دکتر فاضل: فرایند اجرای پژوهش در کشور اصلاح شود
به گزارش قائم آنلاین، برنامه مدونی برای هدایت پژوهشهای پزشکی وجود ندارد رییس جامعه جراحان ایران با تاکید بر اینکه متاسفانه برنامه مدونی برای هدایت پژوهشهای پزشکی وجود ندارد، گفت: هر طرحی را نباید به اسم پژوهش بپذیریم؛ بلکه در زمان تقسیم و توزیع بودجه، باید موضوعات پژوهش از قبل ارزیابی شده و در نهایت
به گزارش قائم آنلاین، برنامه مدونی برای هدایت پژوهشهای پزشکی وجود ندارد
رییس جامعه جراحان ایران با تاکید بر اینکه متاسفانه برنامه مدونی برای هدایت پژوهشهای پزشکی وجود ندارد، گفت: هر طرحی را نباید به اسم پژوهش بپذیریم؛ بلکه در زمان تقسیم و توزیع بودجه، باید موضوعات پژوهش از قبل ارزیابی شده و در نهایت پروژههایی تصویب و حمایت شود که نتایج سودمندی برای کشور به همراه داشته باشند.
این پژوهشگر با بیان اینکه فلسفه پژوهش یافتن نادانستهای است که سودمند بوده و در نهایت میتواند به ایجاد درآمد منجر شود، اظهار کرد: به عبارتی سودآور بودن پژوهش میتواند به افزایش بودجه پژوهشی در سالهای بعد کمک کند، زیرا با اثربخشی و رفع معضلات و نیازها و ارایه پاسخ به سؤالات و دغدغه های موجود، باعث افزایش درآمد میشود؛ بنابراین پژوهش به خاطر صرف خود پژوهش نیست بلکه به خاطر نتایج سودمند حاصل از آن است.
دکتر فاضل با پیشنهاد فرایند صحیح اجرای پژوهش در کشور، عنوان کرد: وزارت بهداشت یا هر وزارتخانه متولی دیگری در زمینه پژوهش باید موضوعات پژوهشی، سؤالات و نتایج مورد نیاز آن را مشخص کند، سپس پژوهشگران علاقمند و متخصص در آن حیطه شروع به کار کرده و در صورت کسب نتیجه بودجه مشخص آن را دریافت کنند.
رییس جامعه جراحان ایران در بخشی دیگر از این گفتوگو؛ تقویت رابطه صنعت و دانشگاه را در اثربخشی و سودمندی تحقیقات دانشگاهی موثر دانست و ادامه داد: همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و صنعتی کشور دچار مشکلاتی است که باید از نقطه نظر علمی حل شود؛ از طرفی جای علم و عالم نیز در دانشگاه است، بنابراین باید از نیروهای زبده و توانمند دانشگاهی برای کار بر روی مسایل و نیازهای کشور استفاده شود که این مهم تنها از معبر تقویت پیوند میان صنعت و دانشگاه شدنی است.
عدم ارتباط بین سازمانی مانع ارایه پژوهشهای اثربخش
وی با شاره به موانع ایجاد این ارتباط منسجم بین عرصه عمل با دانشگاه، بیان کرد: متاسفانه هماهنگی و سیستم ارتباطی در کشور بسیار ضعیف است، به گونهای که حتی ارتباط در وزارتخانههای مختلف اما مرتبط مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی بسیار ضعیف و فقیر است؛ این در حالیست که عملکرد این دو وزارتخانه به شدت بر روی هم اثرگذار است اما ارتباطات بسیار کمی بین این دو وجود دارد.
وی ضمن تاکید مجدد بر ضرورت برقراری ارتباط منسجم بین وزارتخانههای آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ به بیان تجربهای در این رابطه پرداخت و گفت: قابل باور نیست که یک وزارتخانه مسئولیت آموزش و پرورش کودکان تا ۱۸ سالگی را برعهده دارد و پس از آن آموزش این افراد به وزارتخانه دیگری یعنی آموزش عالی واگذار میشود ولی این دو وزارتخانه ارتباط و هماهنگی منسجمی باهم ندارند؛ به یاد دارم زمانیکه مسئولیت وزارت آموزش عالی کشور را برعهده داشتم تا آن زمان این دو وزارتخانه یعنی آموزش عالی و آموزش و پرورش حتی یک جلسه هم باهم نداشتند و هر کدام کار خود را انجام میداد؛ حدودا سال ۶۴ بود که بنده در آن سالها جلسات شورای معاونین بین این دو وزارتخانه را برگزار کردم که نتایج بسیار خوبی بدنبال داشت ولی متاسفانه پس از پایان دوره مسئولیت من این نشستها به فراموشی سپرده شد.
فاضل در ادامه در رابطه با اثرگذاری جدایی آموزش پزشکی از وزارت علوم در گسستگی و عدم ارتباط بین رشتههای پزشکی و صنعتی و همچنین جدایی علم از صنعت، توضیح داد: زمانی که طرح تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم یا همان وزارت فرهنگ آن زمان رخ داد، بنده وزیر فرهنگ بودم و کشور شدیدا به تربیت نیروی انسانی پزشک نیازمند بود، لذا پیشنهاد شد که وزارت بهداری تعدادی از بیمارستانهای خود را برای تربیت دانشجوی پزشکی در اختیار آموزش عالی قرار دهد ولی متاسفانه این پیشنهاد رد شد و به جای آن کلا طرح انتقال دانشگاههای علوم پزشکی به وزارت بهداری آن زمان تصویب شد.
تداوم طرح تفکیک دانشگاههای علوم پزشکی از وزارت علوم به سود کشور نیست
وی ادامه داد: شاید این طرح آن زمان پاسخگو بود و توانست کمبود پزشک در کشور را تا حدود زیادی جبران کند ولی قطعا تداوم این طرح صحیح و سودب خش نیست. در حال حاضر وزارت بهداشت یا همان بهداری سابق آنقدر درگیر مسئولیت تامین سلامت و درمان جامعه است که متاسفانه آموزش در اولویتهای بعدی و فرعی قرار گرفته است که این مساله به آموزش پزشکی ضربه بزرگی وارد میکند.
این پزشک و جراح عروق که پیش از این مسئولیت وزارت بهداشت را نیز بر عهده داشته است؛ با انتقاد از اینکه ارتباطات بین رشتهای در کشور ما به کلی از بین رفته است، عنوان کرد: در گذشته و پیش از تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم، ارتباطات خوب و منسجمی بین دانشکدههای پزشکی با دانشکدههای حقوق و فنی برقرار بود ولی امروز این ارتباط فعال به کلی از بین رفته است.
دکتر فاضل در رابطه با پیشنهاد ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم نیز توضیح داد: از آنجا که امروز نیاز اولیه یعنی ضرورت تامین نیروی انسانی با تربیت پزشک متخصص به میزان موردنیاز کشور تامین شده، شاید برگشتن به همان سیستم قبلی یعنی ایجاد دانشگاههای جامع و ادغام آموزش عالی پزشکی و غیر پزشکی به سود کشور باشد و به عبارتی ادامه روند فعلی دیگر دلیلی ندارد.
این استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به اثرگذاری تداوم روند فعلی در افت کیفیت آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: البته این مسئله پیچیدهتر از این حرفهاست؛ چراکه در حال حاضر نقایص موجود در سیستم آموزش پزشکی در باقی رشتهها نیز وجود دارد و به عبارت دیگر مشکلات عامی فارغ از این نوع ارتباطات دیده میشود. با این حال به نظر میرسد که آموزش عالی یکپارچه میتواند به تقویت هماهنگی و ارتباط نزدیکتر بین رشتهها کمک کند.
وی در بخش پایانی صحبت های خود خطاب به دانشجویان رشتههای علوم پزشکی؛ با بیان اینکه باور قلبی من این است که ما بهترین و مستعدترین جوانان را در این کشور داریم، خاطرنشان کرد: توصیه من به جوانان جویای علم این است که حتی اگر برای تحصیل از کشور خارج میشوند اما برای کار و ارایه خدمت به کشور خود بازگردند؛ چرا که انسان عزتی که در مملکت خودش دارد در هیچ کجای جهان پیدا نمیکند و افتخار خدمت به هموطنان را نمیتوان با هیچ چیز دیگری عوض کرد.
دکتر فاضل با تاکید بر اینکه پزشکی یکی از شریفترین مشاغل دنیاست، گفت: قضاوت هم شغل بسیار شریف و محترم و قدرتمندی است اما یک قاضی بالاخره در جایی باید حکم اعدام یک نفر را امضا کند؛ این در حالیست که در پزشکی حکم زندگی را امضا میکنیم و این افتخار بزرگی است؛ هدف غایی در شغل پزشکی نجات دادن جان انسانها و حفظ سلامت مهم استو لذا توصیه من این است که جوانان برای کسب درآمد و ثروتمند شدن پزشکی را انتخاب نکنند؛ چراکه رشتههای دیگر و راههای بیشمار دیگری برای ثروتمند شدن وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای پزشک شدن باید دریا دل بود، گفت: اخلاق پایه اصول پزشکی است؛ چراکه پزشک با جان و اسرار مردم سروکاردارد؛ فعالیت در حرفه پزشکی گذشت میخواهد، وهرگز نباید برای ثروت اندوزی رشته پزشکی را انتخاب کرد بلکه برای کسب موفقیت در حرفه پزشکی باید دریا دل بود و با گذشت و سعه صدر و مهربانی و صمیمیت با مردم برخورد کرد و صلاح و بهبود بیمار را در صدر همه موضوعات قرار داد.
برچسب ها :پژوهش،علوم پزشکی،پیشکسوت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0