال معرفی فشرده و متعدد مجموعههای عکاسان معاصر، از عکاسی به عنوان رسانهای مهم برای انتقال فرهنگ و تمدن یاد میشود. ترجمه کیارنگ علایی با اندکی تلخیص، از روی سومین ویرایش این کتاب صورت گرفته که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. چهارمین ویرایش این کتاب نیز در سپتامبر سال جاری توسط آمازون توزیع شده است. کتاب در ۱۸۴ صفحه، هفت فصل و یک ضمیمه رنگی به موضوعاتی چون: روایت و داستانسرایی در عکاسی، چیدمانهای میکس مدیا، دستکاری در طبیعت، رویکردهای برخاسته از هنر مفهومی، کارکرد عکاسی فاین آرت در دوران معاصر و تغییر موضع عکاسی از اوایل دهه ۱۹۷۰ به این سو میپردازد. این کتاب که تاکنون به ۱۰ زبان دنیا منتشر شده، مرجعی فشرده و موجز برای آشنایی با روند عکاسی در دوران معاصر است و ضمن ارجاعات تاریخی به پیشینه شکلگیریِ نحلههای دوران مدرن، به تغییر موضع عکاسی در مقابل رویه سنتی حاکم در قرن گذشته میپردازد.
کیارنگ علایی در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «عکاسی معاصر همواره عبارتی جذاب اما الکن و مبهم بوده است، کمبود منابع تحقیقاتی و بحثهای مستدل در این زمینه به همراه راه نیافتن این مضمون در طرح درسهای مالوف دانشگاهی، هیچ گاه عطش علاقهمندان جدی این حوزه را سیراب نکرده است. سهم ناچیز این جریان در جشنوارهها و کمبود نمایشگاههای هنر معاصر در کشور ما بر ابهام آن افزوده است و سلیقه عمومی به سمت حوزههایی گرایش داشته که محصولات دوران مدرن در ساخت آن دخیل بودهاند. همیشه فکر کردهام گذر از دوران مدرن در عکاسی، به کنار زدن نقش مولفگونه عکاس انجامیده، اما گسست کامل از دورانی که عکاسی قاطعانه و مصرانه کوشید خصوصیات اصلی خودش را برجسته کند و بیش از همیشه شبیه خودش رفتار کند، نه تنها به میدان دادن به مفاهیم جدیدی برای قرار گیری در لباس و قامت عکاسی انجامید، که نیتمندی عکاس در پرداختن به این دسته از موضوعات که قبلتر وجاهت لازم را برای عکاسی نداشت، دارای اهمیت فوقالعادهای شد و رابطه ماهوی عکاس با موضوعاتش محلی برای ارجاع به تصویر و بازشناسی نشانهها و شناخت رمزگانی شد که امروز به تصویر، زندگی جدیدی بخشیدهاند.»
کیارنگ علایی، عکاس، نویسنده، مترجم، فیلمساز و معلم عکاسی است. مجموعههای داستان کوتاه «باد در یک خیابان مستقیم»، «شفا در میان ما نفس میکشد» و «طبیعت زنده چند بانو» و مجموعه عکسهای «یک شرجی آرام»، «جایی دورتر»، «پرده دوم اتفاق»، «حتی وقتی نمیدانیم»، «من دور بودم»، «نیمه تراوا» و «وضعیت چهارم» برخی از آثار منتشرشده اوست. علایی تاکنون برنده جایزههایی شده است. همچنین مجموعههای اخیر او در پنج سال گذشته در کشورهای فرانسه، آلمان و فنلاند به روی دیوار رفته و عکسهایش در مجلاتی چون پرایوت و زایت ویسن منتشر شدهاند.
برچسب ها :معاصر،نویسنده،شارلوت کاتن
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0