کد خبر : 245156
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 دسامبر 2020 - 13:35
-

مقصد بعدی خط آهن خواف-هرات، پکن است

مقصد بعدی خط آهن خواف-هرات، پکن است

به گزارش قائم آنلاین، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره برداری از راه آهن خواف-هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر بین ایران و افغانستان اظهارد اشت: روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه شاهد بهره برداری از راه آهن خواف به هرات بودیم و این پروژه ای که از سال ۸۶ کلید

به گزارش قائم آنلاین، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره برداری از راه آهن خواف-هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر بین ایران و افغانستان اظهارد اشت: روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه شاهد بهره برداری از راه آهن خواف به هرات بودیم و این پروژه ای که از سال ۸۶ کلید خورده بود، در نهایت در سال ۹۹ محقق شد و می تواند اثرگذاری زیادی در تبادل کالا میان ایران و افغانستان داشته باشد و از سوی دیگر، امکان جابه جایی مسافران را هم مهیا می کند.

اکبر احمدپور با بیان اینکه  راه اندازی خطوط ریلی خواف و هرات اثرات اقتصادی زیادی برای هر دو کشور خواهد داشت، افزود: بهره برداری از این خطوط ریلی میان ایران و افغانستان می تواند در توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه موثر واقع شده و نقش به سزایی ایفا کند، چرا که اولا حمل و نقل ریلی از نظر هزینه و امنیت مقرون به صرفه تر است و می تواند شرایط رشد اقتصادی زیادی برای کشورهای ایران و افغانستان به بار داشته باشد و در رشد صادرات ایران به کشور همسایه موثر واقع شود.

رشد صادرات ایران به افغانستان

احمدپور با اشاره به اینکه افغانستان داری معادن سنگ آهن بسیار گسترده ای است، افزود: یقینا اتصال ریلی افغانستان به ایران می تواند شرایطی را برای کشور همسایه مهیا کند تا بتوانند از ظرفیت عظیم معادن بهره ببرند و آن را به شمال و جنوب کشور ایران انتقال بدهند و از این طریق به بازار جهانی متصل شوند و این شرایط هم برای ایران و افغانستان از نظر اقتصادی موثر خواهد بود و از طرفی دیگر، ایران فرصت بیشتری برای رشد صادراتش به کشور همسایه خواهد داشت.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس، اتصال خطوط ریلی ایران و افغانستان را عامل مهمی برای ارتباط ایران با چین هم ارزیابی کرد و گفت: یقینا استمرار خطوط ریلی خواف به هرات ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه توسعه آن تا مزار شریف هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و یقینا استمرار ساخت این خطوط ریلی می تواند باعث اتصال ریلی ایران و چین هم شود و در صورت تحقق بخشی به این امر، حمل و نقل کالا میان ایران و چین سهولت بیشتری به خود خواهد گرفت و از نظر هزینه، سرعت و امنیت برای هر دو کشور مفیدتر خواهد بود.

اتصال خطوط ریلی ایران به چین جزو برنامه ماست

وی ادامه داد: در حال حاضر تبادل کالا میان ایران و چین از طریق دریا و یا عبور از کشورهای مختلف صورت می گیرد که هزینه حمل و نقل زیادی  به همراه دارد اما اتصال ریلی ایران به چنین می تواند هم باعث سرعت جابه جایی کالا شود و هم اینکه از نظر هزینه ای و امنیت، دستاوردهای زیادی برای کشورمان به ارمغان داشته باشد و به موازات آن، شاهد جابه جایی مسافران ایرانی و چینی هم خواهیم بود.

احمدپور تصریح کرد: خطوط ریلی خواف به هرات می تواند عامل موثری در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان و در آینده با کشور چین باشد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، جابه جایی مسافران و فروش بلیط هم در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است تا به زودی این کار تحقق پیدا کند و یقینا در سال های آینده، شاهد توسعه این خطوط ریلی خواهیم بود.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه بهره برداری از خطوط ریلی خواف به هرات باید زودتر صورت می گرفت، افزود: از سال ۸۶ جرقه احداث این خطوط ریلی زده شد و در این طول این سالها، روند ساخت این خطوط ریلی افت و خیزهای زیادی به خود دید و تحریم های بین المللی هم در کاهش سرعت تکمیل این پروژه، نقش اثرگذاری ایفا نمود اما با اراده جدی صورت گرفته، این پروژه به انتها رسید و قرار است به مرور در کشور افغانستان توسعه پیدا کند و در شهرهای زیادی از این کشور، شاهد افتتاح ایستگاه راه آهن باشیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =