کد خبر : 265837
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 می 2021 - 10:10
-

خیز گردشگری فرهنگی در ایستگاه آخر تحقق منطقه آزاد مازندران

خیز گردشگری فرهنگی در ایستگاه آخر تحقق منطقه آزاد مازندران

ویژگی‌های مناطق آزاد به تعادل در واردات و صادرات شکل گرفته در آن است و شکل گرفتن زیر ساخت‌های آن کمک بسزایی در رشد گردشگری در آن استان دارد چراکه این مناطق می‌توانند به برند تبدیل شده و مقاصد گردشگری را تعریف کنند.

به گزارش عصرقائم، امروزه منطقه آزاد تجاری به‌عنوان موضوعی فراگیر و با هدف توسعه صادرات، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال پایدار در یک منطقه راه‌اندازی می‌شود اما چگونگی تاثیر آن بر گردشگری فرهنگی به‌عنوان توسعه پایدار و تاثیر آن بر اقتصاد باید مورد بررسی قرار گیرد.
آنچه ‌که معقوله‌ گردشگری و صنعت گردشگری را تعقیب می‌کند؛ تاثیرگذاری فاکتورهای فرهنگی است به‌طور مثال وقتی صحبت از فرهنگ ما دراستان مازندران می‌شود یعنی همان داشته‌های مادی، معنوی، جغرافیایی‌ و آداب و رسوم منطقه.
عملکرد منطقه آزاد تجاری در جذب سرمایه‌ها و دستیابی به سطوح بالای تولید سرانه و سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کند و هر منطقه‌ای در تلاش برای رسیدن به آن خواهد بود.
صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزای بین المللی در اقتصاد جهانی است و مقوله گردشگری فعالیتی چند وجهی بوده که در راستای برنامه‌ریزی‌، پویایی و توسعه آن می‌بایست به موازات سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع بهبود پیدا کند و آیا این امکان در استان مازندران به‌وجود آمده؟؟
استان مازندران با ظرفیت‌های بالایی همچون اقتصادی، گردشگری و .. همیشه سرآمد بوده واکنون با مطرح شدن ایجاد منطقه آزاد تجاری این امکان برای تاثیرگذاری این مناطق بر گردشگری و گردشگری فرهنگی خواهد بود.
درآمد و اصالت بخشی دو پیامد مهم گردشگری مازندران
مهدی رمضان‌زاده عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو ، با بیان اینکه در مناطق پرفشار گردشگری مانند ساحل شاهد آسیب‌هایی از جمله آلودگی هوا، ترافیک و.. هستیم، گفت: درآمد و اصالت بخشی دو پیامد مهم در این مناطق هستند که گاها باعث تجدید حیات فرهنگی نیز می‌شوند.
وی گردشگری را براساس ماهیت، موقعیت جغرافیایی و اثرات سه محور طبقه‌بندی شده دانست و افزود: گردشگری فرهنگی که در طبقه ماهیت قرار می‌گیرد و دارای دو نوع ملموس و غیر ملموس است.
عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران تصریح کرد: گردشگری فرهنگی از نوع ملموس به مقاصد و آثارهای فرهنگی گفته می‌شود اما نوع غیر ملموس شامل آداب و رسوم، زبان و بخش‌های خواهد بود.
رمضان‌زاده با اشاره به موقعیت ممتاز مازندران در کشور خاطرنشان کرد: ما از شرق تا غرب دارای موسیقی‌های متفاوت، انواع و اقسام بازی‌های بومی و رویدادها هستیم که از عوامل تاثیرگذار جذب گردشگر محسوب می‌شود.
وی در خصوص ویژگی‌های مناطق آزاد به تعادل در واردات و صادرات کالا اشاره کرد و گفت: شکل گرفتن مناطق آزاد و زیر ساخت‌های آن کمک بسزایی در رشد گردشگری آن منطقه دارد چراکه این مناطق می‌توانند به برند تبدیل شده و مقاصد را تعریف کنند.
عضو هیئت علمی کارگروه جهانگردی دانشگاه مازندران یادآور شد: ما باید نگاه گردشگر محوری به این مناطق داشته باشیم تا بتوانیم طراحی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و ساماندهی گردشگران را به خوبی در استان اجرا کنیم.
ضرورت تحقق توسعه فرهنگی در ایجاد حوزه توسعه پایدار
محمد رضا اورمزدی دکترای گردشگری در گفت‌وگو ، اظهار کرد: زمانی توسعه فرهنگی محقق می‌شود که در حوزه توسعه پایدار مطرح شود و این بدین معناست که ما تمام باورها را پذیرفته و در کنار آن عدله محکمی برای دفاع از فرهنگ وطنی و ملی خود داشته باشیم.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم ایجاد مناطق آزاد در مازندران بهبود فشار کسب و کار، رفع بیکاری و در جهت توسعه پایدار است و برای ایجاد مناطق آزاد تهدیدها و فرصت‌های آن باید در استان محاسبه کنیم.
این دکترای گردشگری تصریح کرد: در نگاه کلان مناطق آزاد بسیار مفید است و یک بارانداز کالایی و مالیاتی برای مازندران به شمار می‌رود.
اورمزدی خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری فرهنگی نیز در راستای صنعت گردشگری بوده و دستاوردهای مادی و معنوی آن موجب ایجاد گردشگری فرهنگی می‌شود مانند تمدن که دستاوردی مادی است و سنت‌ها و آداب و رسوم که بخش‌هایی از معرفی فرهنگی هستند با آن معرفی می‌کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه ما یک فرهنگ قالب و یک فرهنگ مغلوب داریم، گفت: بین ۲۰۰ کشور ثبت شده در سازمان جهانی گردشگری ما باید بتوانیم گفت‌وگوی فرهنگ‌ها را داشته باشیم که منجر به فرهنگ ملل شده و خروجی فرهنگ ملل، صلح پایدار است که یکی از اهداف توسعه پایدار محسوب می‌‌شود.
‌گفتنی‌ست؛ برای رسیدن به هدف نهایی که همان تبدیل منطقه آزاد به مناطق بین‌المللی شناخته‌شده گردشگری و ایجاد گردشگری فرهنگی در مازندران در زمینه‌های تاریخی و طبیعی است؛ باید راهبردهایی مانند مرمت و احیای آثار تاریخی، تأمین زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها در جهت جذب سرمایه‌گذار و تسهیل در ورود گردشگران خارجی در دستور کار قرار گیرد که مسئولین امر و دستگاه‌های ذی‌ربط با آماده‌سازی شرایط این مهم را رقم بزنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − چهار =